  • 1. Data: 2003-05-13 16:55:27
    Temat: masa spadkowa
    Od: "Magda" <z...@i...pl>

    Witam,
    niedawno prosilam Was o przyblizenie mi kwestji testamentu-spadku, dzis tak
    sie zastanawiam i dochodze do wniosku iz nie wiem wszystkiego, wiec znowu
    Was prosze o info.
    Zalozmy ze do masy spadkowej wchodzia rzeczy nabyte przez maloznkow przed
    zawarciem zwiazku malzenskiego- w chwili smierci jednego z nich drugi
    dziedziczy po nim calosc (nie maja dzieci), w chwili smierci obojga - jej
    czesc dziedziczy jej rodzina, jego czesc - jego rodzina. Tak ?
    A co z rzeczami typu sprzet rtv, agd, osobistymi, pieniedzmi na koncie?
    Zalozmy ze tych rzeczy malzenstwo dorobilo sie po slubie; dzieli sie je na
    pol i jedna polowe dostaje rodzina meza, druga rodzina zony?
    A co jesli jakies z tych rzeczy byly wziete na raty (juz splacone), jednak
    na wniosku ratalnym wyraznie jest napisane, kto z malzonkow bral dane dobro.
    Czy mozna uznac, ze dana rzecz nie nalezala do wspolnego majatku- bo jedno z
    malzonkow ja kupilo i splacilo?
    Prosze o zrozumienie laika w tych sprawach;/
    Pozdrawiam
    Magda

  • 2. Data: 2003-05-13 20:22:13
    Temat: Re: masa spadkowa
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Magda wrote:
    > Zalozmy ze do masy spadkowej wchodzia rzeczy nabyte przez maloznkow przed
    > zawarciem zwiazku malzenskiego- w chwili smierci jednego z nich drugi
    > dziedziczy po nim calosc (nie maja dzieci),

    oraz rodzice i rodzeństwo

    > w chwili smierci obojga - jej
    > czesc dziedziczy jej rodzina, jego czesc - jego rodzina. Tak ?

    równocześnie?

    > A co z rzeczami typu sprzet rtv, agd, osobistymi, pieniedzmi na koncie?
    > Zalozmy ze tych rzeczy malzenstwo dorobilo sie po slubie; dzieli sie je na
    > pol i jedna polowe dostaje rodzina meza, druga rodzina zony?

    Majątek wspólny w chwili śmierci małożnka dzieli się na połowę - pół
    należne jest drugiemu z racji wspólnoty, pozostała połowa to masa
    spadkowa do podziału. "Przedmioty urządzenia domowego", z których
    korzystał małżonek lub małżonkowie wspólnie mogą w takiej sytuacji
    przypaść wyłącznie małżonkowi ponad udział w spadku (ze szczegółami -
    art.939 kc). Jeśli śmierć będzie równoczesna to tak jak piszesz.

> [...]
    > Czy mozna uznac, ze dana rzecz nie nalezala do wspolnego majatku- bo jedno z

    To już zależy od tego, czy między małżonkami była wspólność czy
    rozdzielność. Jeśli wspólność, to bez względu na to na kogo były
    dokumenty, w pierwszej kolejności uznaje się, że jest to majątek wspólny
    (art.33§1 kro), chyba że będzie można wykazać, że z jakiegoś powodu
    byłby to majątek odrębny.

    KG