  • 1. Data: 2007-07-31 19:49:31
    Temat: nowa firma - kilka pytań
    Od: rychu <x...@w...pl>

    Witam.

    Chciałbym założyć firmę - kwiaciarnie, poszperałem w internecie, ale na
    kilka pytań nie znalazłem odpowiedzi. Może ktoś mi pomoże.

    Pytania "bez odpowiedzi":
    1) jaką formę działalności wybrać (przedsiębiorstwo jednoosobowe, spółka
    jawna ...) i dlaczego
    2) jak płacić podatki
    3) ile będę musiał płacić na ZUS jeśli mam teraz umowę o prace i nie
    chce jej rozwiązywać
    4) chciałbym zatrudnić na pół etatu dodatkowego pracownika (kogo będzie
    najtaniej zatrudnić - student, emeryt? , jak umowa?)
    5) chce wynająć lokal, czy poza ustaloną opłatą za najem będę musiał coś
    jeszcze płacić(do gminy?) i jeśli tak to ile?
    6) od kiedy mogę odbierać faktury na firmę, by móc później odliczyć je
    od ewentualnego dochodu
    --
    rk

  • 2. Data: 2007-08-01 08:15:16
    Temat: Re: nowa firma - kilka pytań
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    rychu pisze:
> [...]
    >
    > Pytania "bez odpowiedzi":
    > 1) jaką formę działalności wybrać (przedsiębiorstwo jednoosobowe, spółka

    Patrz ostatni akapit.

    > 2) jak płacić podatki

    Patrz ostatni akapit.

    > 3) ile będę musiał płacić na ZUS jeśli mam teraz umowę o prace i nie
    > chce jej rozwiązywać

    Jeśli w działaności gosopdarczej - to płacisz tylko zdrowotne, pod
    warunkiem, że umowę o pracę masz przynajmniej na minimalne wynagrodzenie.

    > 4) chciałbym zatrudnić na pół etatu dodatkowego pracownika (kogo będzie
    > najtaniej zatrudnić - student, emeryt? , jak umowa?)

    Skoro na pół etatu, to jasne że umowa o pracę.

    > 5) chce wynająć lokal, czy poza ustaloną opłatą za najem będę musiał coś
    > jeszcze płacić(do gminy?) i jeśli tak to ile?

    Jeśli iwynajmujesz od gminy, to tak.

    > 6) od kiedy mogę odbierać faktury na firmę, by móc później odliczyć je
    > od ewentualnego dochodu

    Od momentu rozpoczęcia działalności.

    Na niektóre pytania sam sobie musisz odpowiedzieć. To tak, jakby
    zapytać czy ładniej wyglądasz w czapce, czy w kapeluszu, bo poszperałeś
    w internecie, ale na te pytania nie znalazłeś odpowiedzi. Pewną pomocą
    może być np. http://www.msp.money.pl/zakladam_firme/samozatrudnie
    nie_sc/

    --
    Pozdrawiam!