  • 11. Data: 2008-03-15 19:02:58
    Temat: Re: odwołanie od mandatu w sądzie grodzkim
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    <s...@a...pl> napisał(a):

    > Hmm, mandat otrzymany, złożony wniosek o uchelenie w powod "niewłaściwego
    > pouczenia przez policjanta o skutkach przyjecia mandatu" (dowodem było
    > nagranie). Sąd uchylił madat mówiąc przy tym, że nawet gdyby pouczenie było
    > prawidłowe, to mandat nie należał się ukaranej (policja ukarała mandatem
    > właściciela gospodarstwa za brak opieki na psem, a nie opiekuna psa;
    > właściciel gospodarstwa nie mieszka w nim).
    >
    > Więc albo sąd rozpatrzył to "po ludzku" niezgodnie z prawem, albo nie masz
    > racji.

    Sąd postąpił jak najbardziej zgodnie z prawem, z co najmniej dwóch przyczyn:

    1) Podejrzewam, że chodziło o wykroczenie z art 12. ust. 1 ustawy o ochronie
    praw zwierząt: "Kto utrzymuje zwierzęta gospodarskie jest obowiązany do
    zapewnienia im opieki i właściwych warunków bytowania."
    Jest to klasyczny typ indywidualny. Właściciel, który nie mieszka w
    gospodarstwie, ergo nie utrzymuje tych zwierząt, nawet jeśli dopuszcza się
    zaniechania opieki nad nimi, nie popełnia wykroczenia. Proste;)

    2) Dalej: zauważcie, że uchyleniu podlega tylko PRAWOMOCNY mandat karny.
    Zgodnie z art. 98 par. 5 mandat karny staje się prawomocny z chwilą uiszczenia
    grzywny.
    Natomiast, aby dowiedzieć się czy niedochowanie wymogów formalnych z tego
    samego paragrafu, skutkuje nieważnością mandatu, trzeba by chyba sięgnąć do
    orzecznictwa. Może ktoś, kto ma na ten temat wiedzę, zechciałby się
    wypowiedzieć...

    pozdrawiam
    kuba

    pozdrawiam
    kuba

  • 12. Data: 2008-03-15 19:22:53
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    kuba napisał(a):

> [...]
    > Zgodnie z art. 98 par. 5 mandat karny staje się prawomocny z chwilą uiszczenia

    Ale jak doczytasz, to dowiesz się, że dotyczy to mandatu zaocznego, a
    nie kredytowanego ani tym bardziej wydawanego po uiszczeniu grzywny.
    Czyli chodzi o "4. Mandatem karnym zaocznym można nałożyć grzywnę w
    razie stwierdzenia wykroczenia, którego sprawcy nie zastano na miejscu
    jego popełnienia, gdy nie zachodzi wątpliwość co do osoby tego sprawcy;
    mandat taki pozostawia się wówczas w takim miejscu, aby sprawca mógł go
    niezwłocznie odebrać."

    Nie sądzę, aby o taki mandat tu chodziło.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 13. Data: 2008-03-15 19:32:43
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    ok, doczytałem, przepraszam za błąd.

  • 14. Data: 2008-03-15 20:59:35
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > gospodarstwie, ergo nie utrzymuje tych zwierząt, nawet jeśli dopuszcza się
    > zaniechania opieki nad nimi, nie popełnia wykroczenia. Proste;)

    Nie, w mandacie był wpisany bodajże art. 77 kodeksu wykroczeń. Było to za
    psa biegającego luzem po wsi. Na wsi mieszkają rodzice właściciela
    gospodarstwa.

    > 2) Dalej: zauważcie, że uchyleniu podlega tylko PRAWOMOCNY mandat karny.
    > Zgodnie z art. 98 par. 5 mandat karny staje się prawomocny z chwilą
    > uiszczenia grzywny.

    Mandat był kredytowy. Nie był opłacony w chwili złozenia wniosku do sądu.