  • 1. Data: 2006-06-23 19:07:29
    Temat: pełnomocnictwo cd.
    Od: "Grek" <g...@o...pl>

    Witam,
    Czy poniższą treść pełnomocnictwa można uznać za pełnomocnictwo ogólne?

    Ja Jan Kowalski zamieszkały w Warszawie przy ul. Jakiejś 10, udzielam
    pełnomocnictwa Panu Markowi Nowakowi.

    /podpis i data/
    Czy można uznać, że istnieje więc 'domniemanie' pełnomocnictwa ogólnego?

    Czy też powinno się napisać zakres pełnomocnictwa, (np. "do wszelkich
    czynności")?

    Powiem tylko, że pełnomocnictwo ogólne jest zdefiniowane w art. 98 KC, który
    dla mnie jest za mało uszczegółowiony.

    pozdrawiam
    Grek
    ---------
    o co mi chodzi?

    Ja jestem osobą, która dostała od klienta (będącego pełnomocnikiem) takie
    pełnomocnictwo i teraz nie wiem, czy powinienem takie pełnomocnictwo uznać,
    czy nie.

    Ja wiem jak powinno się pisać (zwyczajowo) pełnomocnictwa, ale tu ja dostaję
    dokument i mam dylemat: uznać go za pełnomocnika czy nie?

    przy czym nie mam kontaktu z mocodawcą, widzę tylko pełnomocnika i jego
    pełnomocnictwo i muszę zdecydować:
    A/ uznać za ogólne
    B/ nie przyjąć pełnomocnictwa

    co Wy byście zrobili w takiej sytuaji?

    ja na razie optuje za uznaniem takiego dokumentu za pełnomocnictwo ogólne,
    pomimo braku zakresu pełnomocnictwa, ale nie wiem czy myślę dobrze - mam
    wątpliwości, bo przecież żeby uznać dane oświadczenie woli za pełnomocnictwo
    ogólne/rodzajowe/szczególne muszę mieć jakąś treść charakteryzującą dane
    pełnomocnictwo, a tu mam jedynie informację że to jest pełnomocnictwo.
    Czy więc mam prawo uznać je 'w domyśle' za ogólne?

    Bo przecież żadna jego cecha nie świadczy o tym wprost, kurcze żeby gościu
    przynajmniej zatytułował je jako ogólne, albo w treści napisał "do
    wszystkiego" lub "do wszelkich czynności" nie było by problemu, a tu gostek
    napisał sobie "upoważniam Jana Kowalskiego", podpisał, opłacił i nic więcej
    :-(((((

    Czy więc dobrze myślę uznając je za ogólne?

  • 2. Data: 2006-06-24 16:45:28
    Temat: Re: pełnomocnictwo cd.
    Od: "Alfred Kowalski" <n...@m...com>

> [...]
    > Czy poniższą treść pełnomocnictwa można uznać za pełnomocnictwo ogólne?

    > Ja Jan Kowalski zamieszkały w Warszawie przy ul. Jakiejś 10, udzielam

    Pełnomocnictwo powinno wskazywać zakres czynności, więc w pełnomocnictwie
    ogólnym winno się znaleźć sformułowanie "we wszelkich sprawach" lub
    równoważne.
    Z przytoczonego wyżej tekstu zakres umocowania nie wynika i nie ma żadnego
    domniemania pełnomocnictwa ogólnego. Poza tym pełnomocnictwo ogólne w
    zwykłej formie pisemnej to sprawa śliska, jeśli nie widziałeś mocodawcy na
    oczy, to bezpieczniej domagać się pełnomocnictwa z podpisem notarialnie
    poświadczonym (art. 99 par. 2 k.c. wymaga zwykłej pisemnej, ale tak jest
    bezpieczniej, a poświadczenie podpisu kosztuje grosze).

    M.

  • 3. Data: 2006-06-24 22:24:54
    Od: "Grek" <g...@o...pl>

    > Pełnomocnictwo powinno wskazywać zakres czynności, więc w pełnomocnictwie
    > ogólnym winno się znaleźć sformułowanie "we wszelkich sprawach" lub
    > równoważne.

    zgadzam się, ale czy masz na to jakieś potwierdzenie, np. jakiś wyrok, czy
    coś w tym stylu?

    Jak masz to byłbym wdzięczny za jakieś namiary, np. sygnatura akt wyroku.

    pozdr
    Grek