  • 1. Data: 2004-06-26 09:57:58
    Temat: księga wieczysta mieszkania spółdzielczo własnościowego
    Od: m...@o...pl

    Witam

    Chcę kupić mieszkanie spółdzielczo własnościowe, które nie ma założonej księgi
    wieczystej. Mój pośrednik mówi, że nie ma w tym przypadku znaczenia jakim
    prawem do gruntu dysponuje spółdzielnia (własność czy użytkowanie wieczyste)
    bo i tak w przypadku mieszkań spółdzielczo własnościowych ja jako właściciel
    nie mam prawa do gruntu a więc i w księdze wieczystej nie będzie zapisu o
    gruncie. Czy to jest prawda? Jak wygląda sytuacja zakładania ksiąg wieczystych
    w takich mieszkaniach ?

    Będę wdzięczna za pomoc w zrozumieniu tego zagadnienia

    Monika

  • 2. Data: 2004-06-26 17:26:58
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia 26 Jun 2004 11:57:58 +0200, m...@o...pl naskrobał(a):

> [...]
    > gruncie. Czy to jest prawda? Jak wygląda sytuacja zakładania ksiąg wieczystych

    możesz założyć KW w dziale II właścicielem będzie spółdzielnia.
    Na sprzedaż wymagana zgoda spółdzielni. Ograniczone prawo rzeczowe,
    zbywalne i dziedziczne. Można przekształcić we własnościowe spółdzielcze
    prawo do lokalu.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-06-26 17:44:03
    Od: "Hanskie" <h...@s...wp.pl>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wieczystych
    > w takich mieszkaniach ?
    >
    > Będę wdzięczna za pomoc w zrozumieniu tego zagadnienia

    O ile się nie mylę chodzi o własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu. Taka
    "własność" nie jest odnotowana w księgach wieczystych i nie będzie. Jedynie
    kiedy spółdzielnia wykona projekt podziału na lokale mieszkalne i ureguluje
    sprawy gruntu na którym stoi ten budynek (nie zawsze to jest jasna sprawa),
    to będzie zaczynała sprzedawać resztę lokali wraz z gruntem a ci co
    wcześniej wykupili i maja własnościowe-spółdzielcze prawo do lokalu będą
    mogli dokupić od nich udział w gruncie i wtedy zostanie założona księga
    wieczysta. Wtedy powstanie tam Wspólnota Mieszkaniowa (w momencie wykupu
    pierwszego mieszkania z gruntem). Jeżeli w tym budynku gdzie chcesz kupić to
    mieszkanie nie ma Wspólnoty to znaczy, że jeszcze nie zaczęli sprzedawać
    gruntów/mieszkań z gruntem.

    Pozdrawiam, Hanskie

  • 4. Data: 2004-06-27 16:49:32
    Od: a...@p...pl (Andrzej Guziak)

> [...]
    > nie mam prawa do gruntu a więc i w księdze wieczystej nie będzie zapisu o
    > gruncie. Czy to jest prawda? Jak wygląda sytuacja zakładania

    Pośrednik ma racje.
    Na własnościowym prawie do lokalu zawsze możesz założyć księgę wieczysta.
    Księgę te możesz obciążyć hipoteka (tak jak każda inna księgę, tak właściwie
    to obciążasz uwidocznione w tej księdze prawo do lokalu).
    Czyli np. możesz zaciągnąć kredyt hipoteczny.

    Pozdrawiam

    Andrzej Guziak
    mailto:a...@p...pl

  • 6. Data: 2004-06-27 16:49:42
    Od: a...@p...pl (Andrzej Guziak)

    > O ile się nie mylę chodzi o własnościowe spółdzielcze prawo do
    > lokalu. Taka
    > "własność" nie jest odnotowana w księgach wieczystych i nie
    > będzie.

    Jesteś w błędzie, na własnościowym prawie do lokalu można założyć KW.

    Pozdrawiam

    Andrzej Guziak
    mailto:a...@p...pl

  • 5. Data: 2004-06-27 16:49:42
    Od: a...@p...pl (Andrzej Guziak)

> [...]
    > Na sprzedaż wymagana zgoda spółdzielni. Ograniczone prawo rzeczowe,
    > zbywalne i dziedziczne. Można przekształcić we własnościowe spółdzielcze

    Na sprzedaż nie będzie wymagana żadna zgoda.
    Możesz sprzedać kiedy chcesz i komu chcesz.
    Spółdzielnia do tego nic nie ma.

    Pozdrawiam

    Andrzej Guziak
    mailto:a...@p...pl