  • 1. Data: 2005-09-19 07:16:02
    Temat: Re: kupno mieszkania/notariusz
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dglofj$ulj$1@achot.icm.edu.pl>, Ewa K wrote:
    > Witam wszystkich
    > Juz niedlugo bedziemy z mezem kupowac mieszkanie, czeka nas umowa
    > przedwstepna u notariusza. Posrednik z biura nieruchomosci powiedzial nam ze
    > musimy przyjsc do notariusza z gotowka.

    Nie ma takiego wymogu prawnego, że mieszkanie to tylko za gotówkę, ale
    może po prostu sprzedający nie zgadza się na inną formę zapłaty.
    Dowiadujcie się w biurze.

    Renata

  • 2. Data: 2005-09-19 07:17:39
    Temat: kupno mieszkania/notariusz
    Od: "Ewa K" <e...@w...pl>

    Witam wszystkich
    Juz niedlugo bedziemy z mezem kupowac mieszkanie, czeka nas umowa
    przedwstepna u notariusza. Posrednik z biura nieruchomosci powiedzial nam ze
    musimy przyjsc do notariusza z gotowka. Czy to przypadkiem nie jest jakas
    podpucha? Zyjemy przeciez w XXI wieku wiec dlaczego mam chodzic po miescie z
    masa kasy skoro jest cos takiego jak bank i przelewy.
    No i jeszcze bardzo wazna kwestia:
    Wlasciciel mieszkania ma sie wyprowadzic dopiero w styczniu, co powino byc
    zawarte w umowie przedwstepnej zeby sie pozniej nie okazalo ze facet nie
    dotrzyma terminu i nie wyprowadzi sie.
    Z gory dziekuje za pomoc.
    Pozdrowienia
    E&P.

  • 3. Data: 2005-09-19 10:52:11
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

    Użytkownik "Ewa K" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podpucha? Zyjemy przeciez w XXI wieku wiec dlaczego mam chodzic po miescie
    > masa kasy skoro jest cos takiego jak bank i przelewy.

    Zapewne pośrednik miał na myśli gotówkę potrzebną na opłaty.

> [...]
    > zawarte w umowie przedwstepnej zeby sie pozniej nie okazalo ze facet nie

    Za to m.in. pieniądze bierze notariusz by to dobrze określić w umowie. :-)

    WojtekPL

  • 4. Data: 2005-09-19 12:01:00
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

> [...]
    > zawarte w umowie przedwstepnej zeby sie pozniej nie okazalo ze facet nie

    Umowa przedwstepna wcale nie musi byc u notariusza, a jesli juz to przy umowie
    przedwstepnej z regoly plaici sie tylko zadatek
    (np 5-10% umowionej wartości mieszkania). Taka umowia nie musi byc zawierana u
    notariusza wiec pytanie co wam to daje ze bedziee
    notariusz - moze posrednik po prostu robi za naganiacza dla znajomego notariusza.

    Co innego umowa zasadnicza , ale wtedy najlepiej miec swojego notariusza a nie
    poleconego przez posrednika.

    Jest natomiast faktem ze notariusze nie maja pomyslu jak wykozystac np konto bankowe
    przy operacjach platnosci i jesli strona
    sprzedajaca sie upiera to niestety trzeba miec gotowke albo dokonac wczesniej
    przelewu (ale z tym wiaze sie ryzyko).

    Przelewe po zawarciu umowy to z koleji ryzyko sprzedajacego chyba ze sie
    pozabezpiecza roznymi wekslami i innymi rzeczami (a to
    z kolei podnosi koszty operacji).

    A.

  • 5. Data: 2005-09-19 12:38:05
    Od: "XYZ" <s...@o...pl>

> [...]
    > jakas podpucha? Zyjemy przeciez w XXI wieku wiec dlaczego mam chodzic po
    > miescie z masa kasy skoro jest cos takiego jak bank i przelewy.

    Jak umowa przedwstepna, to zapewne nie płacicie całej ceny sprzedazy, tylko
    jakiś %? Moim zdaniem pośrednik chce płatności gotówką, ponieważ wówczas
    skasuje bez problemu prowizję od sprzedającego. W innym przypadku musiałby
    go ścigac po dotarciu przelewu na konto, co nie jest zbyt wygodne. Już nie
    mówiąc o tym, że notariuszowi płaci się równiez gotówką, co oczywiscie ma
    swoje uzasadnienie praktyczne. Dzięki temu notariusz nie musi się bawić w
    windykatora zaległych opłat, w skład których wchodzi nie tylko jego
    wynagrodzenie, ale i inne opłaty, które notariusz odprowadza do właściwych
    urzedów.

> [...]
    > zawarte w umowie przedwstepnej zeby sie pozniej nie okazalo ze facet nie

    Po pierwsze - na tym etapie Twoim głównym problemem jest termin oraz
    podpisanie umowy przeniesienia właśnosci. Umowa przedstępna spisana u
    notariusza ma to znaczenie, że w razie późniejszych oporów ze strony
    sprzedającego, wyrok sądu może zastąpić oświadczenie sprzedającego, że
    sprzedaje. Jaki jest termin zawarcia drugiej umowy (umowy przenoszącej
    własność)? czy pokrywa się z terminem wyprowadzki? I jaką część ceny
    sprzedaży płacisz przy umowie przedwstepnej - zwyczajowe 10%, mniej czy
    więcej? Do stycznia zostało sporo czasu. Teoretycznie w tym czasie
    sprzedający mógłby podpisac kilka takich umów i pobrac zadatki/zaliczki.

  • 6. Data: 2005-09-19 16:36:02
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 19/09/2005 14:01, Arek Margraf wrote :

> [...]
    notariusza wiec pytanie co wam to daje ze bedziee
    > notariusz - moze posrednik po prostu robi za naganiacza dla znajomego notariusza.

    O tym co daje notariusz pisze art. 390 § 2 kc. Chodzi o to, że w takim
    wypadku strony mogą domagać się zawarcia umowy przyrzeczonej -- czego
    nie można zrobić w sytuacji kiedy umowa przedwstępna była zawarta w
    innej formie.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)