    From: "ManFreD" <e...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: podwójne OC - prośba o pomoc
    Date: Mon, 23 May 2011 16:07:15 +0200

    Czy dobrze rozumuję?

    W 2008 r. wypowiedziałem umowę OC w Link4. Niestety poczta niedostarczyła
    wypowiedzenia na czas, a ja miałem już wykupione OC w innej firmie. Po
    rozmowie z konsultantem miałem mailem wysłać do link4 potwiedzenie nabycia
    OC w innym TU, oraz kolejne wypowiedzenie umowy. Tak zrobiłem, miałem
    otrzymać jakiś blankiet na wpłatę za okres obowiązywania umowy. Nic nie
    przyszło, po 2,5 roku natomiast przypomnieli sobie o mnie z PRESCO Group. Z
    windykatorami nie ma wogóle rozmowy, że dług w mojej ocenie jest
    nieprawidłowy - zgadzam sie na zapłatę za ok 8 dni ubezpieczenia (bo po tym
    czasie wypowiedziałem po raz drugi umowę). Link4 umywa ręce - nie odpisują
    na moje pisma w tej sprawie.

    Znając życie, presco pozwie mnie do sądu.

    Na necie znalazłem taki artykuł:

    "Jeśli dojdzie do automatycznego odnowienia umowy i równocześnie
    ubezpieczający zawrze nową umowę ubezpieczeniową, jest on wówczas objęty
    podwójnym ubezpieczeniem i jest zobowiązany do zapłacenia składki w obu
    towarzystwach ubezpieczeniowych. Zawarcie kolejnej umowy ubezpieczeniowej z
    formalnego punktu widzenia nie dotyczy już ubezpieczenia obowiązkowego,
    ponieważ warunek zawarcia obowiązkowej umowy został spełniony przy
    zawieraniu wcześniej obowiązującej umowy. W takiej sytuacji nie obowiązują
    stron wskazane w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych specyficzne metody
    rozwiązania umowy ubezpieczenia OC, a sposób rozwiązania umowy jest
    uzależniony jedynie od woli stron, które mają całkowitą swobodę w
    decydowaniu o zakończeniu łączącego je stosunku prawnego.

    Niestety nie ma żadnych prawnych instrumentów, które mogłyby w obronie
    interesów ubezpieczającego zmusić zakład ubezpieczeń do rozwiązania z nim
    umowy ubezpieczeniowej w przypadku podwójnego bądź wielokrotnego
    ubezpieczenia, a jedynie zgodnie z art. 812 § 4 KC ubezpieczającemu
    przysługuje prawo odstąpienia od umowy w okresie 30 dni lub gdy jest
    przedsiębiorcą w okresie 7 dni od dnia zawarcia. Możliwe jest to dzięki
    temu, iż taka umowa dotyczy wówczas ubezpieczenia dobrowolnego, a spełnienie
    obowiązku ubezpieczenia nastąpiło poprzez zawarcie pierwotnej umowy. "

    Mój tok rozumowania:

    1) przedłużone "z urzędu" ubezpiecznie nie było obowiązkowe, bo obowiązkowe
    zawarłem z innym TU.
    2) wypowiedziałem umowę w ciągu 30 dni od jej zawarcia, więc zgodnie z art.
    812 kc linkowi4 należy się jedynie proporcjonalna kwota do trwania ich
    ubezpiecznia, a nie całość polisy.

    No i meritum sprawy - czy mam rację ... ?