  • 1. Data: 2004-04-11 21:57:50
    Temat: kupno uzywanego samochodu - reklamacja
    Od: "Krzysiek" <c...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich

    Mam taki problem.
    Kilka dni temu kupilem samochod, uzywany. Sprzedajacy zapewnial mnie o jego
    bezawaryjnosci. Mowil tylko o koniecznosci wymiany paska rozrzadu, oleju i
    filtru. Mam na to swiadka. Po kilku dniach eksploatacji okazalo sie, ze bedzie
    konieczna naprawa zawieszenia i skrzyni biegow. Moje pytanie brzmi: czy moge
    domagac sie od niego zwrotu kosztow naprawy? Samochod byl kupiony na fakture
    wiec zadnej pisemnej umowy miedzy nami nie ma. O tych usterkach musial
    wiedziec i oczywiscie swiadomie wprowadzil mnie w blad. Moglem naturalnie
    sprawdzic wszystko na stacji diagnostycznej i chcialem to zrobic ale przekonal
    mnie, ze to niepotrzebna strata pieniedzy. Wiedzac o tych usterkach
    prawdopodobnie nadal chcialbym go kupic ale za nizsza cene. Czy w razie gdyby
    nie chcial zrekompensowac mi czesci naprawy moge wytoczyc mu sprawe cywilna? A
    jesli tak to na podstawie jakiego paragrafu? Czy mam jakas szanse na wygrana?

    Z gory dziekuje za pomoc i nadal wierze w uczciowsc ludzi :)
    Krzysiek

  • 2. Data: 2004-04-12 02:12:33
    Temat: Re: kupno uzywanego samochodu - reklamacja
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <4...@n...onet.pl>, Krzysiek wrote:
> [...]
    > wiec zadnej pisemnej umowy miedzy nami nie ma. O tych usterkach musial

    Kupiony na firmę? A sprzedający firma czy osoba prywatna? Umowa komisowa?

> [...]
    > jesli tak to na podstawie jakiego paragrafu? Czy mam jakas szanse na wygrana?

    W zależności od odpowiedzi na powyższe pytania, możesz się domagać
    usunięcia usterek (lub obniżenia ceny) z tytułu rękojmi bądź niezgodności
    z umową.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-04-12 09:27:19
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

    > Kupiony na firmę? A sprzedający firma czy osoba prywatna? Umowa komisowa?

    Kupilem jako osoba fizyczna. Kupiony od osoby fizycznej ale z posrednictwem
    komisu z wiadomych wzgledow. O sprawnosci samochodu zapewnial mnie
    wlasciciel. Rola komisu ograniczyla sie do wystawienia faktury. Umowy zadnej
    nie ma, tylko faktura z komisu.
    Czy warto domagac sie naprawy lub zwrotu? I czy moge domagac sie od tego
    wlasciciela? Czy powinienem teraz zrobic jakis udokumentowany przeglad zeby
    miec dowod w sadzie?

    Krzysiek

  • 4. Data: 2004-04-12 11:32:03
    Od: "Galileon" <galileon[usun to]@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    cywilna? A
    > jesli tak to na podstawie jakiego paragrafu? Czy mam jakas szanse na

    Staraj się dużo o tym nie myśleć,
    poszukaj używanej skrzyni biegów (500-1000zł) i napraw zawieche i jakiegoś
    zaprzyjaźnionego mechanika.
    Dałeś się naciąć i to tylko twoja wina. Zapomnij o procesie cywilnym,
    chyba, że masz dużo pieniędzy, czasu i nerwów,

    Pozdrawaim
    Gali,

  • 5. Data: 2004-04-12 14:08:23
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Galileon" <galileon[usun to]@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:c5dunq$o49$1@news.onet.pl...

> [...]

    > Dałeś się naciąć i to tylko twoja wina. Zapomnij o procesie cywilnym,
    > chyba, że masz dużo pieniędzy, czasu i nerwów,

    ale mi doradziles :)
    a ja jednak sprobuje odzyskac pieniadze na naprawe, co mi zalezy, najwyzej
    sie nie uda :)

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 6. Data: 2004-04-12 17:51:26
    Od: "Galileon" <galileon[usun to]@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "CHRIS" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > >

    > ale mi doradziles :)
    > a ja jednak sprobuje odzyskac pieniadze na naprawe, co mi zalezy, najwyzej

    Wolałbym Ci napisać, że poprzedni właściciel zwróci pieniądze,
    ale niestety nasza pier... polska rzeczywistość jest taka, że na każdym
    kroku oszukują i okradają,
    i nie wygląda na to, że przez najbliżesze 50 lat coś się poprawi.

    Pozdrawiam.
    Gali.

  • 7. Data: 2004-04-13 00:55:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c5dnco$321$1@news.onet.pl>, CHRIS wrote:
    > Kupilem jako osoba fizyczna. Kupiony od osoby fizycznej ale z posrednictwem
    > komisu z wiadomych wzgledow. O sprawnosci samochodu zapewnial mnie

    Tzn z jakich? Zresztą nieistotne w sumie dla sprawy.

    > wlasciciel. Rola komisu ograniczyla sie do wystawienia faktury. Umowy zadnej
    > nie ma, tylko faktura z komisu.

    Jeśli było to formalnie kupione z komisu to MZ nie możesz domagać się
    zadośćuczynienia od faktycznego właściciela i stroną tu jest komis.
    Regulują to art 765-773 Kodeksu Cywilnego (czytnij sobie np. tu:
    http://bap-student.lex.pl/cgi-bin/demo.cgi?id=&comm=
    jn&akt=nr16785996&ver=-1&jedn=-1

    Z tym, że ponieważ nabyłeś to jako osoba fizyczna więc zgodnie z art. 770
    obowiązują tu przepisy zawarte w Ustawie o szczegółowych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca
    2002 r. (Dz. U. 141 poz. 1176):
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/modules.php?
    name=Content&pa=showpage&pid=47

    które to przepisy mówią że sprzedawca odpowiada za wady towaru do 2ch lat
    od czasu jego zakupu. W przypadku rzeczy używanych można ten okres
    ograniczyć do 1 roku ale tu jak rozumiem nie ograniczono. Teraz nie wdając
    się w zbytnie dywagacje, najlepiej jakbyś złożył reklamacje do 6 miesięcy
    od momentu zakupu, oraz musisz ją złożyć nie później niż miesiąc od
    wykrycia usterek (to tak na przyszłość).

    > Czy warto domagac sie naprawy lub zwrotu? I czy moge domagac sie od tego

    Na tym etapie zawsze warto.

    > wlasciciela? Czy powinienem teraz zrobic jakis udokumentowany przeglad zeby
    > miec dowod w sadzie?

    Od właściciela jak napisałem MZ nie możesz się niczego domagać. Napisz
    pismo reklamacyjne skierowane do komisu w którym domagasz się usunięcia
    usterek (wymień je konkretnie). Powołaj sie na ww. Dziennik Ustaw (Dz. U.
    141 poz. 1176), Art.8 u.1. Złóż to pismo w komisie i koniecznie weź
    potwierdzenie przyjęcia na jego kopii. Jeśli komis będzie się stawiał to
    powiadom Inspekcję Handlową. ZCW działają skutecznie i są bardzo pomocni.
    Czasami zresztą wystarczy nimi tylko postraszyć. Jeśli z jakiś powodów nie
    możesz złożyć tej reklamacji osobiście, wyślij ją poleconym za
    potwierdzeniem odbioru (ważne). Komis ma 14 dni na odpowiedź. Jest to 14
    dni kalendarzowych, przy czym nie wlicza się dzień pierwszy ale wlicza się
    pełen dzień ostatni. Jeśli komis nie odpowie po tych 14 dniach oznacza to
    że z mocy ustawy reklamację uznał.

    Jeśli będziesz miał jakiekolwiek trudności to skontaktuj się z lokalnym
    oddziałem Federacji Konsumentów (adres znajdziesz za ostatnim z ww.
    linków). Służą darmową pomocą prawną i często pomagają w negocjacjach,
    przygotowaniach pism etc.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-04-13 01:09:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c5ekv4$24h$1@news.onet.pl>, Galileon wrote:
> [...]
    > kroku oszukują i okradają,
    > i nie wygląda na to, że przez najbliżesze 50 lat coś się poprawi.

    Przy takiej mentalności jaką tu prezentujesz nie poprawi się za
    szybko na pewno. To że niezliczone stada rozmaitych oszustów są tak
    niezliczliczone i wszechobecne wynika w dużej mierze z przekonania
    społeczeństwa o własnej bezsilności i że nie warto nic z tym
    (osobiście) robić - czyli typ zachowania które tu propagujesz. Niech
    zrobią to inni albo najlepiej niech zrobi się samo. Do tego dochodzi też
    zwykła niewiedza.
    Faktem natomiast jest, że gro z tych uczciwych inaczej wymięka już na
    etapie formalnego procesu reklamacyjnego.

    Reklamacje złożyć zawsze warto, a do procesu cywilnego droga daleka.
    Zresztą w przypadku bezspornym nie trwa on akurat latami, choć pewnie z
    rok może.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2004-04-13 02:52:38
    Od: "tch" <t...@w...pl>

> [...]
    > Witam wszystkich
    >
    > Z gory dziekuje za pomoc i nadal wierze w uczciowsc ludzi :)

    a moim zdaniem za mało danych
    co to za auto
    ile lat ma auto
    jaki przebieg /nieobowiązkowo/
    ile kosztowało
    dlaczego?
    1.może to jakiś badziew i nic w tym dziwnego że sie sypie
    2.może ma z 15 lat i wtedy równiez nie można się dziwić usterkom
    3.może ma 1 000 000 km przebiegu wtedy patrz wyżej
    4.może cena była na tyle niska że wyjaśnia stan auta
    4 x może to zdecydowanie za dużo na sensowną poradę a nawet jakąkolwiek.
    dlatego dziwię się juz podanym poradom prawnym które być może są falstartem.
    a odbiegając od tematu jak człowiek się nie zna na używanych samochodach to
    ich sam nie kupuje
    tylko prosi o pomoc fachowca to chyba nie podlega dyskusji? /albo kupuje
    nowy/
    inne zachowanie świadczy o głupocie lub lekceważeniu swoich pieniędzy.
    a jeżeli się zna no cóż sam sobie winien widocznie za mało a nauka kosztuje.
    samochód to nie puszka coca coli że jak nie smakuje to do kibla.

  • 10. Data: 2004-04-13 05:55:05
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Marcin Debowski wrote:

    > oraz musisz ją złożyć nie później niż miesiąc od wykrycia usterek (to tak na
    przyszłość).

    2 miesięcy

    KG