  • 1. Data: 2006-02-07 07:50:12
    Temat: nowe okna w starej kamienicy
    Od: "Marcin S." <m...@a...com.pl>

    Witam,

    czy ktoś z grupowiczow orientuje się czy jest jakaś regulacja prawna, która
    w precyzuje jaki kształt powinny mieć okna wstawiane w starych kamienicach?
    W mojej kamienicy, każdy z lokatorów od frontu wstawiła sobie okna jakie
    chce (często bez szprosow pionowych), co wygląda ochydnie.
    Czy ktoś wie jak można takich lokatorów przymusić do zachowania strego,
    tradycyjnego kształtu okien (krzyżowego)?

    Z góry dziękuję za odpowiedź

    Marcin

  • 2. Data: 2006-02-07 09:24:29
    Temat: Re: nowe okna w starej kamienicy
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    Użytkownik "Marcin S." <m...@a...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W mojej kamienicy, każdy z lokatorów od frontu wstawiła sobie okna jakie
    > chce (często bez szprosow pionowych), co wygląda ochydnie.

    Prawo budowlanie - na zmiane okna musi być przynajmniej zgłoszenie
    Nie wiem jakie prawo ale jak jest zabytkowa kamienica to podlega ochronie zabytków

    > Czy ktoś wie jak można takich lokatorów przymusić do zachowania strego,
    > tradycyjnego kształtu okien (krzyżowego)?

    Donosy do nadzoru budowlanego (pewnie te wymiany to samowole) i ewentualnie do
    powiatowego/miejskiego konserwatora zabytków.

    A ta kamienica ma własciciela ? Bo to on moze miec problemy w przyszłości jak
    lokatorzy robią krecią robotę.

    A.

  • 3. Data: 2006-02-07 10:45:20
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    nie ma..
    przepis jest tylko taki ze musisz te okna uzgodnic z konserwatorem zabytkow

  • 4. Data: 2006-02-07 11:03:08
    Od: <d...@w...pl>

    do zgłoszenia należy przedłożyć zgodę konserwatora zabytków (zazwyczaj
    miejski wystarczy) - a on zanim wyrazi zgodę wymaga projektu najlepiej
    zmieniać okna na wzorniczo takie same i pójść przed zakupem skonsultować.
    Jeśli budynek nie jest zabytkiem a leży w strefie AB ( objętej ochroną) to
    też trzeba wykonać tą procedurę

    Użytkownik "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM> napisał w
    wiadomości news:ds9p2t$rse$1@nemesis.news.tpi.pl...

  • 5. Data: 2006-02-07 13:49:03
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    Użytkownik "Robcio" <r...@i...pl> napisał w wiadomości
    > nie ma..
    > przepis jest tylko taki ze musisz te okna uzgodnic z konserwatorem zabytkow

    czyli jest. Jesli kots nie uzgodnił to jakaś samowola.

    Poza tym nawet jesli to nie jest zabytek i nie lezy w strefie zabytkowej to jest
    jeszcze prawo autorskie architekta i o ile mi
    wiadomo bez zgody architekta projektującego daną fasadę też nie mozna takich rzeczy
    dowolnie zmieniać. Przynajmniej w Poznaniu
    architekt sie nie zgodził na zmianę filetowego Muzeum Narodowego pomimo nalegań....
    konserwatora (mysle ze z oknami bedzie
    podobnie jak z kolorami).

    A.

  • 6. Data: 2006-02-07 20:25:32
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Arek Margraf wrote:
> [...]
    > to jest jeszcze prawo autorskie architekta i o ile mi
    > wiadomo bez zgody architekta projektującego daną fasadę też nie mozna

    Jesteś w stanie to uzasadnić w oparciu o ustawę prawo autorskie?

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 7. Data: 2006-02-08 06:46:30
    Od: "Marcin S." <m...@a...com.pl>

    > A ta kamienica ma własciciela ? Bo to on moze miec problemy w przyszłości
    jak lokatorzy robią krecią robotę.

    W kamienicy jest utworzona wspólnota mieszkaniowa no i właśnie sami
    właściciele taką krzywdę sobie robią...
    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    Marcin

  • 8. Data: 2006-02-08 07:00:06
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    Użytkownik "Paweł Sakowski" <p...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Jesteś w stanie to uzasadnić w oparciu o ustawę prawo autorskie?

    Ja nic nie napisałem o USTAWIE o prawie autorskim, a jedynie pewnych prawach
    architekta (jako autora) do swojego projektu a to
    jest różnica.. Uczciwie mówiąc nie wiem jakie ustawy/inne przepisy to regulują, ale
    to nie znaczy ze ich nie ma. Raczej podałem
    obszar gdzie należało by szukać rozwiązań poparty dość konkretnie przykładem który
    miał miejsce nie tak dawno temu w Poznaniu.

    A..

  • 9. Data: 2006-02-08 23:08:32
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Arek Margraf wrote:

    > Ja nic nie napisałem o USTAWIE o prawie autorskim, a jedynie pewnych
    > prawach architekta (jako autora) do swojego projektu a to jest różnica..

    Nie musi być z ustawy prawo autorskie. Na jakiej podstawie uważasz że
    autorstwo projektu daje architektowi jakiekolwiek prawo do decydowania o
    przyszłości budynku niebędącego jego własnością? Śmiem twierdzić, że
    architekt takiego prawa nie ma.

    > poparty dość konkretnie przykładem który miał miejsce nie tak
    > dawno temu w Poznaniu.

    To, że jakiś architekt kiedyś się na coś oburzył nie znaczy, że jego opinia
    cokolwiek znaczy.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 10. Data: 2006-02-09 14:17:27
    Od: "Krasnal \(Zabrze\)" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy ktoś wie jak można takich lokatorów przymusić do zachowania strego,
    > tradycyjnego kształtu okien (krzyżowego)?

    Wymieniałem okna u siebie - co prawda to mieszkanie komunalne i
    potrzebowałem zgody ZBK ale poza tym chciał zmienić kolor, rozmiar i PODZIAŁ
    okien to wydział Architektury UM musiałby się zgodzić na to - jeśli
    pozostawiłem bez zmian to MUSIAŁEM dać tylko zgłoszenie, że wymieniam.

    Pozdrawiam

    Krasnal, GG#1103