    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: legitymowanie
    Date: Wed, 25 Aug 2004 21:42:04 +0200

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618" z Warszawy" <kw1618@[antyspam]interia.pl>
    napisał w wiadomości news:EPVWc.110587$vG5.15299@news.chello.at...

    > a czyż nie jest tak, że policjant powinien mieć wywieszoną z
    > kieszonki "blachę" z nr służbowym ? Czy jest takie zalecenie
    > ew. instrukcja wewnętrzna ?

    Policjant w mundurze powinien mieć "blachę" na lewej piersi, bo jest to
    część umundurowania. Ale niekompletność w tak drobnym zakresie munduru nie
    powoduje tego, że osoba może się powoływać na to, że nie wiedziała, iż to
    policjant. Przynajmniej w znanych mi przypadkach tak uznawały sądy. Bywali
    tacy, co się tłumaczyli, że uciekali przed policjantem, bo nie wiedzieli, że
    to policjant, bo nie miał czapki. Nie zmienia to jednak faktu, ze mundur
    taki jest niekompletny i policjantowi grozi ewentualna odpowiedzialność
    służbowa.

    Policjant bez munduru zgodnie z prawem ma okazać legitymację służbową. O
    odznace nic się nie pisze, ale w praktyce bardzo często właśnie okazuje się
    odznaką przypiętą do okładki legitymacji, a dopiero na wezwanie okazuje
    legitymację. Zwłaszcza wówczas, gdy wykonuje się niekonfliktowe czynności,
    czyli na przykład idzie do jakiejś firmy kogoś przesłuchać. Bo co do zasady
    ma być okazana legitymacja.