  • 1. Data: 2003-10-25 18:57:43
    Temat: pozyczka
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    Witam!

    Mam następujące pytanie: Chciałbym pozyczyc pewnej osobie pewną sumę gotówki
    i chciałbym też z tą osobą spisac stosowną umowę dotyczącą owej pozyczki.
    Jak powinna byc ona skonstruowana, by moc potem ewentualnie scigać dłuznika
    sądownie, poprzez firmy windykacyjne itd? Czy wystarczy na umowie podpis
    mój (wierzyciela) i dłuznika, czy musi byc ona spisana w obecnosci
    notariusza tudziez innego prawnika?

    pdr
    Olo

  • 2. Data: 2003-10-25 20:45:40
    Temat: Re: pozyczka
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    podpis
    > mój (wierzyciela) i dłuznika, czy musi byc ona spisana w obecnosci

    Wystarczy zwykła forma pisemna aby móc w pełni dochodzić roszczeń
    z umowy i nie napotkać na utrudnienia dowodowe.
    Ewentualne ściganie wierzyciela ułatwiłoby jednak spisanie umowy w
    formie aktu notarialnego w którym dłużnik dobrowolnie poddałby się
    egzekucji

    Art. 777. § 1. k.p.c.: Tytułami egzekucyjnymi są:
    1) orzeczenie sądu prawomocne lub podlegające
    natychmiastowemu wykonaniu, jak również ugoda zawarta przed
    sądem;
    2) wyrok sądu polubownego lub ugoda zawarta
    przed takim sądem;
    3) inne orzeczenia, ugody i akty, które z mocy
    ustawy podlegają wykonaniu w drodze egzekucji sądowej;
    4) akt notarialny, w którym dłużnik poddał się
    egzekucji i który obejmuje obowiązek zapłaty sumy pieniężnej lub
    uiszczenia innych rzeczy zamiennych, ilościowo w akcie oznaczonych,
    albo też obowiązek wydania rzeczy indywidualnie oznaczonej, gdy
    termin zapłaty, uiszczenia lub wydania jest w akcie wskazany.
    5) akt notarialny, w którym dłużnik poddał się
    egzekucji i który obejmuje obowiązek zapłaty sumy pieniężnej do
    wysokości w akcie wprost określonej albo oznaczonej za pomocą
    klauzuli waloryzacyjnej, gdy akt określa warunki, które upoważniają
    wierzyciela do prowadzenia przeciwko dłużnikowi egzekucji na
    podstawie tego aktu o całość lub część roszczenia, jak również termin,
    do którego wierzyciel może wystąpić o nadanie temu aktowi klauzuli
    wykonalności.
    § 2. Oświadczenie dłużnika, o którym mowa w § 1 pkt 4 lub 5, może
    być złożone także w odrębnym akcie notarialnym.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-10-25 22:12:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tak jak napisał Dredd forma aktu notarialnego daje bardzo wiele
    przywilejów. W zasadzie zastępuje niemal wyrok. Ale jej wadą jest koszt
    notariusza. Stosunkowo niewiele mniejsze zabezpieczenie stanowi weksel.
    Prawidłowo wypisany stanowi podstawę do wydania nakazu zapłaty przez sąd,
    a jego koszt jest z reguły niższy.

    Jeśli już idziesz w kierunku aktu notarialnego, to o ile kwota jest
    poważna, to warto się zastanowić nad zabezpieczeniem pożyczki. Na przykład
    zastaw na nieruchomości, samochodzie. Koszt takiej operacji nie będzie
    wiele większy, a bezpieczeństwo transakcji poważnie wzrasta.

  • 4. Data: 2003-10-26 09:52:26
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > 1) orzeczenie sądu prawomocne lub podlegające
    > natychmiastowemu wykonaniu, jak również ugoda zawarta przed

    Aha czyli mam rozumiec, ze owo orzeczenie moge bez problemu uzyskac nie
    posiadajac aktu notarialnego, a jedynie pisemne oswiadczenie podpisane przez
    dluznika?
    Po prostu kombinuje jakby tu obejsc tych wszystkich notariuszy, bo to zdaje
    się sporo kosztuje :-)

    Dzięki za pomoc

    pdr
    Olo

  • 5. Data: 2003-10-26 09:54:19
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Tak jak napisał Dredd forma aktu notarialnego daje bardzo wiele
    > przywilejów. W zasadzie zastępuje niemal wyrok. Ale jej wadą jest koszt
    > notariusza.

    Otóż to ;-) Boję się zeby koszt całej zabawy nie przekroczył wartosci dlugu
    ;-)

> [...]
    > zastaw na nieruchomości, samochodzie. Koszt takiej operacji nie będzie
    > wiele większy, a bezpieczeństwo transakcji poważnie wzrasta.

    Nieee no nie rozmawiamy tu o setkach tysięcy zeby az takie ceregiele robic
    ;-)

    Tym niemniej dzięki

    pdr
    Olo

  • 6. Data: 2003-10-26 12:30:48
    Od: "???" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > sądownie, poprzez firmy windykacyjne itd? Czy wystarczy na umowie podpis
    > mój (wierzyciela) i dłuznika, czy musi byc ona spisana w obecnosci

    Ja Ci powiem tak. Najlepiej nie pożyczaj. Nawet jeśli masz na tym
    skorzystać.
    Jak ktoś potrzebuje kasy, niestety musi pokombinować, a Ty będziesz miał z
    głowy notariuszy, sądy, adwokatów i będziesz w dalszym ciągu miał
    przyjaciela czy znajomego.

  • 7. Data: 2003-10-26 15:11:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No to zostaje weksel. Nie drogi, a daje w miarę możliwości spore
    zabezpieczenie. I nie wypełniasz do tego żadnych umów. żadne weksle in
    blanco. Po prostu weksel własny wypisany na kwotę do zwrotu z datą wykupu
    na termin zwrotu długu.

  • 8. Data: 2003-10-26 19:45:19
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Ja Ci powiem tak. Najlepiej nie pożyczaj. Nawet jeśli masz na tym
    > skorzystać.

    No wlasnie z zalozenia mam skorzystac dlatego biore to pod uwage :-) W
    przeciwnym razie o kwotach wyzszych niz 2zl nie ma co ze mna rozmawiac :-)

    pdr
    Olo