  • 1. Data: 2006-12-19 20:53:13
    Temat: odszkodowanie za wypadek samochodowy
    Od: AnJack <anjack@NIE_SPAMOWACpoczta.onet.pl>

    Witam,
    Zderzylem sie z tramwajem. Mialem zlamanych 8 zeber, odme oplucna,
    wykrecenie szyjnego odcinka kregoslupa, krwiak nadtwardowkowy, przez
    ktory bylem 3 dni w spiaczce. Samochod do kasacji (stara Corsa).
    Teraz juz wszystko ze mna ok, zadnych trwalych uszkodzen. Mam dwoje
    swiadkow, ktorzy twierdza, ze wina tramwajarza bo pojechal na czerwonym.
    Ja nic nie pamietam. Dzis przyszlo mi zawiadomienie z prokuratury
    rejonowej, ze wplynal do nich akt oskarzenia przeciwko motorniczemu
    oskarzonemu o popelnienie przestepstwa z art. 177 par. 1 kk.
    Dodatkowo w tym pismie zawarte jest pouczenie, ze moge "do czasu
    rozpoczecia przewodu sadowego na rozprawie glownej wytoczyc przeciw
    oskarzonemu powodztwo cywilne w celu dochodzenia w postepowaniu
    karnym roszczen majatkowych wynikajacych bezposrednio z popelnienia
    przestepstwa". Czy to oznacza ze jezeli do czasu rozprawy nie wytocze
    powodztwa cywilnego to w razie uznania winy oskarzonego juz bedzie
    za pozno na dochodzenie odszkodowania? Ciekaw jestem rowniez czy jest
    sie o co bic i o jakiego rzedu odszkodowanie moglbym sie ubiegac
    w przypadku w/w obrazen ciala i kasacji samochodu wartosci ok 1500 zl.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-12-19 21:01:48
    Temat: Re: odszkodowanie za wypadek samochodowy
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    AnJack napisał(a):
> [...]
    > przestepstwa". Czy to oznacza ze jezeli do czasu rozprawy nie wytocze
    > powodztwa cywilnego to w razie uznania winy oskarzonego juz bedzie

    Nie będzie, po prostu jest Ci oferowana możliwość załatwienia
    odszkodowania w jednym procesie i bez konieczności uiszczania wpisu.
    Nie skorzystasz, będziesz mógł żądać później, w jakiejś części pewnie
    bez procesu, przecież jest też ubezpieczenie...

    KG

  • 3. Data: 2006-12-19 21:34:03
    Od: "klawiaturowy" <k...@a...pl>

    Użytkownik "AnJack" <anjack@NIE_SPAMOWACpoczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:45885139.62F79253@NIE_SPAMOWACpoczta.onet.pl
> [...]
    > sie o co bic i o jakiego rzedu odszkodowanie moglbym sie ubiegac
    > w przypadku w/w obrazen ciala i kasacji samochodu wartosci ok 1500 zl.

    Odszkodowanie pewnie niewielkie, ale ZADOŚĆUCZYNIENIE o kilka rzędów
    wielkości wyższe.
    Przy Twoich obrażeniach myślę, że możesz się ubiegać o 50000 zł
    zadośćuczynienia.
    www.google.pl -> zadośćuczynienie
    Motorniczy/przewoźnik napewno miał OC - odszkodowanie i zadośćuczynienie
    będzie wypłacone z polisy OC sprawcy.
    Moja rada - poszukaj pomocy u radcy prawnego/adwokata...
    ...przy tej kwocie nie warto walczyć samemu bądź przy pomocy mniej lub
    bardziej profesjonalnych firm, które oferują pomoc w walce o
    odszkodowanie/zadośćuczynienie za % od zasądzonej kwoty (bez zaliczek
    itp.).

  • 4. Data: 2006-12-19 23:42:47
    Od: "McGyver" <s...@w...pl>

    Prawo daje ci mozliwosc zglaszanie roszczen cywilnych w procesie karnym
    (proces adhezyjny). Tak naprawde nie ma to zastosowania przy sprawach
    ubezpieczonych tj. np. samochodowych. Przepis powstal po to , aby
    poszkodowany ktory dostal na ulicy w glowe, albo zostal zgwalcony mogl:
    1. miec solidna podstawe dochodzenia roszczen cywilnych
    2. nie musial ponosic kosztow wpisu (to nie jego wina ze dostal w glowe)

    W przypadku roszczen komunikacyjnych, ma to zastosowanie tylko w przypadku
    gdy suma gwarancyjna nie jest w stanie pokryc szkod i dodatkowo dochodzi sie
    roszczen u sprawcy - czeli de facto w zyciu nie ma wogole zastosowania.

    pozdr
    Mac

  • 5. Data: 2006-12-20 00:07:04
    Od: "McGyver" <s...@w...pl>

    > Nie będzie, po prostu jest Ci oferowana możliwość załatwienia
    > odszkodowania w jednym procesie i bez konieczności uiszczania wpisu.

    A to jest bardzo ciekawe - nigdy na to nie wpadlem. Odradzam ta droge, kazdy
    robi tak zeby od firmy ubezpieczeniowej wyrwac ile sie da, zawinac kase i
    sie nie sadzic, ale fakty sa faktami a pytanie pozostaje tj. :

    Czy mozna w procesie karnym zglosic roszczenia odszkodowawcze do
    ubezpieczyciela sprawcy??
    Moim zdaniem nie, ale jezeli mozna to jak to wykorzystac???

    1/. Napewno w procesie cywilnym trzeba dokonac oplaty od wpisu, a w karnym
    nie

    2/. Koszty leczenia, procent utraty zdrowia i kwota przyznana za kazdy
    procent na drodze polubownej, raczej nie beda odbiegaly od wyroku Sadu, ale
    jakbys chcial np. zrefundowac taksowki lub koszty wynajmu samochodu lub
    kosztow naprawy strat materialnych do wysokosci wartosci rynkowej - tego
    czesto bez sadu nie da sie zalatwic.

    3/. Fachowcow od prawa ubezpieczeniowego ktorzy rzeczywiscie potrafia
    rzetelnie odpowiedziec na to pytanie jest w polsce moze .. trzech.. jak
    sadze. Ale strzelam, bo ja znalem tylko jednego, ale gosciu nie zyje. Tyle
    ze zagadnienienie dotyczy w zasadzie prawa karnego

    Hmmm.........

    Po zastanowieniu stwierdzam, ze warto zglosic takie roszczenia - pamietajcie
    ze "Sad jest niezawisly - zasadzi co bedzie chcial" - a bylem nie
    jednokrotnie swiadkiem naprawde ordynarnego popierania "biednego"
    "poszkodowanego" przez Sedziego przeciwko firmie - co gorsza sedziowie boja
    sie wystepowac tak p-ko duzym firmom, raczej naciagaja prawo w sporach z
    malymi podmiotami.
    - Tak wiec jezeli oczywiscie jest taka mozliwosc , nalezy zglosic roszczenia
    do firmy ubezpieczeniowej na procesie karnym :

    - wyrazone kwotowo za straty materialne poniesione i oszacowane w
    przyszlosci (np. dojazd samochodem do szpitala przez nastepne 24 m-ce).
    - nie wyrazone na razie kwotowo za straty nie mateiralne - pamietajcie ze
    probelm uszczerbku na zdrowiu i kosztow leczenia mozna zazwyczaj ustalic
    dopiero po jego zakonczeniu, czyli rowniez po zakonczeniu procesu karnego.

    A moze te roszczenia trzeba zglosic w stosunku do sprawcy, a Sad zasadzi
    placenie ubezpieczycielowi... kurde zglupialem :) , pozno chyba jest.

    pozdr
    Mac

  • 6. Data: 2006-12-20 07:32:14
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    McGyver napisał(a):
    > W przypadku roszczen komunikacyjnych, ma to zastosowanie tylko w przypadku
    > gdy suma gwarancyjna nie jest w stanie pokryc szkod i dodatkowo dochodzi sie
    > roszczen u sprawcy

    nikt nie zabroni poszkodowanemu dochodzić roszczeń bezpośrednio od
    sprawcy...

    KG