  • 1. Data: 2009-03-29 10:01:08
    Temat: opłata za fotografowanie (muzea itp)
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Dawno temu były dyskusje (nie tylko tutaj) na ten temat, między innymi w
    związku z krakowskim Wawelem itp. Googlowałem ale nie widzę żadnej
    konkluzji, ani też ostatecznej wykładni prawa na której można się oprzeć.

    Przypadek: Państwowe muzeum (skansen, wolne powietrze, ogrodzenie mały
    płotek itd), wstęp płatny np 5zł, informacja przy cenach "fotografowanie
    wyłącznie bez lampy błyskowej i statywu, i jedynie za zgodą kierownika
    za opłatą 100zł".
    pyt0. Czy nadal brak podstawy prawnej zakazującej (lub podstawy prawnej
    zezwalającej) wymyślanie opłat za fotografowanie, za filmowanie, za
    robienie notatek, szkiców, za pamięć fotograficzną albo za używanie
    google-earth i przyglądanie się z góry ;)
    pyt1. Czy tak można? Tzn czy państwowa placówka (edukacyjna? muzealna?
    nie wiem jak to sklasyfikować) może wymyślać swoją "ofertę" oraz jej
    cennik "z sufitu" (zwłaszcza jeśli chodzi o sprawy niefizyczne, jak
    fotografowanie, bo powiedzmy że zwiedzanie można wycenić statystycznie,
    że wchodzi średnio dziennie 50osób a koszty
    obiektu/obsługi/oświetlenia/etc wynoszą dziennie 250zł więc trzeba brać
    po 5zł, choć mam wrażenie że na takie cele i tak placówka dostaje
    pieniądze budżetowe?)

    Wyciągnięcie aparatu = wyproszenie (ale jeszcze kulturalne, bez
    "bezprawnego pozbawienia wolności") poza teren. Próba zrobienia zdjęcia
    "przez płot" - okrutna awantura, zasłanianie, wezwanie policji w celu
    ustalenia tożsamości i windykacji 100zł + kary + opłaty + mandaty itd ;>
    Po prostu komedia szpiegowska, jakby to był silos atomowy w czasach prl.

    pyt2. Czy podejmując się jakiejkolwiek czynności "poza ich terenem"
    można uważać że "wybrałem/skorzystałem z ich oferty" i jedynie należy
    się jeszcze opłata? Wg cieciów w cenniku nie jest powiedziane "skąd
    fotografowane". Ale też nie jest powiedziane "co fotografowane" więc
    równie dobrze mogliby chcieć tą kasę za fotografowanie gołej modelki w
    studiu 200km od skansenu (jeśli tylko by się dowiedzieli że ktoś gdzieś
    robi zdjęcia, i był wcześniej w muzeum i zapoznał się z cennikiem)...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-03-29 11:03:25
    Temat: Re: opłata za fotografowanie (muzea itp)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

    Jeśli faktycznie znajdujesz się poza ich terenem, to nie mają prawa
    pobierać opłat.

  • 3. Data: 2009-03-29 13:13:04
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sun, 29 Mar 2009 12:01:08 +0200, BartekK napisał(a):

> [...]
    > zezwalającej) wymyślanie opłat za fotografowanie, za filmowanie, za
    > robienie notatek, szkiców, za pamięć fotograficzną albo za używanie

    Wrzucasz bardzo różne rzeczy do jednego worka.
    Podstawa prawna do nałożenia takiej opłaty jest od zawsze -- kodeks
    cywilny, gdzieś kole art. 353(1) kc.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2009-03-30 06:35:40
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 29 Mar, 15:13, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Wrzucasz bardzo różne rzeczy do jednego worka.
    > Podstawa prawna do nałożenia takiej opłaty jest od zawsze -- kodeks
    > cywilny, gdzieś kole art. 353(1) kc.

    Zazwyczaj kupując bilet do muzeum niczego nie podpisujesz. A wiemy na
    ile wiążą konsumenta niepodpisane wzorce umowy.

  • 5. Data: 2009-03-30 08:06:04
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sun, 29 Mar 2009 23:35:40 -0700, przypadek napisał(a):

    > Zazwyczaj kupując bilet do muzeum niczego nie podpisujesz. A wiemy na
    > ile wiążą konsumenta niepodpisane wzorce umowy.

    Wiemy. Że nie trzeba nic podpisywać.