  • 1. Data: 2019-03-27 14:19:41
    Temat: podpisywanie dokumentów office
    Od: jureq <j...@n...no>

    Programy MS Office (np. Word) posiadają mechanizm podpisywania dokumentu.
    Według standardowej klasyfikacji jest to podpis wewnętrzny otoczony. Czy
    dokument podpisany w ten sposób certyfikatem kwalifikowanym jest według
    polskich przepisów o podpisie elektronicznym dokumentem podpisanym?

  • 2. Data: 2019-03-27 14:38:33
    Temat: Re: podpisywanie dokumentów office
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Jeśli office robi to samo, co oprogramowanie dostarczone przez sprzedawcę podpisu, to
    tak.
    Lepiej jednak podpisuj tym softem.
    Profilem zaufanym niestety podpisać można tylko XMLe :(

  • 3. Data: 2019-03-27 15:07:56
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-27 o 14:19, jureq pisze:
> [...]
    > dokument podpisany w ten sposób certyfikatem kwalifikowanym jest według
    > polskich przepisów o podpisie elektronicznym dokumentem podpisanym?

    Ogólnie jest to dokument podpisany, w szczegółach, zależy od
    zastosowania (mogą być wymagania co do formatu dokumentu w szczególnych
    okolicznościach).

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 4. Data: 2019-03-27 15:14:29
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Wed, 27 Mar 2019 06:38:33 -0700, użytkownik Dawid Rutkowski
    napisał:

    > Jeśli office robi to samo, co oprogramowanie dostarczone przez
    > sprzedawcę podpisu, to tak.

    Nie robi tego samego.

    > Lepiej jednak podpisuj tym softem.

    Różnica jest taka, że jest użyszkodnik, który uważa, że jak jest coś w
    mechanizmach worda to dla niego będzie proste i się nauczy. Wszystko co
    wykracza poza office jest za trudne i ktoś mu musi asystować przy
    p[odpisywaniu. Inna sprawa, że ergonomiczność niektórych programów
    dostarczanych przez sprzedawców podpisu rzeczywiście woła o pomstę do
    nieba.

    > Profilem zaufanym niestety podpisać można tylko XMLe :(

    Profilu zaufanego nie da się użyć do przetargów.

  • 5. Data: 2019-03-27 15:23:59
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Wed, 27 Mar 2019 15:07:56 +0100, użytkownik Tomasz Kaczanowski
    napisał:

    > Ogólnie jest to dokument podpisany, w szczegółach, zależy od
    > zastosowania (mogą być wymagania co do formatu dokumentu w szczególnych
    > okolicznościach).

    Wymagania mogą być na dokument. Sposób podpisu określa jakaś dyrektywa
    unijna i zgodna z nią polska ustawa. I właśnie tej ustawy nie potrafię w
    żaden sposób zrozumieć.

    Wiem, że jest to dokument podpisany. Ale czy podpisany zgodnie z
    przepisami?

  • 6. Data: 2019-03-28 08:32:53
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-27 o 15:23, jureq pisze:

> [...]
    > żaden sposób zrozumieć.
    >
    > Wiem, że jest to dokument podpisany. Ale czy podpisany zgodnie z

    Chodziło mi raczej o kwestie wymiany dokumentów. Np bramka dla
    e-deklaracji wymaga odpowiedniego sposobu podpisu. Więc najpierw
    zdefiniuj do czego Ci to potrzebne, a potem sprawdź, czy taki dokument
    jest akceptowalny. Takie podejście będzie lepsze, bo może się okazać, że
    w jednym przypadku dla urzędu będzie ok, w innym niekoniecznie, ot takie
    polskie prawo. Co do zasady, to w wymianie między firmami jest to
    wystarczające.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 7. Data: 2019-03-28 20:40:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > w jednym przypadku dla urzędu będzie ok, w innym niekoniecznie, ot takie
    > polskie prawo. Co do zasady, to w wymianie między firmami jest to

    Generalnie siue, zgadzam z taką tylko uwagą, że jak jakieś
    przedsiębiorstwo nagle uzna, że "prawomyślny" jest tylko podpis
    dokumentu certyfikatem gpg wcześniej podpisanym przez tego
    przedsiębiorcę, top też nic nie poradzisz.

  • 8. Data: 2019-03-28 21:06:55
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-03-27, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > Profilem zaufanym niestety podpisać można tylko XMLe :(

    A tu:
    https://obywatel.gov.pl/

    Mię stoi:
    =====
    Rozszerzenie: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx,
    .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3,
    .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, gzip, .7z,
    .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES,
    .PAdES, .CAdES, .ASIC, XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2.
    =====

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 9. Data: 2019-03-29 07:53:27
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Thu, 28 Mar 2019 20:40:35 +0100, użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > dokumentu certyfikatem gpg wcześniej podpisanym przez tego
    > przedsiębiorcę, top też nic nie poradzisz.

    Tylko, że "wymiana między firmami" to także przetargi na przykład według
    procedur unijnych. A w tym wypadku firma może decydować o niewielu
    rzeczach. Na pewno nie może o tym, jaki sposób podpisywania dokumentów
    jest poprawny. O tym decydują rozporządzenia unijne i ustawy.

  • 10. Data: 2019-03-29 16:19:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.03.2019 o 07:53, jureq pisze:

> [...]
    > rzeczach. Na pewno nie może o tym, jaki sposób podpisywania dokumentów
    > jest poprawny. O tym decydują rozporządzenia unijne i ustawy.

    Oczywiście w zakresie unormowanym prawem samowola jest niedopuszczalna,
    ale nie wszyscy ograniczają się do zamówień publicznych.