  • 1. Data: 2008-12-16 19:56:33
    Temat: ograniczenie wolnosci
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    Idziesz ulica, nagle zbliza sie radiowoz, wychodzi 4 roslych panow
    policjantow, przedstawiaja sie i mowia "jest Pan zatrzymany, prosze o dowod
    tozsamosci". Zatrzymywany jest pakowany do radiowozu i odstawiony na
    komistariat. Na komisariacie siedzi 3h w pomieszczeniu dla zatrzymanych. Po
    3h przychodzi dyzurny i mowi: "prosze, to Pana DO, prepraszam, nastapila
    pomylka, jest Pan wolny".

    Pytania typu "gdzie protokol zatrzymania" albo "prosze o potwierdzenie mojej
    obecnosci u was na komisariacie" pada odpowiedz: "Pan nie byl zatrzymany
    tytlko byl Pan odstawiony do naszej dyspozycji"

    Zatrzymany jest zbywany i wypraszany grzecznie z komisariatu.

    haczyk: zatrzymywany ma wszystko nagrane (audio/video czesciowe).

    Jaka jest droga odwolawcza, czy i w jaki sposob otrzymac odszkodowanie za
    niesluszne ograniczenie/pozbawianie wolnosci ?

    Icek

  • 2. Data: 2008-12-16 20:44:03
    Temat: Re: ograniczenie wolnosci
    Od: Niepoprawny <n...@n...no>

    Icek wrote:
> [...]
    >
    > Jaka jest droga odwolawcza, czy i w jaki sposob otrzymac odszkodowanie za
    > niesluszne ograniczenie/pozbawianie wolnosci ?

    Ja bym walil do mediow.

  • 3. Data: 2008-12-16 22:26:49
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Icek" <i...@d...pl> wrote
    > Jaka jest droga odwolawcza,

    Nie masz się od czego odwoływać.
    Bezpodstawne pozbawienie wolności jest karalne, możesz złożyć zawiadomienie
    w prokuraturze. Co nie znaczy, że to było bezpodstawne.
    Aczkolwiek istnieje coś takiego jak "doprowadzenie", które de facto jest
    podobne w praktyce do zatrzymania, ale musi mieć konkretny i niezbędny cel:
    typu ustalenie tożsamości, zbadanie alkotestem itp. Wtedy rzeczywiście
    protokołu się nie wystawia. Z tym, że przy doprowadzeniu nie wolno używać
    kajdanek. Użyto wobec Ciebie?
    Natomiast zatrzymanie choćby omyłkowe, nawet gdyby było jakoś tam
    uzasadnione faktami nie zwalnia z protokołowania. Jeśli nawet założyć, że
    były podstawy do zatrzymania Ciebie to nie dochowano conajmniej formalności.
    Możesz zgłosić do Biura Spraw Wewnętrznych lub Inspekcji.

    >czy i w jaki sposob otrzymac odszkodowanie za
    > niesluszne ograniczenie/pozbawianie wolnosci ?

    Za 3h raczej chyba małe. W zależności jak zakwalifikowanoby zachowanie
    policjantów to mieliby postępowanie karne lub dyscyplinarne.

  • 4. Data: 2008-12-17 16:16:32
    Od: kuba <j...@g...com>

    Piotr [trzykoty] pisze:
    > "Icek" <i...@d...pl> wrote
    >
    > Nie masz się od czego odwoływać.
    > Bezpodstawne pozbawienie wolności jest karalne, możesz złożyć zawiadomienie
    > w prokuraturze.

    Eee.. Przeciwko policjantom o to, że popełnili przestępstwo pozbawienia
    wolności. Moim zdaniem bez sensu. Raczej zażalenie na zatrzmanie (246
    kpk.) i potem wystapić o odszkodowanie lub zadośćuczynienie na podst.
    552 par. 4 kpk.

    --
    pozdrawiam
    kuba

  • 5. Data: 2008-12-17 16:21:40
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "kuba" <j...@g...com> wrote
    > Eee.. Przeciwko policjantom o to, że popełnili przestępstwo pozbawienia
    > wolności. Moim zdaniem bez sensu.

    A czemu? Tak ogólnie jest to możliwe. Nie mówię, że tu akurat popełnili, bo
    jak sądze podstawy choć błędne były. Raczej zaniechano udokumentowanie tego.

  • 6. Data: 2008-12-17 17:13:46
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > A czemu? Tak ogólnie jest to możliwe. Nie mówię, że tu akurat popełnili,
    bo
    > jak sądze podstawy choć błędne były. Raczej zaniechano udokumentowanie
    tego.

    funkcjonariusz jawnie twierdzi, ze to nie zatrzymanie tylko "pozostawienie
    do dyspozycji"

    Icek

  • 7. Data: 2008-12-17 17:55:21
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Icek" <i...@d...pl> wrote
    > funkcjonariusz jawnie twierdzi, ze to nie zatrzymanie tylko "pozostawienie
    > do dyspozycji"

    Dla sądu czy prokuratora nie miałoby znaczenia jak oni to nazwali, tylko jak
    to konkretne zachowanie się ma do uwarunkowań prawnych.
    Formalnie nie ma czegoś takiego jak pozostawienie do dyspozycji. Policjant
    wykonuje ściśle określone czynności i może korzystać tylko z tych uprawnień.
    Albo było to zatrzymanie, albo legitymowanie albo jakaś inna czynność. Patrz
    art. 244 kpk, art. 15 Ustawy o Policji. Akurat zamknięcie kogoś w PDOZ na
    kilka godzin trudno uznać za coś innego niż zatrzymanie, jakby tego nie
    nazywać.

    IMO było to zatrzymanie, pewnie uzasadnione, ale z błędami formalnymi. A
    były kajdanki?

  • 8. Data: 2008-12-17 18:43:21
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > IMO było to zatrzymanie, pewnie uzasadnione, ale z błędami formalnymi. A
    > były kajdanki?

    byla grozba i fizyczne przytrzymanie, kajdanki nie

    Icek

  • 9. Data: 2008-12-17 18:51:45
    Od: Niepoprawny <n...@n...no>

    Icek wrote:

    > byla grozba i fizyczne przytrzymanie, kajdanki nie

    grozba czego?

  • 10. Data: 2008-12-17 19:50:29
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > grozba czego?

    grozba ich uzycia. "Siadaj na lawce i czekaj jak mowilam, jestes do mojej
    dyspozycji i masz siedziec cicho bo zaloze kajdanki i bedziesz cienko
    piszczal".

    Zatrzymany: "Albo jestem zatrzymany albo wychodze sila". "Nie wychodzisz,
    nie jestes zatrzymany tylko jestes do mojej dyspozycji, siedz cicho".

    Zatrzymany: "prosze o rozmowe z dyzurnym badz komendantem. Prosze powiadomic
    mojego adwokata i najblizsza rodzine, ze tu jestem", odp: "siedz cicho i
    czekaj jak kaze, juz mowilam, ze nie jestes zatrzymany wiec nikogo nie
    powiadamiamy"

    i tak przez 3h.

    chodzilo mi o to czy na to przysluguje zazalenie jak na zatrzymanie. Ale jak
    nie to trudno.

    Icek