  • 1. Data: 2004-12-28 09:39:17
    Temat: nieprawidłowe zaliczenie aresztu na poczet kary
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    przepraszam państwa, że zwracam się z taką prośbą, niestety jestem zmuszony
    prawo karne nie jest moją specjalnością, a niestety wplątałem się w pomoc
    mojemu koledze i jego rodzinie, której nie stać na adwokata a ten z urzedu
    się nie popisał, zaś w tej chwili także i mojej wiedzy brakło
    w 1999 roku mój kolega został oskarżony o dokonanie dwóch rozbojów do
    których sie nie przyznał i w marcu'99 został aresztowany. Sprawę prowadził
    SSR pan B. (to istotna okoliczność - wyroki sędziego B. są powszechnie w
    środowisku "komentowane"). Mimo iż obydwa czyny dzielił niecały miesiąc,
    sędział B. rozbił sprawę na dwa oddzielne postępowania.
    w styczniu 2001 r. SR wydał wyroki w obu sprawach skazując mojego kolegę na
    4,5 i 4 lata więzienia, co było podstawą dalszego aresztowania. Oczywiście
    złożyliśmy apelację od obydwu wyroków co do winy. W okresie od lutego'01 do
    czerwca'03 oskarżony przebywał a areszcie ponieważ SO czterokrotnie odsyłał
    akta sprawy z powrotem do SR z powodu "rażących braków". W wyniku naszych
    licznych skarg na postępowanie SR oraz sędziego B. kierowanych do ministra
    oraz RPO, przezes SO uznał nasze zarzuty co do postępowania za zasadne
    (oczywiście zganiając winę za bałagan na sekretarkę sądu - która podobno
    przebywa w miejscu nieznanym), a następnie SO w postępowaniu odwoławczym
    uchylił tymczasowe aresztowanie.
    Na początku grudnia br. odbyły się rozprawy apelacyjne, w jednej sprawie SO
    utzrymał wyrok (ku naszemu zdumieniu - no cóż szykuje się kasacja), zaś w
    drugim wyrok uchylił, stwierdzając rażące naruszenie prawa przez SR i
    skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia.Jednocześnie prosto z sali
    sądowej skierowano kolegę do odbycia reszty kary.
    Może jestem idiotą, ale wydawało mi się, że skoro mój kolega został skazany
    prawomocnie na 4,5 roku, zaś drugi wyrok uchylono - więc go nie ma - to
    należy zaliczyć na poczet kary okres faktycznego pobytu w areszcie czyli 4
    lata i 4 miesiące, a więc pozostały tylko 2 miesiące do końca kary.
    Ku mojemu zdumieniu kilka dni temu otrzymaliśmy postanowienie SR wydane
    przez oczywiście sędziego B. o zaliczeniu w poczet tegoż wyroku tylko 18
    miesięcy aresztu, a co z resztą?!
    Żona kolegi potrzebowała zaświadczenia z sądu do celów zasiłkowych i tu
    jeszcze ciekawiej - w zaświadczeniu tym określono koniec kary na czerwiec
    2010 roku ?!
    W tej sytuacji to ja już niczego nie rozumiem, a co najgorsze nie wiem jak i
    do kogo się odwołać, gdyż termin odwołania od tegoż postanowienia już
    upłynął.
    Co ciekawe, wczoraj dowiedziałem się że przeciwko mojemu koledze wpłynął akt
    oskarżenia o dokonanie włamań na działki w 1998 roku - co znowu mnie dziwi,
    bo przecież mieli oskarżonego 4 lata w areszcie i nic! - dopiero teraz, jak
    im się zawaliło to sobie przypomnieli?!
    Oczywiście sprawę prowadzi nasz ukochany sędzia B. co przestało mnie już
    dziwić i wiele tłumaczy.

  • 2. Data: 2004-12-28 13:18:30
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Faust napisał(a) w wiadomości

    [ciach ...]

    Powiem tylko że do takich kolegów lepiej byś się nie przyznawał, zamiast
    marudzić na sędziego ?
    Prawidłowe zaliczenie aresztu może nastąpić w każdym czasie.

    --
    JOHNSON :)

  • 3. Data: 2004-12-28 17:08:32
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > Powiem tylko że do takich kolegów lepiej byś się nie przyznawał, zamiast
    > marudzić na sędziego ?
    > Prawidłowe zaliczenie aresztu może nastąpić w każdym czasie.

    kolegów z dzieciństwa się nie wybiera tak jak rodziny :((
    natomiast co do jego winy to mam cały czas wątpliwości a nawet podejrzenie,
    że go wrabiają co on zresztą twierdzi od początku
    a co do sędziego bez wątpliwości - bo wszystko na papierze i nie jest to
    moja opinia, ale fakt potwierdzony przez lepszych prawników ode mnie, choćby
    RPO

    cieszę się, że w każdym czasie, ale przez kogo? i w jakim trybie?

  • 4. Data: 2004-12-28 18:55:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

    Zadyma z zaliczeniem tego aresztowania może być wynikiem podzielenia tej
    sprawy. Pewnie 18 miesięcy był pozbawiony do sprawy, w której wyrok
    utrzymano w mocy, zaś później tę sprawę wyłączono i pozostały okres
    przebywał aresztowany do tej drugiej sprawy. W tej drugiej sprawie nie
    został uniewinniony, tylko akta odesłano do ponownego rozpatrzenia, więc
    chwilowo nie mam pomysłu, jak to zrobić.

    Co do sprawy włamania, to trudno mi jest powiedzieć, skąd taka zwłoka. 6 lat
    to sporo, jak na nagłe wykrycie sprawcy w sprawie kryminalnej. Trzeba by
    było się zapoznać z aktami. Być może sprawa wisiała na jakąś ekspertyzę.
    Raczej bym się związku z apelacją nie dopatrywał, bo to strasznie dużo osób
    musiało by się włączyć w tę "operację".

  • 5. Data: 2004-12-28 19:24:02
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Faust napisał(a) w wiadomości

    > cieszę się, że w każdym czasie, ale przez kogo? i w jakim trybie?

    420 kpk. Wniosek może złożyć skazany, jego obrońca, Prokurator, sąd może to
    zrobić też z urzędu.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-12-29 08:43:39
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > 420 kpk. Wniosek może złożyć skazany, jego obrońca, Prokurator, sąd może
    > zrobić też z urzędu.

    serdecznie dziękuję w imieniu żony tego człowieka

  • 7. Data: 2004-12-29 08:55:30
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > było się zapoznać z aktami. Być może sprawa wisiała na jakąś ekspertyzę.
    > Raczej bym się związku z apelacją nie dopatrywał, bo to strasznie dużo

    niestety też nie znam jeszcze szczegółów, natomias z przykrością stwierdzam,
    że na podstawie sprawy mojego kolegi, a także kilku innych spraw znanych mi
    osobiście przestałem wierzyć w bezstronność i profesjonalizm naszych sędziów
    tak się akurat składa, że ojciec sędziego B. przez 30 lat był szyszką w
    prokuraturze okręgowej, jego żona jest sędzią sądu apelacyjnego, zaś sam pan
    B. pracował w sądzie okręgowym skąd go przesunięto do rejonowego choć też
    nie wiem dlaczego. Natomiast po rocznej wymianie skarg między nami a
    organami, co ważne skarg uznanych za zasadne - sędziowie wszystkich
    instancji są bezpośrednio zaangażowani - i być może ułatwia to panu B. tego
    typu działania - gdyż nawet podświadomie pozostali sędziowie reagują na
    zasadzie solidarności zawodowej, tymbardziej że jakiś "kryminalista" śmie
    oskarżać ich kolegę.To też w końcu są tylko ludzie.

  • 8. Data: 2004-12-29 11:48:24
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]
    > zasadzie solidarności zawodowej, tymbardziej że jakiś "kryminalista" śmie
    > oskarżać ich kolegę.To też w końcu są tylko ludzie.

    Marudzisz. Zgłoś się to TVN, tam wierzą w takie spiski.

    --
    JOHNSON :)

  • 9. Data: 2004-12-29 17:09:34
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > Marudzisz. Zgłoś się to TVN, tam wierzą w takie spiski.

    przecież ja nie piszę o spisku, tylko niesprawnym systemie w którym każdy
    trybik chodzi w inną stronę, ostatni przykład z tej półki to kolejny
    człowiek uniewinniony po 28 miesiącach pobytu za kratami, bo okazało się że
    w czasie przestępstwa przebywał za granicą, na co miał dokumenty od samego
    początku. obaj wiemy doskonale, że zgodnie z przepisami kpk tak długi pobyt
    w areszcie wymagał "współpracy" kilku prokuratorów, sędziego z sekcji
    aresztowej oraz sędziego i ławników prowadzących rozprawę, którzy
    systematycznie przedłużali tymczasowe aresztowanie i w całej tej grupie osób
    jakoś nikt nie potrafił przerwać tego błędnego koła
    trudno domniemywać, że wszyscy ci ludzie spiskowali, niemniej tak właśnie
    działa ten system i jest to fakt dość częsty - wystarczy sprawdzić
    statystyki skarg przeciw polsce na stronie trybunału w strassburgu,a już
    czytanie treści orzeczeń to czysty horror
    natomiast TVN to ostatnie miejsce gdzie można liczyc na pomoc i inteligencję
    rozmówcy

  • 10. Data: 2004-12-29 22:17:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    że
    > w czasie przestępstwa przebywał za granicą, na co miał dokumenty od samego

    Być może tyle wymagało potwierdzenie wiarygodności tych dokumentów. Choć
    faktycznie to sporo.