  • 1. Data: 2002-03-18 15:12:49
    Temat: odszkodowanie od kopalni ?????????
    Od: <m...@p...onet.pl>

    witam
    kopalnia podkopala dom zanjomym
    cala ulice wysadzilo , w kilku domach pekniecia , szczeliny ukosne, poziome
    ogolnie tragedia.
    Fedruja 300 m pod ziemia i zostawiaja na zawal - to wola o pomste do nieba!!!
    Czy ktos przerabial juz sprawe odszkodowania od kopalni?????
    czy jest szansa odzyskania poniesionych strat ????
    w jakiej wyskoosci?
    jaka jest sciezka postepowania ?????
    z gory dzieki za odpowiedzi

  • 2. Data: 2002-03-19 00:20:36
    Temat: Odp: odszkodowanie od kopalni ?????????
    Od: "ZOMO" <f...@p...onet.pl>

    radze popytac najpierw sasiadow i ludzi z okolicy
    co tez maja popekane domy - roznie to w roznych kopalniach
    bywa (jak sie okazuje)

    ZOMO

  • 3. Data: 2002-03-19 12:17:48
    Temat: Re: odszkodowanie od kopalni ?????????
    Od: "Buker" <n...@d...pl>

    Użytkownik "ZOMO" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > radze popytac najpierw sasiadow i ludzi z okolicy
    > co tez maja popekane domy - roznie to w roznych kopalniach
    > bywa (jak sie okazuje)
    >
    > ZOMO

    Warto zajrzeć do Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r.
    Prawo geologiczne i górnicze, a w szczególności do Działu V "Stosunki
    sąsiedzkie i odpowiedzialność za szkody".

    Art. 91. 1. Właściciel nie może sprzeciwić się zagrożeniom spowodowanym
    ruchem zakładu górniczego, jeżeli ruch ten odbywa się zgodnie z zasadami
    określonymi w ustawie. Może żądać naprawienia wyrządzonej tym ruchem szkody
    zgodnie z przepisami tej ustawy.

    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do innych podmiotów zagrożonych
    ruchem zakładu górniczego.

    3. Jeżeli nie zachodzą okoliczności przewidziane w ust. 1 i 2,
    przedsiębiorca odpowiada za szkodę według zasad określonych w Kodeksie
    cywilnym.

    Art. 92. Do naprawiania szkód, o których mowa w art. 91 ust. 1 i 2, stosuje
    się przepisy Kodeksu cywilnego, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
    Art. 93. 1. Jeżeli nie można ustalić, kto wyrządził szkodę, odpowiada za nią
    przedsiębiorca, który w chwili ujawnienia się szkody jest uprawniony do
    wydobywania kopaliny w granicach obszaru górniczego.

    2. Jeżeli szkoda nastąpiła także z innych przyczyn niż ruch zakładu
    górniczego, odpowiedzialność przedsiębiorcy i innych osób jest solidarna.

    3. Solidarna jest również odpowiedzialność przedsiębiorcy oraz podmiotów
    trudniących się zawodowo wykonywaniem powierzonych im przez tego
    przedsiębiorcę czynności.

    Art. 94. 1. Naprawienie szkody powinno nastąpić przez przywrócenie stanu
    poprzedniego.

    2. Przywrócenie stanu poprzedniego może nastąpić przez dostarczenie gruntów,
    obiektów budowlanych, urządzeń, lokali, wody lub innych dóbr tego samego
    rodzaju.

    3. Naprawienie szkody w gruntach rolnych i leśnych następuje w drodze
    rekultywacji, zgodnie z przepisami o ochronie tych gruntów.

    4. Obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego ciąży na przedsiębiorcy.

    Art. 95. 1. Jeżeli nie jest możliwe przywrócenie stanu poprzedniego lub
    koszty tego przywrócenia rażąco przekraczałyby wielkość poniesionej szkody,
    naprawienie szkody następuje przez zapłatę odszkodowania.

    2. Jeżeli poszkodowany poniósł nakłady na naprawienie szkody, odszkodowanie
    ustala się w wysokości odpowiadającej wartości uzasadnionych nakładów.
    Przepis ten nie narusza postanowień ust. 1.

    3. W uzasadnionych przypadkach odszkodowanie może być wypłacone z
    zabezpieczenia ustalonego zgodnie z art. 17.

    Art. 96. W razie braku przedsiębiorcy odpowiedzialnego za szkodę albo jego
    następcy prawnego, roszczenia określone niniejszym działem przysługują
    przeciwko Skarbowi Państwa. W imieniu Skarbu Państwa czynności procesowe
    podejmuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.

    By dobrze jednak sporządzić pozew trzeba zapoznać się z całą ustawą, a i
    wtedy będzie trudno (specjalistyczna dziedzina).