  • 1. Data: 2002-09-04 20:30:56
    Temat: W jaki sposób władający może uzyskać prawo własności?
    Od: "Basia" <b...@p...onet.pl>

    W 1960 r moja mama nabyła w drodze spadku po swoim ojcu działkę rolną.
    Posiadamy mapę nieruchomości wystawioną przez Urząd Gminy na której jest ona
    określona jako WŁADAJĄCA.
    Jest tam również informacja że właścicielem, zgodnie z wpisem w Księdze
    Wieczystej pochodzącym z 1870 r,
    jest inna osoba nie będąca naszym przodkiem.
    Nie istnieją też żadne dokumenty poświadczające nabycie działki przez
    przodków. (Widocznie ktoś nie dopilnował wpisu do księgi)
    Pytanie brzmi:
    Jak najprościej i najtaniej mama może zostać pełnoprawnym WŁAŚCICIELEM
    działki?

    Z tego co wymyśliłam to chyba powinno się to odbyć na podobnej zasadzie jak
    odbyło się to w latach 70-tych.
    Wtedy obowiązywała ustawa z dn. 26.10.1971 o uregulowaniu własności
    gospodarstw rolnych.
    Niestety w stosownym czasie mama nie skorzystała z niej i w związku z tym
    nie posiada aktu własności.
    Znalazłam też informację że w 1982 r. ustawa została zastąpiona nową w
    której zostało określone że tego typu sprawami zajmują się sądy w trybie
    nieprocesowym.
    Czy w związku z tym wystarczy aby wystąpiła ona z wnioskiem o uznanie jej
    właścicielem do odpowiedniego sądu na podstawie tej ustawy?
    Jakie dokumenty powinny zostać dołączone?
    Jakie są koszty takiego postępowania?

    Basia

  • 2. Data: 2002-09-04 21:45:23
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Basia napisa_(a):
    > Jak najprościej i najtaniej mama może zostać pełnoprawnym WŁAŚCICIELEM
    > działki?

    A może po prostu wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie zasiedzenia?

    KG

  • 3. Data: 2002-09-05 08:42:59
    Temat: Re: W jaki sposób wBadajcy mo|e uzyska prawo wBasno[ci?
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    kam <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Basia napisa_(a):
    >
    > A może po prostu wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie zasiedzenia?

    Też tak sądzę. Myślę, że tak tak będzie najlepiej.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys

  • 4. Data: 2002-09-06 07:10:26
    Temat: Re: zasiedzenie
    Od: b...@p...onet.pl

    --
    Zasiedzenie nie jest optymalne poniewaz trzeba poniesc opłty sądowe i zapłacić
    podatek do Urzedu Skarbowrgo ( 7 % ).

  • 5. Data: 2002-09-06 08:15:31
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    b...@p...onet.pl napisał(a):

    > --
    > Zasiedzenie nie jest optymalne poniewaz trzeba poniesc opłty sądowe i
    zapłacić
    > podatek do Urzedu Skarbowrgo ( 7 % ).

    Cóż, coś za coś ;) Zasiedzenie jest jednak właśnie instytucją m.in. dla osób,
    które "zapomniały" dokonać wszelkich formalności związanych z nabyciem
    własności (np. nieruchomości) lub "zgubiły" akt własności (raczej przy
    ruchomościach).

    Chciałbym jednak zaznaczyć, że Ty czy Twoja mama (nie wiem kto obcenie włada
    nieruchomością) jesteś RZECZYWISTYMI właścicielami działki, lecz nie
    jesteście JAWNYMI właścicielami, czyli właścicielami ujawnionymi w księdze
    wieczystej.
    Co do zasady ma to takie konsekwencje, że gdyby ktoś w dobrej wierze nabył
    własność od osoby ujawnionej w księdze wieczystej w drodze czynności prawnej
    (czyli np. umowy sprzedaży) to nabyłby własność tej nieruchomości. Ponieważ
    jednak nie ma u nas osób żyjących ponad 130 lat, więc osoba, która jest w
    Waszym przypadku ujawniona w księdze wieczystej nie żyje, a co za tym idzie
    nie może dokonać już żadnej czynności prawnej.
    Oznacza to, że jak na razie nie musicie dokonywać żadnego postępowania aby
    nabyć tą własność - byłoby to i tak tylko nabycie jawne, bo rzeczywiste już
    macie.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys

  • 6. Data: 2002-09-09 07:09:54
    Od: b...@p...onet.pl

    >A moze istnieje inny sposob niz zasiedzenie ?
    Basia

  • 7. Data: 2002-09-10 06:58:53
    Od: b...@p...onet.pl

    > Basia