  • 1. Data: 2013-12-04 11:00:10
    Temat: kto dziedziczy - zgłupiałem...
    Od: Jacek Klepak <k...@m...com>

    Cześć,

    Zasięgnąłem porady prawnika i niestety, jestem głupszy niż przed.
    Sytuacja jest banalnie prosta:
    - zmarł ojciec, ma jednego syna (mnie), nie miał żony w chwili śmierci
    (rozwiedziony od 99 roku), nie ma rodziców (nie żyją od ponad 20 lat).
    - posiada trzech braci (jeden z tego samego ojca i matki, dwóch - inny
    ojciec, ta sama matka).

    Prawnik kazał przy wiosku o spadek wpisać braci. Po co? Skoro ja żyję,
    to chyba w całości dziedziczę po ojcu i nie ma tu wielkiej dyskusji?

    --
    Jacek Klepak

  • 2. Data: 2013-12-04 11:32:07
    Temat: Re: kto dziedziczy - zgłupiałem...
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

> [...]

    > Prawnik kazał przy wiosku o spadek wpisać braci. Po co? Skoro ja żyję, to
    > chyba w całości dziedziczę po ojcu i nie ma tu wielkiej dyskusji?

    A co na to sam prawnik, z którym się konsultowałeś?
    Twój tok rozumowania jest prawidłowy, ale może jest jakiś "kruczek" o którym
    ani Ty, ani ja nie wiemy.
    Pozdrawiam.
    WOJO

  • 3. Data: 2013-12-04 11:36:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Dec 2013, Jacek Klepak wrote:

> [...]
    > - zmarł ojciec, ma jednego syna (mnie), nie miał żony w chwili śmierci
    > (rozwiedziony od 99 roku), nie ma rodziców (nie żyją od ponad 20 lat).

    A za ile ich sprzeda? ;) [1]

> [...]
    >
    > Prawnik kazał przy wiosku o spadek wpisać braci. Po co? Skoro ja żyję, to
    > chyba w całości dziedziczę po ojcu i nie ma tu wielkiej dyskusji?

    Nie szkodzi.
    Ale oni są spadkobiercami ustawowymi.
    "W drugiej kolejności", ale to wiele nie zmienia: są? - są!
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,15,,,ust
    awa-z-dnia-17111964-r-kodeks-postepowania-cywilnego.
    html
    641.2:
    "Oświadczenie powinno również zawierać wymienienie wszelkich
    wiadomych składającemu oświadczenie
    osób należących do kręgu spadkobierców ustawowych"

    [1] oczywiście piję do "posiadać", co wiąże się z rozporządzaniem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-12-04 11:36:45
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 4 grudnia 2013 11:00:10 UTC+1 użytkownik Jacek Klepak napisał:
    > Prawnik kazał przy wiosku o spadek wpisać braci. Po co? Skoro ja żyję,
    > to chyba w całości dziedziczę po ojcu i nie ma tu wielkiej dyskusji?
    Idż do notariusza. Tam sprawy spadkowe załatwisz szybciej a notariusz wytłumaczy
    Tobie co i jak.

  • 5. Data: 2013-12-04 12:38:30
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > wiadomych składającemu oświadczenie
    > osób należących do kręgu spadkobierców ustawowych"

    Kuzynów cioteczno-ciotecznych też wpisywać, bo w którejś kolejności
    dziedziczą (poprzez dziadków)? Gminę, bo też dziedziczy w ostatniej
    kolejności?

    MJ

  • 6. Data: 2013-12-04 12:48:20
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2013-12-04 12:38, Michał Jankowski pisze:
    > Gminę, bo też dziedziczy w ostatniej
    > kolejności?

    A propos zakladajac, ze gmina dziedziczy w ostatniej kolejnosci to czy
    dziedziczy "obowiazkowo"? Tzn. z dobrodziejstwem inwentarza MUSI przyjac
    spadek i np. splacac dlugi zmarlego czy tez moze odmowic przyjecia
    spadku? I kto wtedy dziedziczy? :)

    --
    jarek

  • 7. Data: 2013-12-04 15:57:18
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 04.12.2013 12:48, Jarek Pudelko pisze:

> [...]
    > dziedziczy "obowiazkowo"? Tzn. z dobrodziejstwem inwentarza MUSI przyjac
    > spadek i np. splacac dlugi zmarlego czy tez moze odmowic przyjecia

    Gmina dziedziczy z dobrodziejstwem inwentarza i nie może spadku odrzucić.

    MJ

  • 8. Data: 2013-12-04 18:00:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Klepak wrote:
> [...]
    >
    > Prawnik kazał przy wiosku o spadek wpisać braci. Po co? Skoro ja żyję,
    > to chyba w całości dziedziczę po ojcu i nie ma tu wielkiej dyskusji?

    a jakbyś się zdecydował spadek odrzucić, to wypadałoby tych braci
    powiadomić, że teraz ich kolej.
    A może gdzieś jest testament, gdzie ojciec cię wydziedzicza?

    sie prawnik rozmarzył i tyle.

  • 9. Data: 2013-12-04 19:05:15
    Od: Jacek Klepak <k...@m...com>

    On 2013-12-04 18:00, witek wrote:

    > a jakbyś się zdecydował spadek odrzucić, to wypadałoby tych braci
    > powiadomić, że teraz ich kolej.
    > A może gdzieś jest testament, gdzie ojciec cię wydziedzicza?
    >
    > sie prawnik rozmarzył i tyle.

    Nie ma żadnego testamentu, co więcej, praktycznie nie ma żadnego majątku
    poza jakąś ułamkową częścią jakiejś ziemi... robię to tylko po to, żeby
    z resztą rodziny (właściciele pozostałych "ułamków") jakoś się dogadać,
    bo wartość i pieniądze z tego będą prawie żadne.

    Co gorsza, o ile radcę zrozumiałem, to po to się ich wpisuje do tego
    oświadczenia o nabyciu spadku, że np. mieszkanie, które zostało mi
    podarowane (aktem notarialnym) przed upływem 5 lat od śmierci też
    wchodzi w masę spadkową i niby bracia mają "mieć coś do tego" ale
    niesety do końca nie zrozumiałem co... mogą chciceć kawałek, spłaty
    kawałka mieszkania czy cokolwiek? Przecież to bez sensu - bracia nigdy
    nic do mieszkania nie mieli, to był majątek ojca i ex-żony ojca.

    Tylko dalej nie rozumiem, po co? Coś się zmieniło w przepisach na tyle,
    że dzieci (ja jestem jedynym dzieckiem ojca) nie dziedziczą aż tak
    priorytetowo?

    Prawdę mówiąc, w tym momencie i z tego co prawnik naświetlił, to chyba
    było by lepiej sprawę po prostu olać i poczekać pół roku na "automat" ze
    spadkiem wprost...

    --
    Jacek Klepak

  • 10. Data: 2013-12-04 19:08:24
    Od: Jacek Klepak <k...@m...com>

    On 2013-12-04 11:32, WOJO wrote:

    > A co na to sam prawnik, z którym się konsultowałeś?
    > Twój tok rozumowania jest prawidłowy, ale może jest jakiś "kruczek" o
> [...]

    Sam prawnik, to chętnie wystawi mi kolejną fakturę za kolejną poradę,
    jak pójdę się o to pytać....

    Kruczków brak.

    --
    Jacek Klepak