  • 211. Data: 2007-11-22 14:29:10
    Temat: Re: potrącenie rowezysty
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "e-kran" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:465e.0000001b.474539fa@newsgate.onet.pl...

    > Nie mogła jechać "niezbyt legalnie". Albo jechała prawidłowo - czyli jest
    > niewinna, albo nieprawidłowo - czyli jest winna.

    Po co "albo, albo" jeśli zjeżdżając z chodnika na jezdnię zderzyła się z
    samochodem jadącym tą jezdnią to jej wina jest bezsporna. Włączając się do
    ruchu kierujący musi ustapić pierwszeństwa. Gdzie tu miejsce na "albo" ?

  • 212. Data: 2007-11-22 21:37:05
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > I wtedy pieszy już nie ma obowiązku się rozejrzeć ?

    A ma? Może podasz stosowny przepis, nakazujący się upewnić, że żaden
    samochód nie sygnalizuje chęci skręcenia w drogę, którą pieszy chce
    przekroczyć?

    > A wiesz, że ja się jednak rozglądam. Słusznie piszesz, że pieszy nie ma
    > obowiązku mieć oczu z tyłu głowy. Ale szyję pod tą głową ma, i głowa mu
    > się na
    > tej szyi obraca. Matka natura właśnie w tym celu dała taką możliwość aby z
    > niej korzystać.

    Zdrowy rozsądek to nakazuje, jednakże prawnego obowiązku nie ma,
    natomiast pojazd zmieniający kierunek jazdy ma jak najbardziej obowiązek
    ustąpić innym.

  • 213. Data: 2007-11-23 07:55:25
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

> [...]
    >
    >    A ma? Może podasz stosowny przepis, nakazujący się upewnić, że żaden
    > samochód nie sygnalizuje chęci skręcenia w drogę, którą pieszy chce

    A choćby to:
    Art. 13. 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z
    przejścia dla pieszych.

    Szczególna ostrożność = rozejrzyj się w obie strony. Przecież nawet dzieci w
    przedszkolu uczy jak mają przekraczać jezdnię. A tu dorosły facet szuka do
    tego podstawy prawnej, żenua :-(
    Jeśli uważasz, że pieszy może jak krowa wejść z chodnika na jezdnię bo nie
    zna "stosownego przepisu, nakazującego się upewnić, że żaden samochód nie
    sygnalizuje chęci skręcenia w drogę, którą pieszy chce przekroczyć", to
    ponownie: życzę 120 lat w zdrowiu.

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 214. Data: 2007-11-23 08:01:26
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

> [...]
    > ruchu kierujący musi ustapić pierwszeństwa. Gdzie tu miejsce na "albo" ?

    Czepiłem się sformułowania "niezbyt legalnie". Tu nie ma miejsca na logikę
    wielowartościową, może być tylko 0 lub 1. Stąd moje "albo albo".

    A osobiście od początku uważam, że wina rowerzystki jest bezsporna, oczywiście
    zakładając prawdziwość i kompletność opisu podanego przez autora wątku.

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 215. Data: 2007-11-23 17:57:46
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > przedszkolu uczy jak mają przekraczać jezdnię. A tu dorosły facet szuka do

    Taki sam obowiązek ma kierowca zbliżając się do przejścia dla pieszych.
    Dodatkowo zmieniając kierunek jazdy musi ustąpić pierwszeństwa.

> [...]
    > zna "stosownego przepisu, nakazującego się upewnić, że żaden samochód nie
    > sygnalizuje chęci skręcenia w drogę, którą pieszy chce przekroczyć", to

    Przypominam, że to lista o prawie, a nie o zdrowym rozsądku.
    Poza tym widać twój sposób rozumowania, typowy dla polskich kierowców -
    wszyscy z drogi, bo panisko samochodem jedzie.

  • 216. Data: 2007-11-23 20:19:06
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Taki sam obowiązek ma kierowca zbliżając się do przejścia dla pieszych.

    Czyli mamy remis.

    > Dodatkowo zmieniając kierunek jazdy musi ustąpić pierwszeństwa.

    Dodatkowo pieszemu zabrania się wchodzenia bezpośrednio przed jadący pojazd,
    czyli tzw. wtargnięcia.

    > Poza tym widać twój sposób rozumowania, typowy dla polskich kierowców -
    > wszyscy z drogi, bo panisko samochodem jedzie.

    Ano bo jezdnia jest dla pojazdów a chodnik dla pieszych.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 217. Data: 2007-11-23 20:32:13
    Od: janist <j...@o...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:

    > Użytkownik "e-kran" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Taki sam obowiązek ma kierowca zbliżając się do przejścia dla
    > pieszych. Dodatkowo zmieniając kierunek jazdy musi ustąpić pierwszeństwa.

    1. Tu nie bylo przejscia dla pieszych.
    2. Tu nie bylo nawet pieszego (ktoremu musialby ustapic skrecajac w
    droge poprzeczna)
    3. Piszesz, ze "> zmieniając kierunek jazdy musi ustąpić pierwszeństwa."
    A mozesz sie podeprzec jakims przepisem? Bo ja szukalem 2 razy w KoRD i
    jakos nie znalazlem.

    I jeszcze mam watpliwosc co do tego walczania sie do ruchu:
    Art. 17. 1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po
    postoju lub zatrzymaniu się
    niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy
    wjeżdżaniu:
    3) na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów
    powolnych;

    Mam watpliwosci bo:
    1. Nastepuje przy rozpoczeciu jazdy po postoju lub zatrzymaniu sie a
    nasz rowerzysta jaly czas jechal.
    2. Czy rowerzysta, ktory przejezdza (przecina) jesdnie w poprzek
    (prostopadle do jej osi) jest w ruchu. IMO nie.

    Wobec tego raczej nie mowilbym, ze nasz rowerzysta wlaczal sie do ruchu.

    pozdrawiam,
    janist

  • 218. Data: 2007-11-23 22:24:19
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Nostradamus" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Dodatkowo pieszemu zabrania się wchodzenia bezpośrednio przed jadący
    > pojazd, czyli tzw. wtargnięcia.

    Ale pieszy nie wchodzi bezpośrednio przed jadący pojazd, bo gdy pieszy
    wchodzi, to pojazd jeszcze jest uczestnikiem ruchu na innej ulicy. Jednakże
    łysogłowym idiotom twojego pokroju, wyadje się, że jak skręcają z głównej
    ulicy w podporządkowaną, to świętymi krowami są, często nawet nie
    sygnalizując manewru, bo przecież na ulicy innych pojazdów w ruchu nie ma, a
    pieszego to ma głeboko w d...., za głęboko, żeby kierunkowskaz włączyć.

    > Ano bo jezdnia jest dla pojazdów a chodnik dla pieszych.

    Z tym, że teleporterów jeszcze nie wymyślono i pieszy czasami przez
    jezdnię musi przejść.

  • 219. Data: 2007-11-23 22:31:32
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "janist" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 3. Piszesz, ze "> zmieniając kierunek jazdy musi ustąpić pierwszeństwa."
    > A mozesz sie podeprzec jakims przepisem? Bo ja szukalem 2 razy w KoRD i

    Ale tu jest mowa o całkiem innym problemie, o tym, że skręcający często
    wymuszają na pieszych
    pierwszeństwo, dokonując manewru skrętu, wprost przejeżdżając po
    przysłowiowych butach pieszego.
    A później są takie efekty, jak u jednego rozżalonego pana w innym wątku,
    któremu wkurzony pieszy przyserwował solidnego kopa w błotnik.

    > jakos nie znalazlem.

    Proszę bardzo:

    Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1 i artykułu 13 ustępu 1
    konwencji, w razie braku na jezdni przejścia dla pieszych, oznaczonego jako
    takie lub wyznaczonego znakami na jezdni, kierujący, którzy zamierzają
    skręcić na inną drogę, mogą to uczynić tylko pozostawiając możliwość
    przejścia - nawet przez zatrzymanie się w tym celu - pieszym, którzy weszli
    na jezdnię tej innej drogi w warunkach ustalonych w artykule 20 ustępie 6
    konwencji.

  • 220. Data: 2007-11-23 23:18:28
    Od: janist <j...@o...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:

> [...]
    > A później są takie efekty, jak u jednego rozżalonego pana w innym
    > wątku, któremu wkurzony pieszy przyserwował solidnego kopa w błotnik.

    Ale jak to sie ma do tematu watku? Dlaczego caly czas jest mowa o
    pieszym. Przeciez rowerzysta nie jest pieszym. To jest calkowicie
    nilogiczne, bo nawet jesli uznac, ze w tym przypadku rowerzysta jest
    pieszym (co IMO jest bzdura) to w takim razie calkowicie sprzeczne jest
    powolywanie sie na wlaczanie sie do ruchu, bo do rychu wlacza sie
    kierujacy pojazdem. Jak nie patrzec to wychodzi sprzecznosc.

> [...]
    > na jezdnię tej innej drogi w warunkach ustalonych w artykule 20 ustępie 6

    I co sie tak powolujesz na ta konwencje? Przeciez to co cytujesz nie
    jest sprzeczne z KoRD Art. 26.
    2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany
    ustąpić pierwszeństwa
    pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą
    wjeżdża.

    Co wieciej to nie dosc, ze nie jest sprzeczny to jeszcze zapis KoRD jest
    lepszy bo latwiejszy do zrozumienia to konwencja mowi, ze kierujacy ma
    pozostawic mozliwosc przejscia a KoRD mowi o ustapieniu pierwszenstwa co
    jest bardziej kategorycna.

    Ale w dalszym ciagu twierdze, ze zapisy te nie stanowia o koniecznosci
    ustapienia pierwszenstwa w razie zmiany kierunku ruchu.

    pozdrawiam,
    janist