  • 1. Data: 2008-05-21 04:37:05
    Temat: niesolidny współwłaściciel
    Od: "fiszer99" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Jestem właścicielem 1/2 mieszkania. Pozostałe 1/2 jest własnością 2 osoby
    która nabyła ją poprzez spadek. Mieszkanie jest w połowie zadłużone tj.
    współwłaściciel od kilku lat nie płaci. Jestem zainteresowany zakupem jego
    udziałów w mieszkaniu na co on niestety nie chce się zgodzić.

    Słyszałem, że istnieje coś takiego jak nakaz spzedaży nieruchomosci w
    przypadku gdy jeden ze współwłaścicielie nie chce sprzedać nieruchomości
    drugiemu. Czy jest coś takiego? Jak to działa?

    Czy w przypadku gdyby ta 2 część mieszkania była wystawiona na licytację
    komorniczą ja jako współwłąściciel miałbym prawo pierwokupu od komornika?

    Z góry dziękuje za pomoc i odpowiedź na powyższe pytania.

    Pozdrawiam serdecznie

  • 2. Data: 2008-05-21 09:52:45
    Temat: Re: niesolidny współwłaściciel
    Od: "doctore" <m...@p...onet.pl>

    Możesz znieść współwłasność sądownie.

  • 3. Data: 2008-05-21 22:27:35
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Słyszałem, że istnieje coś takiego jak nakaz spzedaży nieruchomosci w
    > przypadku gdy jeden ze współwłaścicielie nie chce sprzedać nieruchomości
    > drugiemu. Czy jest coś takiego? Jak to działa?

    Nie ma czegoś takiego. Jest tylko prawo do zniesienia współwłasności. Sposób
    jego realizacji można określić polubownie bądź sądownie. Ale wcale nie
    oznacza to, że ty spłacisz jego. Sąd może np. uznać, że z uwagi na twoją
    dobrą sytuację życiową łatwiej będzie ci znaleść inne lokum a twój brat
    będzie cię spłacał w ratach... Nie ma też czegoś takiego jak mieszkanie w
    połowie zadłużone. Wobec np. spółdzielni czy dostawców mediów dług jest
    jedne, wspólny i mogą równie dobrze zarządać jego spłaty od ciebie bo masz
    pieniądze. Ty możesz zaś z kolei żądać spłaty długu współwłaściciela wobec
    ciebie. Dlatego IMHO pownienieś

    1) spłacić długi na mieszkaniu aby nie trafić do jakiegoś BIKu
    2) znaleść dla brata jakieś tanie lokum którego cena będzie różnicą pomiędzy
    połową wartości tego odziedziczonego i długu wobec ciebie
    3) zaproponować zniesienie współwłasności poprzez spłatę
    4) jeśli się nie zgodzi isć do sądu