  • 1. Data: 2002-10-18 06:47:28
    Temat: metoda liczenia odsetek
    Od: "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...com>

    Witam!

    W zamierzchłych czasach liczono odsetki (ustawowe, od kredytów,
    pożyczek i inne) metodą 360 dni (każdy miesiąc miał 30 dni).
    Jeśli dobrze dotarłem to od 1/1/1998 banki i urzędy rozpoczęły
    naliczanie odsetek zgodnie z ilością dni w roku.

    Czy istnieją podstawy prawne mówiące o metodach naliczania
    odsetek, a także o dniu zmiany metody liczenia ze starej na nową?

    Pozdrowienia
    Zbigniew Lewandowski

  • 2. Data: 2002-10-18 09:12:13
    Temat: Re: metoda liczenia odsetek
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Zbigniew Lewandowski"
> [...]
    >
    > Czy istnieją podstawy prawne mówiące o metodach naliczania
    > odsetek, a także o dniu zmiany metody liczenia ze starej na nową?

    Ustawa "prawo bankowe" z 29 sierpnia 1997, art. 53
    teraz juz poprawiony ale wtedy brzmiał bzdurnie "miesiąc liczy 30 dni, a rok
    365 dni" - widać ustawowo można nie znać matematyki ;-))

    tamta ustawa dotyczyła oprocentowania jedynie środków klientów a nie
    kredytów i pożyczek. Czy odnosiła się do odsetek ustawowych tego nie wiem

    dopiero ustawa z 20 lipca 2001 (D.U 100/2001 poz 1081) - obowiązuje od
    19.9.2002 - rozciągnęła ten sposób liczenia również na kredyty
    ale nie pisze o tym wprost a jedynie w załączniku nr 1
    Jest to naturalne - skoro bank ma podac "rzeczywistą roczną stopę
    oprocentowania" to trzeba posługiwać się rzeczywistym upływem czasu
    *** blad ***