  • 91. Data: 2006-05-11 05:12:44
    Temat: Re: oprogramowanie typu
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Piotr Dembiński napisał(a):

> [...]

    No co do tego to nie ma wątpliwości. Ale zauważ, że nawet jeśli nie
    posiada licencji, to stanęło na tym że odpowiedzialność karna mu nie
    grozi (przynajmniej nie w kwestii pa, jest jeszcze 278 kk).

    > Tzn. chodziło mi o sytuację, w której sąsiad również zakupił MS
    > Office w pudełku, ale zgubił nośnik. W tej sytuacji IMO ma licencję,
    > w związku z czym może sobie pożyczyć nośnik z programem, skopiować
    > go i używać. Wszystko rozbija się o to, czy ktoś, kto używa
    > oprogramowania, wykupił licencję.

    ATSD taki sąsiad z kopią i licencją będzie się musiał bardziej tłumaczyć
    niż sąsiad z oryginałem i bez licencji :)

    > W ogóle wiązanie egzemplarza z czymkolwiek jest IMO bzdurą.
    > Najważniejsza w końcu jest licencja, która zezwala na korzystanie
    > z programu w jakimś tam określonym zakresie. Rozwiązanie
    > z egzemplarzami jest chyba najbardziej prymitywnym rozwiązaniem,
    > jakie w ogóle istnieje, wymyślonym chyba tylko dla osób niepiśmiennych.

    To rozwiązanie tylko dla maluczkich, żadne przedsiębiorstwo które bierze
    np. 5000 licencji nie bierze 5000 nośników. I w wielu przypadkach
    licencja nie jest związana z nośnikiem. Tzn łączy ich tylko to, że
    płacąc za licencję dostajesz nośnik w tym samym pudełku. To tylko taki
    skrót myślowy, że jak ktoś ma oryginalną płytkę to ma też licencję.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 92. Data: 2006-05-11 09:40:26
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <e3t156$2pe6$1@news2.ipartners.pl>,
    Piotr Kubiak <p...@m...liamg> wrote:

    > Ale tu chodziło o to, czy sąsiad będzie mógł legalnie z tego programu
    > korzystać.

    A dlaczego miałby nie móc? Licencja jest dla użytkownika końcowego, a
    nie fafdziesięciu pośredników. Sąsiad kupił program legalnie, dostał ode
    mnie fakturę, w domu otworzył pudełko i zaakceptował warunki licencji,
    których przestrzega.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 93. Data: 2006-05-11 10:09:08
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <e3sqg5$pp7$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    Jan Werbiński <j...@j...com> wrote:

    > Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    > wiadomości news:jareks-028AB1.15144810052006@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...

    > Nic.
    > Pamiętaj, że w opisanym wyżej przypadku pytałem o kupno NOŚNIKA, a nie
    > PROGRAMU.
    > Sprecyzuj, czy kupiłeś nośnik przeznaczony np dla prawowitego użytkownika na
    > wymianę, prawo do używania programu (w mowie potocznej "program") czy sam
    > program "właściwy", wraz z pełnymi prawami do udzielania licencji.

    Kupiłem towar (pudełko z zawartością przeznaczoną dla końcowego
    użytkownika - nośnikiem, instrukcją itp., czyli "program w wersji box",
    jak mówią niektórzy). Legalnie. I odsprzedałem go dalej, również
    legalnie. Przeniosłem prawo, które miałem. Sąsiad nabył je legalnie.
    Dlaczego miałby nie móc legalnie używać programu?

    Jeśli zaś chodzi o to, że na giełdzie kupujesz samą płytkę (w domyśle -
    ktoś już licencję zaakceptował, a teraz próbuje ją odsprzedać), to tutej
    też brak prawa nie jest oczywisty. Powiedzmy, że w przypadku opisanym
    wyżej otworzyłem pudełko i stwierdziłem, że warunki licencji mi nie
    odpowiadają. Nie zawarłem więc _żadnej_ umowy z posiadaczem praw
    autorskich. Dlaczego miałyby mnie wiązać jakieś jej postanowienia?

  • 94. Data: 2006-05-11 10:20:02
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

> [...]
    > nie fafdziesięciu pośredników. Sąsiad kupił program legalnie, dostał ode
    > mnie fakturę, w domu otworzył pudełko i zaakceptował warunki licencji,

    Rozmawialiśmy o handlu nośnikiem (powinienem się odnieść do tego post
    wcześniej). Jak sprzedajesz oryginalne pudełko, to sprawa oczywista.
    ATSD to strasznie ciekawa sprawa z tymi licencjami. Co będzie figurowało
    na tej fakturze? No bo chyba nie licencja, bo tej może udzielić tylko MS
    (oczywiście zakładając że nie jesteś resellerem MS). Sam nośnik raczej
    też nie, no bo trochę drogo no i nie daje prawa do korzystania z
    programu. Wychodzi na to że musi to być cesja.

  • 95. Data: 2006-05-11 10:29:31
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

> [...]

    > jak mówią niektórzy). Legalnie. I odsprzedałem go dalej, również
    > legalnie. Przeniosłem prawo, które miałem.

    Prawo własności pudełka.

    > Sąsiad nabył je legalnie. Dlaczego miałby nie móc legalnie używać programu?

    Bo nie udzieliłeś licencji. Ale gdzieś tam po drodze doszliśmy do tego,
    że nie grozi za to odpowiedzialność karna.

> [...]
    > odpowiadają. Nie zawarłem więc _żadnej_ umowy z posiadaczem praw
    > autorskich. Dlaczego miałyby mnie wiązać jakieś jej postanowienia?

    A zatem jesteś wierzycielem posiadacza praw autorskich. Możesz od niego
    odzyskać zapłaconą kwotę.

  • 96. Data: 2006-05-11 11:52:27
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > legalnie. Przeniosłem prawo, które miałem. Sąsiad nabył je legalnie.
    > Dlaczego miałby nie móc legalnie używać programu?

    OK

> [...]
    > odpowiadają. Nie zawarłem więc _żadnej_ umowy z posiadaczem praw
    > autorskich. Dlaczego miałyby mnie wiązać jakieś jej postanowienia?

    Dopóki nie używasz nie wiążą. Jeżeli zaczniesz używać to...

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 97. Data: 2006-05-11 12:40:36
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <e3v8is$8t2$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    Jan Werbiński <j...@j...com> wrote:

    > OK

    > Dopóki nie używasz nie wiążą. Jeżeli zaczniesz używać to...

    To właśnie chciałem wykazać.

  • 98. Data: 2006-05-11 12:51:14
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <e3v3mc$tq6$1@news2.ipartners.pl>,
    Piotr Kubiak <p...@m...liamg> wrote:

    > Prawo własności pudełka.

    Z zawartością.

    > Bo nie udzieliłeś licencji.

    MS udzielił (skoro już wprowadzamy takie ograniczenie). Końcowemu
    użytkownikowi, którym jest sąsiad.

    > Ale gdzieś tam po drodze doszliśmy do tego,
    > że nie grozi za to odpowiedzialność karna.

    > A zatem jesteś wierzycielem posiadacza praw autorskich. Możesz od niego
    > odzyskać zapłaconą kwotę.

    Ale ja wolę ją odzyskać od sąsiada. Z posiadaczem praw żadne umowy mnie
    nie wiążą. Jedyną umowę (kupna-sprzedaży pudełka) zawierałem ze sklepem,
    a on kasy oddać nie chce - i nie musi.

  • 99. Data: 2006-05-11 12:55:38
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <e3v34j$tfh$1@news2.ipartners.pl>,
    Piotr Kubiak <p...@m...liamg> wrote:

    > Rozmawialiśmy o handlu nośnikiem (powinienem się odnieść do tego post
    > wcześniej). Jak sprzedajesz oryginalne pudełko, to sprawa oczywista.

    W którą stronę? :)

> [...]
    > też nie, no bo trochę drogo no i nie daje prawa do korzystania z
    > programu. Wychodzi na to że musi to być cesja.

    Nie. Przecież nie mogę cedować praw, których nie nabyłem. Będzie
    figurowało to samo, co na fakturze ze sklepu. Czyli "Program X".

    Na mój gust jest to naturalna konsekwencja dopuszczenia obrotu
    egzemplarzami zamiast udzielania licencji - będzie się on dokonywał i
    posiadacz praw nie ma na to wpływu.

  • 100. Data: 2006-05-11 16:32:19
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Jan Werbiński* wypowiedziała
    te słowa:

    > OK

    Wcale nie OK bo z samej licencji może wynikać zakaz jej przeniesienia. I
    nie ma to nic wspólnego z zasadą nemo plus iuris transfere etc.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| http://olgierd.wordpress.com ||| JID:o...@j...org |||