  • 1. Data: 2008-03-26 10:55:58
    Temat: kredyt hipoteczny a stan cywilny
    Od: " " <r...@g...pl>

    Witam,
    w czasie kiedy byłem kawalerem kupiłem mieszkanie z pomocą kredytu hipotecznego.
    Jestem jedynym właścicielem i kredytobiorcą.
    Doszedłem do wniosku, że chciałbym zmienić bank (refinansowanie kredytu).
    Jestem obecnie w małżeństwie, wspólnota majątkowa.
    Czy jeśli będę chciał wziąć kredyt w nowym banku, to żona musi również być
    kredytobiorcą?
    Jak wygląda sytuacja w tej chwili, czy żona pomimo tego, że nie była
    kredytobiorcą również odpowiada za ten kredyt z racji wspólnoty majątkowej,
    czy z uwagi na to, że kredyt był zaciągnięty przed ślubem żona nie odpowiada
    za ew. długi i roszczenia spłaty?
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-03-26 11:50:34
    Temat: Re: kredyt hipoteczny a stan cywilny
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 26 Mar 2008 10:55:58 +0000 (UTC), r...@g...pl
    napisał(a):

> [...]
    > Jestem obecnie w małżeństwie, wspólnota majątkowa.
    > Czy jeśli będę chciał wziąć kredyt w nowym banku, to żona musi również być

    To musisz już ustalić z "nowym" bankiem.

> [...]
    > czy z uwagi na to, że kredyt był zaciągnięty przed ślubem żona nie odpowiada

    Powiem Ci więcej.
    Przy potencjalnym rozwodzie/separacji jak będziecie się "tarmosić",
    rozchodzić w kłótni, to przy potencjalnym podziale majątku - to co zostało
    spłacone podczas wspólnoty majątkowej będzie ... wspólne. I choć prawo i
    własność jest i będzie Twoja - jednak połowę z tego co spłacisz - będziesz
    musiał oddać ex.
    Nie daj bóg - nadpłacasz kredyt .... ;)
    Żonka nie musi nawet pracować ;)
    Chyba że wykażesz że absolutnie, ale to absolutnie nie przykładała się ona
    do "życia i pomnażania" waszego majątku ;) - co jest praktycznie nie
    możliwe do udowodnienia :(

    Ale pamiętaj też że do "majątku wspólnego" prócz aktywów wchodzą także
    pasywa ;)
    Jak będziesz widział że coś się "rozlatuje" - robisz dopuszczalny debet na
    rachunku/ach i w ten sposób pomniejszysz "majątek wspólny".

    A ponadto - zalecałbym rozdzielność majątkową notarialną. Nie wiesz co Cię
    czeka za kilka lat stary. Po co potem masz brać kolejny kredyt by spłacić
    "ex" ;)

  • 3. Data: 2008-03-26 12:32:50
    Od: Tapatik <t...@b...adresu>

    No właśnie, a czy jeśli przedpiścia (czyli rf_eng) miałby rozdzielność
    majątkową, to sytuacja była by inna?

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 4. Data: 2008-03-26 17:06:03
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    _Generalnie_ tak.
    Jeśli spłacałby z dochodów własnych.
    JaC

    -----

    > No właśnie, a czy jeśli przedpiścia miałby rozdzielność majątkową, to sytuacja była
    by inna?

  • 5. Data: 2008-03-27 09:04:37
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 26 Mar 2008 13:32:50 +0100, Tapatik napisał(a):

    > No właśnie, a czy jeśli przedpiścia (czyli rf_eng) miałby rozdzielność
    > majątkową, to sytuacja była by inna?

    Gdyby rozdzielność majątkowo zawarto teraz czy przed zawarciem ślubu?
    Jeżeli przed ślubem - sytuacja komfortowa dla naszego pytającego.
    Jeżeli teraz - wszystko co zostało spłacone do tej chwili - stanowi
    "wspólną" wpłatę kredytu, a co za tym idzie, "połowa jest żony".

  • 6. Data: 2008-03-27 14:48:17
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    IMHO niekoniecznie, bo można wywodzić, że środki na spłatę pochodziły z dochodów
    [lub] z majątku odrębnego małżonka.
    JaC

    -----