  • 1. Data: 2002-10-18 04:13:55
    Temat: Domek letniskowy - pomocy !!
    Od: "Elzbieta" <n...@p...gazeta.pl>

    Bardzo prosze o porade, to jest b. pilne.

    Mieszkamy z jeszcze-mezem w Niemczech.
    Przed paru laty kupilismy w Polsce domek letniskowy. Kupilismy go od
    plajtujacej spoldzielni meblarskiej na zasadzie umowy kupna-sprzedazy na
    MOJE Imie i nazwisko, poniewaz ja mam caly czas obywatelstwo polskie, maz
    natomiast zmienil na niemieckie.
    Nie wpisywalam go do ksiegi wieczystej, nawet nie wiem czy takie domki
    podlegaja tej procedurze.
    Teraz jestesmy w trakcie rozwodu i boje sie ze jeszcze-maz moze pojechac do
    Polski, po to by go sprzedac, nie mowiac mi nic o tym.
    Umowy kupna - sprzedazy nie ma (ja mam), ale zabral klucze od domku.
    Czy to jest mozliwe by mogl sprzedac ten domek np. przyprowadzajac swiadkow,
    ktorzy potwierdza, ze on jest wlascicielem, bo spedzal tam co roku wakacje
    ??
    Czy ma taka mozliwosc ??
    Bardzo prosze o odpowiedz.

    Przepraszam, ze pisze tak lakonicznie, ale jestem bardzo zdenerwowana i
    zaniepokojona.

    E.

  • 2. Data: 2002-10-18 11:35:11
    Temat: Re: Domek letniskowy - pomocy !!
    Od: "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg>

    Uzytkownik "Elzbieta" <n...@p...gazeta.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > Przed paru laty kupilismy w Polsce domek letniskowy.
    > Nie wpisywalam go do ksiegi wieczystej, nawet nie wiem czy takie domki

    umowa sprzedazy byla w formie aktu notarialnego?

  • 3. Data: 2002-10-18 12:35:52
    Od: "Elzbieta" <n...@p...gazeta.pl>

    "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg> schrieb im Newsbeitrag

    > Uzytkownik "Elzbieta" <n...@p...gazeta.pl> napisal w wiadomosci
    >
    > Przed paru laty kupilismy w Polsce domek letniskowy.
    >
    > umowa sprzedazy byla w formie aktu notarialnego?

    Wlasnie nie .... To byla zwykla umowa spisana w trzech kopiach.

    Co mam zrobic, gdy bede w Polsce by nie dopuscic do sprzedazy, jak sie
    zabezpieczyc ??

    E.

  • 4. Data: 2002-10-18 12:46:56
    Od: "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg>

    Użytkownik "Elzbieta" <n...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Wlasnie nie .... To byla zwykla umowa spisana w trzech kopiach.

    kupiłaś sam domek? bez gruntu pod nim?
    Jeśli ten domek jest na trwałe związany z gruntem, to go niestety nie
    kupiłas,
    nie jestem pewien co rozumiesz przez "domek letniskowy",
    bardziej altankę, czy bardziej Pałac Letni cara Aleksandra :)

    > Co mam zrobic, gdy bede w Polsce by nie dopuscic do sprzedazy, jak sie
    > zabezpieczyc ??

    jeśli kupiłas go na siebie, a pieniądze pochodziły z Twojego majątku, domek
    jest Twój i Twój mąż teoretycznie nie może nim dysponować.
    Jeśli pieniądze były wspólne, domek jest Wasz i potrzebna jest Twoja zgoda
    na sprzedaż, chyba, że domek jest tak niewiele wart, że toczynnośc nie
    przekraczająca tzw. czynności zwykłego zarzadu
    (uprzedzając pytanie- nie ma definicji, zależy od Waszej zamożności, co jest
    "zwykłą" czynnością, a co nie :) )

  • 5. Data: 2002-10-18 13:05:52
    Od: "Elzbieta" <n...@p...gazeta.pl>

    > kupiłaś sam domek? bez gruntu pod nim?

    Grunt jest dzierzawiony od gminy.

> [...]
    > nie jestem pewien co rozumiesz przez "domek letniskowy",
    > bardziej altankę, czy bardziej Pałac Letni cara Aleksandra :)

    Jest to murowany domek parterowy w szeregu, kiedys byl tam osrodek wczasowy,
    teraz w wiekszosci sa tam prywatnie rozbudowane domki. Nie zakup samego
    domku, ale wyposazenie jego kosztowalo nas bardzo duzo.
    Oceniam go na dzisiaj na ok 70 tys zlotych. Inne (gorzej wyposazone) mniej
    wiecej w tej cenie zostawaly sprzedawane.

> [...]
    > przekraczająca tzw. czynności zwykłego zarzadu
    > (uprzedzając pytanie- nie ma definicji, zależy od Waszej zamożności, co

    Pieniadze byly wspolne.

    Ale co moglabym zrobic dodatkowo, by zabezpieczyc go przed sprzedaza ??

  • 6. Data: 2002-10-18 13:15:52
    Od: "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg>

    > Grunt jest dzierzawiony od gminy.

    oki

    > Jest to murowany domek parterowy w szeregu, kiedys byl tam osrodek
    wczasowy,
    > teraz w wiekszosci sa tam prywatnie rozbudowane domki.

    jeśli nie zawarłaś umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego,
    to przykro mi, ale wcale nie kupiłaś domku.

    umowa sprzedaży nieruchomości nie została zawarta w formie aktu
    notarialnego, to ten domek należy do spółdzielni, czy co tam z niej
    pozostało.

    Zamiast o sprzedaż martwiłbym się o nabycie prawa własności domku. :(

  • 7. Data: 2002-10-18 13:52:10
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    marcin napisa_(a):

    > Jeśli pieniądze były wspólne, domek jest Wasz i potrzebna jest Twoja zgoda
    > na sprzedaż

    Pytanie trochę związane z tematem - jeśli tak jak w opisanym przypadku
    jeden z małżonków ma obywatelstwo polskie a drugi nie i nieruchomość
    nabywana jest do majątku wspólnego, to jak wygląda kwestia zgody na
    zakup nieruchomości przez cudzoziemca?

    KG

  • 8. Data: 2002-10-18 13:54:42
    Od: "Elzbieta" <n...@p...gazeta.pl>

    > Zamiast o sprzedaż martwiłbym się o nabycie prawa własności domku. :(

    Czyli teraz bedac w Polsce powinnam pojsc do notariusza, by przepisac go
    notarialnie na siebie z tym aktem kupna - sprzedazy ???

    Bardzo prosze o praktyczna odpowiedz, bo musze szybko dzialac, by sie
    ustrzec niespodzianek, ze przyjade tam na przyklad na wiosne, a tam beda juz
    nowi wlasciciele ....

    Jak to uratowac ?? Nie chce go sprzedawac, to jedna z rzeczy, ktora laczy
    mnie z Polska.

  • 9. Data: 2002-10-18 14:06:26
    Od: "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg>

    > Czyli teraz bedac w Polsce powinnam pojsc do notariusza, by przepisac go
    > notarialnie na siebie z tym aktem kupna - sprzedazy ???

    musisz zawrzeć umowę spredaży w formie aktu notarialnego (nową),
    z aktualnym właścicielem (jeśli spółdzielni już nie ma, to możesz mieć
    problem),

    > Bardzo prosze o praktyczna odpowiedz, bo musze szybko dzialac, by sie
    > ustrzec niespodzianek, ze przyjade tam na przyklad na wiosne, a tam beda
    juz
    > nowi wlasciciele ....

    jak na razie starzy

    > Jak to uratowac ?? Nie chce go sprzedawac, to jedna z rzeczy, ktora laczy
    > mnie z Polska.

    że się tak złoślwie wyrażę - najpierw musisz go kupić.

  • 10. Data: 2002-10-18 14:14:41
    Od: "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    marcin napisa_(a):

> [...]

    > jeden z małżonków ma obywatelstwo polskie a drugi nie i nieruchomość
    > nabywana jest do majątku wspólnego, to jak wygląda kwestia zgody na

    o własnie przeoczyłem,
    jeśłi ten domek ma nie więcej niż 0,4 ha i nie macie innych
    nieruchomości w Polsce to nie jest potrzebne.

    Jeśli któryśz waunków nie jest spełniony - umowa tak czy siak jest nieważna,

    elżebieto by the way - skąd pomysł na tego typu zakup?
    przecież w niemczech umowy sprzedazy nieruchomości też są sporządzane w
    formie aktu notarialnego,
    co więcej tam nawet obie strony musza sie stawic jednoczesnie :)