  • 1. Data: 2002-09-04 21:22:47
    Temat: odsetki
    Od: "poker" <p...@w...pl>

    Witam

  • 2. Data: 2002-09-05 12:10:53
    Temat: Re: odsetki
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "poker" <p...@w...pl> wrote in message news:al5to5$rlc$1@news2.tpi.pl...
    > Witam

    A probowal pan zapytac dostawce, czy istotnie chce, by te dwie ostatnie
    faktury
    byly OSTATNIMI ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-09-05 12:45:05
    Od: "AHOY" <p...@p...onet.pl>

    > A probowal pan zapytac dostawce, czy istotnie chce, by te dwie ostatnie
    > faktury
    > byly OSTATNIMI ?
    >
    > Boguslaw

    Wg mnie to dlatego są ostatnie , przynajmniej ja bym tak postąpił
    współczuje
    a z drugiej strony prosze podac nazwę kontrahenta żebym się przpadkiem nie
    nabrał
    niech szuka innych partnerów, jak pokazuje życie wcześniej czy później trafi
    na jakąś STOCZNIE

  • 4. Data: 2002-09-05 13:52:56
    Od: "Andrzej Tokarski" <a...@a...com.pl>

    Użytkownik "poker" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam

    Witam,
    Jakiś czas temu to było na grupie wałkowane. Jak chcesz to poszukaj w
    archiwum. Stanęło na tym, że wg sądów różne dopiski na fakturach nie mają
    żadnej mocy prawnej. Żeby dostawca mógł żądać wyższych odsetek konieczne
    jest podpisanie oddzielnej umowy.

    AJT
    *** programy dla firm: http://ajt.com.pl ***

  • 5. Data: 2002-09-05 14:14:49
    Od: "AHOY" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > żadnej mocy prawnej. Żeby dostawca mógł żądać wyższych odsetek konieczne

    Jak wejść na archiwum ?????

    pomocy!!!

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2002-09-05 15:00:14
    Od: "Andrzej Tokarski" <a...@a...com.pl>

    Użytkownik "AHOY" <p...@p...onet.pl> napisał

    > Jak wejść na archiwum ?????

    Ja korzystam zawsze z tego:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=pl

    Wystarczy wpisać szukane słowa i nazwę grupy (w temacie wątku polecam też
    grupę pl.soc.prawo.podatki).

  • 7. Data: 2002-09-05 18:46:24
    Od: Wojciech <b...@p...wp.pl>

    On Wed, 04 Sep 2002 23:22:47 +0200, poker wrote:

> [...]

    zamieszczenie na fakturze klauzuli o odsetkach umownych przewyzszajacych
    wysokosc odsetek ustawowych jest bezskuteczne.

    > jak orzekaj? s?dy w takich lichwiarskich

    Musze przyznac, ze bardzo sensownie i konsekwentnie,

    1993.02.11 wyrok s.apel.T I ACr 2/93
    OSA 1993/6/35
    w ?odzi

    Niedopuszczalne jest zamieszczenie w fakturze klauzuli zawieraj?cej
    postanowienia o wysoko?ci odsetek za opó 1/4 nienie w spe?nieniu ?wiadczenia
    pieni??nego przekraczaj?cej odsetki ustawowe, je?eli postanowienia te nie
    wynikaj? z umowy zawartej przez strony przed dor?czeniem lub równocze?nie z
    dor?czeniem faktury i traktowanie takiej klauzuli jako oferty, która zostaje
    przyj?ta wraz z przyj?ciem faktury i towaru przez jego nabywc?.
    Przedsi?biorstwo Handlowo-Produkcyjne "Modex" Sp. z o.o. w K. wnios?o o
    zas?dzenie od Krzysztofa D. - Akwizycja w K. kwoty 21.183.000 z? z odsetkami w
    wysoko?ci 1% dziennie od dnia 15 listopada 1991 r. Na uzasadnienie swego
    ??dania powodowe przedsi?biorstwo poda?o, ?e pozwany zakupi? towar na kwot?
    dochodzon? w pozwie z terminem p?atno?ci do 14 listopada 1991 r., przy czym w
    fakturze zastrze?one zosta?y odsetki w wysoko?ci 1% dziennie. S?d Wojewódzki w
    ?odzi wyrokiem zaocznym z dnia 16 wrze?nia 1992 r., wydanym na posiedzeniu
    niejawnym, zas?dzi? od pozwanego na rzecz strony powodowej kwot? 21.183.000 z?
    z ustawowymi odsetkami od dnia 15 listopada 1991 r., oddalaj?c powództwo w
    pozosta?ej cz??ci, to znaczy w zakresie odsetek przekraczaj?cych odsetki
    ustawowe. S?d pierwszej instancji ustali?, ?e strona powodowa wystawiaj?c
    faktur? na zakupiony przez pozwanego towar zamie?ci?a na niej piecz?ae o tre?ci:
    "zastrzegamy odsetki w wysoko?ci 1% za ka?dy dzie? zw?oki ustalonego terminu
    p?atno?ci". Zdaniem S?du zapis taki umieszczony na fakturze przez sprzedawc?,
    przy braku wcze?niejszej umowy stron, co do wysoko?ci odsetek nie wi??e stron.
    W praktyce gospodarczej - jak wywiód? S?d pierwszej instancji - przyj?te jest,
    ?e faktura stanowi dokument rozliczeniowy, okre?laj?cy wierzyciela i d?u?nika,
    rodzaj, ilo?ae towaru oraz cen?. Wprawdzie zawiera ona niejednokrotnie inne
    zapisy dokonane przez wystawiaj?cego faktur?, dotycz?ce np. terminu i formy
    zap?aty, czy nawet odsetek, jednak?e zapisy takie wi??? strony tylko wtedy, gdy
    wynikaj? z wcze?niej zawartej umowy lub zostan? zaakceptowane i wykonane przez
    d?u?nika. W razie braku takiej akceptacji omawiane zapisy stanowi? tylko
    jednostronne o?wiadczenie woli wystawiaj?cego faktur?. Wi?zanie z tymi zapisami
    skutków takich, jak z zawarciem umowy nie znajduje uzasadnienia w ?wietle art.
    72 k.c. Zgodnie bowiem z tym przepisem umowa zostaje zawarta, gdy strony dojd?
    do porozumienia co do wszystkich jej postanowie?, b?d?cych przedmiotem rokowa?.
    Z tre?ci przed?o?onej faktury nie wynika natomiast, kto j? podpisa? w imieniu
    powodowego przedsi?biorstwa (pod piecz?ci? nag?ówkow? znajduje si? bowiem
    nieczytelna parafa), brak jest na niej podpisu pozwanego, a powód nie
    udowodni?, i? faktura ta zosta?a pozwanemu dor?czona. W tej sytuacji S?d
    Wojewódzki w ?odzi nie znalaz? podstaw prawnych do zas?dzenia odsetek wy?szych
    ni? odsetki ustawowe. W rewizji od tego orzeczenia powodowe przedsi?biorstwo
    wnios?o o jego uchylenie w cz??ci dotycz?cej oddalenia powództwa, zarzucaj?c
    naruszenie prawa materialnego, a w szczególno?ci art. 60 k.c. przez przyj?cie,
    i? strony nie zawar?y umowy o odsetki w wysoko?ci 1% dziennie oraz sprzeczno?ae
    ustale? S?du z tre?ci? zebranego materia?u dowodowego przez przyj?cie, ?e skoro
    strony nie poczyni?y ?adnych uzgodnie? co do odsetek, a ich wysoko?ae okre?lono
    jedynie na fakturze - okre?lenie takie nie wi??e pozwanego.
    S?d Apelacyjny zwa?y?, co nast?puje:
    Rewizja nie zas?uguje na uwzgl?dnienie. W szczególno?ci nie jest trafny zarzut
    naruszenia przez S?d Wojewódzki prawa materialnego, a w szczególno?ci art. 60
    k.c. Przepis ten stanowi, ?e wola osoby dokonywuj?cej czynno?ci prawnej mo?e
    byae wyra?ona przez ka?de zachowanie si? tej osoby, które ujawnia jej wol? w
    sposób dostateczny. W ?wietle tego przepisu nie mo?na uznaae, ?e zamieszczenie w
    fakturze - obejmuj?cej okre?lenie stron umowy sprzeda?y, rodzaju i ilo?ci
    towaru oraz ceny - tak?e klauzuli okre?laj?cej wysoko?ae odsetek za opó 1/4 nienie w
    spe?nieniu ?wiadczenia stanowi ofert?, której przyj?cie przez kontrahenta
    nast?puje z chwil? przyj?cia faktury i odbioru towaru. Faktura bowiem - jak to
    trafnie stwierdzi? S?d pierwszej instancji - jest jedynie powszechnie
    stosowanym dokumentem rozliczeniowym, u?atwiaj?cym wykonanie postanowie?
    wynikaj?cych z zawartej uprzednio w sposób wyra 1/4 ny lub dorozumiany umowy.
    Dor?czenie faktury umo?liwia wi?c d?u?nikowi podj?cie czynno?ci maj?cych na
    celu sprawdzenie, czy ?wiadczenie jest usprawiedliwione tak co do zasady, jak i
    wysoko?ci. Umo?liwia te? podj?cie czynno?ci zmierzaj?cych do spe?nienia
    ?wiadczenia obj?tego umow?. Faktura mo?e tak?e stanowiae wezwanie d?u?nika do
    spe?nienia ?wiadczenia pieni??nego wynikaj?cego z umowy, ale tylko wówczas gdy
    zawarto w niej stosown? wzmiank? co do sposobu i terminu zap?aty (por. uchwa?a
    S?du Najwy?szego z dnia 8 lipca 1992 r. sygn. akt III CZP - 80/92 - Wokanda Nr
    11/1992). Niedopuszczalne jest natomiast zamieszczenie w fakturze klauzuli
    zawieraj?cej postanowienie o wysoko?ci odsetek za opó 1/4 nienie w spe?nieniu
[...]
    Nie mo?na bowiem wymagaae od nabywcy towaru, aby oferty sprzeda?y co do
    wysoko?ci odsetek za opó 1/4 nienie w spe?nieniu ?wiadczenia pieni??nego doszukiwa?
    si? w dokumencie rozliczeniowym jakim jest faktura tego rodzaju antycypacja
    o?wiadczenia woli sprzedawcy w przedmiocie odsetek uniemo?liwia uznanie, ?e
    przejawi? on sw? wol? w tym zakresie w sposób dostateczny. Wobec zaj?tego wy?ej
    stanowiska bezzasadny jest tak?e drugi zarzut rewizji, jakoby S?d pierwszej
    instancji dokona? ustale? sprzecznych z tre?ci? zebranego materia?u dowodowego
    przez przyj?cie, ?e skoro strony nie czyni?y ?adnych uzgodnie? w przedmiocie
    odsetek, a ich wysoko?ae okre?lono jedynie w fakturze, to okre?lenie takie nie
    wi??e pozwanego. W istocie nie chodzi tu bowiem o sprzeczno?ae ustale? S?du z
    zebranym materia?em dowodowym, a o ocen? skuteczno?ci dzia?ania podj?tego przez
    powoda. Niezale?nie od powy?szego zauwa?yae nale?y, ?e zastrze?one przez powoda
    w fakturze odsetki okre?lone zosta?y na 1% dziennie, a zatem 365% w stosunku
    rocznym. Wprawdzie ustawodawca polski odst?pi? w ostatnich latach od instytucji
    odsetek maksymalnych i strony mog? swobodnie okre?laae wysoko?ae odsetek
    umownych, jednak?e wysoko?ae tych odsetek powinna odpowiadaae dobrym obyczajom w
    stosunkach handlowych. Wysoko?ae odsetek dochodzonych w niniejszej sprawie i
    sposób ich zastrze?enia przez powoda w sposób niew?tpliwy naruszaj? te
    obyczaje, a zatem roszczenie powoda o zas?dzenie tych odsetek równie? w ?wietle
    art. 5 k.c. nie zas?uguje na uwzgl?dnienie. Maj?c powy?sze na uwadze S?d
    Apelacyjny w ?odzi wobec bezzasadno?ci zarzutów rewizyjnych, na zasadzie art.
    387 k.p.c. rewizj? powoda oddali?.