  • From: "Jane Doe" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: pies kontra napastnik w obronie wlasciciela
    Date: Mon, 26 Aug 2002 22:13:26 +0200

    witam:-)

    Wlasnie wrócilam ze spaceru z psem i w jego trakcie zaczał mnie nurtowac
    problem, ktory mam nadzieje pozostanie zawsze teoretycznym rozwazaniem
    aczkolwiek nigdy nic nie wiadomo

    Ale ad rem:-) Mam psa - rottweilera- spokojny i nie wykazujacy agresji w
    normalnych kontaktach z ludzmi. W moim miescie jest przepis ze kazdy pies
    powyzej 5kg ma byc albo na smyczy albo luzem ale za to w kagancu. w
    przypadku psów agresywnych nalezy zastosowac oba te srodki razem (plus
    oczywiscie w srodkach kom miejskiej itd). Ja swego rotta prowadzę zawsze w
    kagancu i na smyczy, glownie dla komfortu psychiczego mijajacych nas ludzi.
    Poznymi wieczorami jednak wychodząc z nim na spacer sciagam mu kaganiec i
    trzymam tylko na smyczy. Okolica bowiem nie jest najbezpieczniejsza i w ten
    sposob czuje sie pewniej wierzac w sile rotta jako odstraszacza
    potencjalnych napastnikow. Załozmy jednak ze ktos nie znajacy sie na rasach
    psów lub zgola swir napada na mnie - pies broniac mnie atakuje napastnika
    a) powoduje u niego obrazenia cielesne - i teraz pytania czy poszkodowany
    moze sie domagac ode mnie odszkodowania oraz czy groza mi jakies sankcje ze
    obrone przy uzycia srodka niewspołmiernie duzego do napasci?
    b) pies rani napastnika np uszkadzajac mu tetnice - nim nasze pogotowie sie
    zjawi, napastnik sie wykrwawia na smierc. Czy to jest przekroczenie obrony
    koniecznej? Nieumyslne spowodowanie smierci? Czy pies do uspienia?

    Tak jak pisalam - problem jest czysto teoretyczny i mam nadzieje ze taki
    pozostanie ale bardzo prosilabym o opinie

    dziekuje z góry
    Jane