  • 1. Data: 2004-08-24 20:15:48
    Temat: legitymowanie
    Od: "faja" <f...@o...pl>

    Przedstawie krotko sytuacje.
    Policjant lub inny przedstawiciel wladzy chce nas wylegitymowac. My najpierw
    (przed okazaniem mu naszego dokumentu) prosimy go o wylegitymowanie sie
    (celem udokumetowania, ze rzeczywiscie jest on uprawniony).

    Czy jesli on odmowi i nie zechce sie przed nami wylegitymowac, to czy my
    mamy w takiej sytuacji prawo tez odmowienia okazania jemu naszego dokumentu?

    I podobna sytuacja. Jesli pytamy za co chce nas wylegitymowac (przeciez mamy
    prawo wiedziec o ile sie nie myle) , a on nam odmowi odpowiedzi (np.
    "-nieważne, poprosze dokumenty."), to czy wtedy tak czy owak musimy mu
    pokazac dokumenty?

    Jak takie sytuacje sa traktowane w prawie. Prosze o odpowiedz.

    pozdrawiam
    --
    faja

  • 2. Data: 2004-08-24 21:25:04
    Temat: Re: legitymowanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "faja" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czy jesli on odmowi i nie zechce sie przed nami wylegitymowac, to czy my
    > mamy w takiej sytuacji prawo tez odmowienia okazania jemu naszego
    dokumentu?

    jeśli nie ma munduru, to oczywiście możemy go ... . Jesli ma mundur, to nie
    bardzo. Co najwyżej skarga, ze odmówił okazania legitymacji.

> [...]
    > prawo wiedziec o ile sie nie myle) , a on nam odmowi odpowiedzi (np.
    > "-nieważne, poprosze dokumenty."), to czy wtedy tak czy owak musimy mu

    Nieważne, to nie odpowie. Ale może powiedzieć, że w celu ustalenia
    tożsamości. No i to wystarczy. Legitymowanie, to nie kara, by trzeba było
    znaleźć najpierw winę.

  • 3. Data: 2004-08-25 05:53:40
    Od: "Krzysztof 'kw1618\" z Warszawy" <kw1618@[antyspam]interia.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    napisał w wiadomości news:cggd1f$gi3$3@inews.gazeta.pl...

    > jeśli nie ma munduru, to oczywiście możemy go ... . Jesli
    ma mundur, to nie
    > bardzo. Co najwyżej skarga, ze odmówił okazania
    legitymacji.

    a czyż nie jest tak, że policjant powinien mieć wywieszoną z
    kieszonki "blachę" z nr służbowym ? Czy jest takie zalecenie
    ew. instrukcja wewnętrzna ?

    Pozdr
    kw1618

  • 4. Data: 2004-08-25 08:29:20
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Jesli ma mundur, to nie bardzo. Co najwyżej skarga, ze odmówił okazania legitymacji.
    1. "Nie bardzo...", ale potem skarga, że odmówił ?
    2. IMHO raczej "bardzo" - policjant umundurowany okazuje legitymację
    służbową na żądanie kontrolowanego (przynajmniej uczestnika ruchu
    drogowego).

    Artur Golański

  • 5. Data: 2004-08-25 08:48:40
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Czy jesli on odmowi i nie zechce sie przed nami wylegitymowac, to czy my
    > mamy w takiej sytuacji prawo tez odmowienia okazania jemu naszego

    oczywiscie, ma zasrany obowiazek w taki sposob okazani aCi legotymacji zebys
    przed
    wylegitymowaniem przez niego mogl zapisac dane. I wazne, numer nie zastepuje
    legitymacji, czyli
    odznaka to sobie moze w dupie pomerdac

    P.

    --
    '''''"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
    """"""""""

    odwiedź też forum poświęcone
    językowi C++ http://cpp.g5.pl

  • 6. Data: 2004-08-25 08:49:47
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > jeśli nie ma munduru, to oczywiście możemy go ... . Jesli ma mundur, to
    nie
    > bardzo. Co najwyżej skarga, ze odmówił okazania legitymacji.

    ma obowiazek w taki sposob okazania legitymacji by mozna bylo spisac dane,
    inaczej nie pma podstaw do legitymowania, mundur to kazdy krawiec moze
    zrobic

    P.

  • 7. Data: 2004-08-25 09:03:10
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik faja napisał:

    > Jak takie sytuacje sa traktowane w prawie. Prosze o odpowiedz.

    Ustawa o policji:

    Rozdział 7

    Obowiązki i prawa policjanta

    Art. 61. 1. W przypadkach przewidzianych w art. 60 ust. 2 policjant,
    wykonując czynności dochodzeniowo-śledcze, a także czynności określone
    w art. 14 ust. 2 i art. 15 ust. 1 pkt 2-4, obowiązany jest okazać
    legitymację służbową w taki sposób, aby zainteresowany miał możliwość
    odczytać i zanotować numer i organ, który wydał legitymację, oraz
    nazwisko policjanta.

    Więc jeśli chodzi o czepialstwo z twojej strony , możesz wkur&*(^
    policjanta spisując te dane ... Masz prawo miećproblemy z pisaniem,
    wszak masz tylko zawodówkę ... możesz spisywać te dane pół godziny ...
    jak mu nerwy puszczą i coś zrobi nie tak ... tj przystąpi do czynności
    zanim ty zapoznasz się i przepiszesz jego dokument, możesz złożyć
    skargę na jego postępowanie ... Miej świadków ... BOsz ... Jakie
    ludzie problemy mają :P

    --
    Stasio Podróżnik
    Black 525 tds E-34 nr rej.RP XXXXX (pl.misc.samochody-bez naklepki ;))

  • 8. Data: 2004-08-25 15:14:54
    Od: "faja" <f...@o...pl>

    Chce poprostu wiedziec jak jest i znac swoje prawa. Tym bardziej, ze jesli
    chodzi o czepialstwo to predzej policjanci sie czepiaja i wymadrzaja sie,
    "bo maja wladze".
    Oczywiscie nie wszyscy policjanci, zeby nie bylo.....

    pozdrawiam.

  • 9. Data: 2004-08-25 15:59:33
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > zanim ty zapoznasz się i przepiszesz jego dokument, możesz złożyć
    > skargę na jego postępowanie ... Miej świadków ... BOsz ... Jakie

    nizej jest napisane ze plakietka z numerem nie zastpuje legitki, to tez
    fajne bo czasami przed twarza
    tym wymachuja :)

    P.

  • 10. Data: 2004-08-25 19:42:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618" z Warszawy" <kw1618@[antyspam]interia.pl>
    napisał w wiadomości news:EPVWc.110587$vG5.15299@news.chello.at...

    > a czyż nie jest tak, że policjant powinien mieć wywieszoną z
    > kieszonki "blachę" z nr służbowym ? Czy jest takie zalecenie
    > ew. instrukcja wewnętrzna ?

    Policjant w mundurze powinien mieć "blachę" na lewej piersi, bo jest to
    część umundurowania. Ale niekompletność w tak drobnym zakresie munduru nie
    powoduje tego, że osoba może się powoływać na to, że nie wiedziała, iż to
    policjant. Przynajmniej w znanych mi przypadkach tak uznawały sądy. Bywali
    tacy, co się tłumaczyli, że uciekali przed policjantem, bo nie wiedzieli, że
    to policjant, bo nie miał czapki. Nie zmienia to jednak faktu, ze mundur
    taki jest niekompletny i policjantowi grozi ewentualna odpowiedzialność
    służbowa.

    Policjant bez munduru zgodnie z prawem ma okazać legitymację służbową. O
    odznace nic się nie pisze, ale w praktyce bardzo często właśnie okazuje się
    odznaką przypiętą do okładki legitymacji, a dopiero na wezwanie okazuje
    legitymację. Zwłaszcza wówczas, gdy wykonuje się niekonfliktowe czynności,
    czyli na przykład idzie do jakiejś firmy kogoś przesłuchać. Bo co do zasady
    ma być okazana legitymacja.