  • 1. Data: 2003-02-04 14:36:52
    Temat: niechciana publikacja w Panoramie Firm
    Od: "Nina" <n...@p...onet.pl>

    Witam

    w zwiazku z platnym wpisem do Panoramy Firm znajome przedsiebiorstwo
    zrezygnowalo z tego wpisu i podczas wizyty panow z PF powiedzialo, ze
    rezygnuje z wpisu. Tymczasem dane firmy pojawily sie w tzw. spisie tresci,
    ktory jest zamieszczany na koncu Panoramy.

    Czy to podpada pod ustawe o ochronie danych osobowych, czy tez rezygnacja
    musialaby nastapic na pismie? czy znajomi moga zadac usuniecia ich z tego
    spisu?

    pozdrawiam

    Nina

  • 2. Data: 2003-02-04 21:02:51
    Temat: Re: niechciana publikacja w Panoramie Firm
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

> [...]
    > musialaby nastapic na pismie? czy znajomi moga zadac usuniecia ich z tego

    Za dane osobowe uważa się każdą informację dotyczącą osoby fizycznej.
    Informacje dotyczące przedsiębiorstw nie stanowią danych osobowych w
    rozumieniu przepisów ustawy, nie określają bowiem tożsamości osób fizycznych
    niezależnie od tego czy działalność podejmowana jest przez osobę fizyczną,
    prawną czy nie mającą osobowości prawnej spółkę prawa handlowego.

    Pozdr
    Tomek

  • 3. Data: 2003-02-04 21:07:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Czy to podpada pod ustawę o ochronie danych osobowych, czy tez rezygnacja
    | musiałaby nastąpić na piśmie? czy znajomi mogą zadąć usunięcia ich z tego
    | spisu?

    Pod ochronę danych osobowych raczej nie podpada (nawet na pewno), bo
    to nie są dane osobowe. Rezygnacja na piśmie miałaby większy sens, gdyby
    podpisali umowę na czas nieokreślony i chcieli ją wypowiedzieć wcześniej.
    Inaczej, to nie mają z czego rezygnować. Tyle, że nie widziałem umowy z PF,
    więc może jest tam jakaś klauzula, że jak nie wypowiedzą, to ulega
    przedłużeniu na następne wydanie. Wówczas oczywiście pisemne wypowiedzenie
    byłoby na miejscu jak najbardziej.
    W końcu na umieszczenie reklamy firmy zasadniczo nie potrzeba zgody
    tej firmy. Tyle, że nie mają obowiązku płacenia za reklamę i tyle, bo jej
    nie zamawiali.
    Co do usunięcia wpisu to pomijając brak podstaw prawnych, nie bardzo
    sobie wyobrażam w jaki sposób można to zrealizować. Panorama Firm jest
    wydawana w wielu egzemplarzach. I co? Mają teraz latać po Polsce, a może i
    świecie i zamalowywać to? To przecież tak komiczne co i nierealne.
    Jeśli w wyniku niezamówionego zamieszczenia reklamy Twoi znajomi
    ponieśli jakąś stratę, to mogą się domagać zadośćuczynienia na ogólnych
    zasadach. Tylko nie bardzo sobie wyobrażam, jakie straty z tego tytułu mogli
    ponieść.

  • 4. Data: 2003-02-04 22:14:31
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > W końcu na umieszczenie reklamy firmy zasadniczo
    > nie potrzeba zgody tej firmy. Tyle, że nie mają obowiązku płacenia za
    > reklamę i tyle, bo jej nie zamawiali.

    Niezupelnie. W tym konkretnym przypadku mowa jedynie o zamieszczeniu w
    spisie, ale gdyby to rzeczywiscie byla reklama, z logo firmy, spokojnie
    mozna wytoczyc proces o naruszenie dobr, dobrego imienia itp...

    Znany mi jest przypadek pewnego branzowego pisemka, ktore w celu polepszenia
    opinii u ewentualnych reklamodawcow, "przypadkowo" zamiescilo reklamy
    znanych firm w branzy. Z tego, co wiem, w obecnej chwili na ugode to pisemko
    jest za biedne...

    M.

  • 5. Data: 2003-02-05 11:52:16
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Nina napisał:

> [...]
    >rezygnuje z wpisu. Tymczasem dane firmy pojawily sie w tzw. spisie tresci,
    >ktory jest zamieszczany na koncu Panoramy.

    No to chyba dobrze, że za darmo umieścili?
    ZTC to w PF płatne są rozbudowane informacje, zaś prosty wpis jest darmowy.

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/

  • 6. Data: 2003-02-05 17:46:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Niezupełnie. W tym konkretnym przypadku mowa jedynie o zamieszczeniu w
    | spisie, ale gdyby to rzeczywiście była reklama, z logo firmy, spokojnie
    | można wytoczyć proces o naruszenie dóbr, dobrego imienia itp...

    Szczerze mówiąc, to nie bardzo sobie wyobrażam jak można naruszyć czyjeś
    dobra albo czyjś dobre imię poprzez zamieszczenie informacji, że firma X
    znajduje się na ul. Y i ma telefon Z, a nadto zajmuje się murowaniem ścian.
    Co najwyżej, jak się okaże, że oni ścian nie murują, a malują, to
    użytkownicy PF mogą ją ścigać o wprowadzenie w błąd. Pewnie odszkodowanie w
    wysokości kosztów rozmowy telefonicznej w takiej sytuacji by wygrali.

    | Znany mi jest przypadek pewnego branżowego pisemka, które w celu
    polepszenia
    | opinii u ewentualnych reklamodawców, "przypadkowo" zamieściło reklamy
    | znanych firm w branży. Z tego, co wiem, w obecnej chwili na ugodę to
    pisemko
    | jest za biedne...

    A czy cel reklamowania kogoś jest ważny Twoim zdaniem? Jak wywieszę w oknie
    plakat reklamowy "COCA-COLA to jest to", to COCA-COLA Itd.. będzie mnie
    ścigać? Za co?

  • 7. Data: 2003-02-05 20:42:02
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > A czy cel reklamowania kogoś jest ważny Twoim zdaniem? Jak wywieszę w
    > oknie plakat reklamowy "COCA-COLA to jest to", to COCA-COLA Itd..
    > będzie mnie ścigać? Za co?

    Za naruszenie miedzy innymi ustawy o ochronie znakow towarowych, rozdział 4,
    Ochrona prawa z rejestracji znaku towarowego oraz prawa do znaku powszechnie
    znanego
    Do tego mozna dorzucic prawo autorskie

    M.

  • 8. Data: 2003-02-06 00:59:57
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b1rjg4$iiu$1@atlantis.news.tpi.pl>, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > znajduje się na ul. Y i ma telefon Z, a nadto zajmuje się murowaniem ścian.

    No troche można. Przykład: Prywatna klinika medyczna zajmująca się
    leczeniem czegoś-tam. Ktoś zamieszcza takie informacje o danej firmie
    (niechby i bez znaków twarowych) w czasopiśmie "Znachor Pomorza i Kujaw".
    Ty akurat przymierzałeś się do zabiegu w ww. klinice gdy znajomi donieśli
    Ci gdzie owa firma się ogłasza. Nie nabrałbyś wątpliwości? :)

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2003-02-07 20:04:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Za naruszenie miedzy innymi ustawy o ochronie znaków towarowych, rozdział
    4,
    | Ochrona prawa z rejestracji znaku towarowego oraz prawa do znaku
    powszechnie
    | znanego
    | Do tego można dorzucić prawo autorskie

    A możesz zaproponować konkretną kwalifikację? Przejrzałem i akurat nic mi
    nie pasuje, ale mogę się mylić. Przecież ja nie oznaczam żadnego wyrobu tym
    znakiem. No i prawo autorskie, to też mi akurat tu nie przystaje. Pewnie
    ktoś prawa autorskie do znaku COCA-COLA ma, no ale z tym powielaniem to
    chyba nie pasuje. To co, z każdą ulotką biegają do niego, żeby zgodził się
    na powielenie?
    Moim zdaniem, to o czym mówisz, to wtedy, gdybym sobie zarejestrował firmę
    COCA-COLA i używał do reklamy ich znaku. To wówczas bez dwóch zdań masz
    rację. A jakbym się wytężył, to jeszcze kilka innych artykułów znajdę. Ale
    ja nie mam żadnej firmy. Postanowiłem na przykład wywiesić sobie na balkonie
    flagę COCA-COLA.

  • 10. Data: 2003-02-07 20:11:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Myślałem o tym. Oczywiście, w wypadkach skrajnych pewnie tak. Ale Panorama
    Firm, to wydawnictwo zawierające masę firm i w zasadzie pełni rolę książki
    telefonicznej. Czy to nie przesada? Zresztą jestem przekonany, że przy
    składaniu zamówienia była taka klauzula, że wyrażam zgodę na ... . Jak nie
    zaprotestowali, to oni po prostu umieścili ich dane i tyle.

    Zresztą, nawet w skrajnych wypadkach w praktyce nie bardzo mam pomysł na
    pozew. No bo nawet przy tej klinice, to o co pozwać. O usunięcie wszystkich
    reklam z wszystkich gazet - bzdura, bo się nie da zrealizować. O straty lub
    odszkodowanie - no ale trzeba je jakoś oszacować. Można ewentualnie o
    zaniechanie naruszania prawa, no ale to z armaty do wróbla. Jak wyślą pismo
    do PF, że sobie nie życzą, to pewnie tamci nie będą się upierali i dla
    świętego spokoju usunął z następnej edycji i bez sądu.

    Ale w ogólności z całą pewnością masz rację. W niektórych okolicznościach
    reklama może przynosić więcej szkody niż pożytku.