  • 1. Data: 2004-11-28 11:07:41
    Temat: konwencja praw człowieka a dowód sądowy
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Z dużym zdziwieniem przeczytałem treść Konwencji, gdzie w art.6,zawierającym
    prawo do uczciwego procesu, oraz minimalne wymagania,które musi spełnić
    proces aby uznać go za uczciwy, stwierdza się wyraźnie w w pkt.3 d) , że
    oskarżony ma prawo żądać przesłuchania świadków. Niestety nigdzie w tekście
    nie ma ani słowa o dowodach materialnych. A przecież może mieć to istotny
    wpływ na wyrok.
    Przyjmijmy że toczy się proces o morderstwo, a zabezpieczono narzędzie
    zbrodni. Zazwyczaj to oskarżenie ma generalny interes, aby udowodnić że na
    narzędziu zbrodni są odciski palców oskarżonego. Jeżeli jednak badania
    takiego nie przedstawiono, oskarżony twierdzi że jest niewinny i domaga się
    przeprowadzenia badań daktyloskopijnych narzędzia zbrodni, bo jego zdaniem
    znajdują się na nim odciski palców innej osoby, co może być ostatecznym
    dowodem jego niewinności. Jednak sądy wszystkich instancji odmawiają tego
    dowodu i wydają wyrok skazujący.
    Tu rodzi się pytanie, czy na gruncie Konwencji - ponieważ brak w niej
    wyraźnego wymogu co do dowodu materialnego - tak jak to ma miejsce w
    przypadku świadków, proces taki należy uznać za uczciwy i nie podlegający
    zaskarżeniu przed Trybunałem.

  • 2. Data: 2004-11-28 11:21:10
    Temat: Re: konwencja praw człowieka a dowód sądowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

    Bo spełnienie postulowanego przez Ciebie żądania mieści się w określenie
    "uczciwego procesu". Natomiast w wypadku świadków teoretycznie można by było
    poprzestać na ich przesłuchaniu przez Policję i prokuraturę, a na rozprawie
    odczytywać zeznania.

  • 3. Data: 2004-11-28 11:41:04
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Sun, 28 Nov 2004 12:07:41 +0100, Faust <f...@o...pl> napisał:

    > Z du?ym zdziwieniem przeczyta?em tre?? Konwencji, gdzie w
    > art.6,zawieraj?cym prawo do uczciwego procesu, oraz minimalne
    > wymagania,które musi spe?ni? proces aby uzna? go za uczciwy, stwierdza
    > si? wyra?nie w w pkt.3 d) , ?e
    > oskar?ony ma prawo ??da? przes?uchania ?wiadków.

    Inaczej mówiąc proces karny musi mieć charakter kontradyktoryjny

    > Niestety nigdzie w tek?cie
    > nie ma ani s?owa o dowodach materialnych. A przecie? mo?e mie? to istotny
    > wp?yw na wyrok.
    > Przyjmijmy ?e toczy si? proces o morderstwo, a zabezpieczono narz?dzie
    > zbrodni. Zazwyczaj to oskar?enie ma generalny interes, aby udowodni? ?e
    > na narz?dziu zbrodni s? odciski palców oskar?onego. Je?eli jednak badania
    > takiego nie przedstawiono, oskar?ony twierdzi ?e jest niewinny i domaga
    > si? przeprowadzenia bada? daktyloskopijnych narz?dzia zbrodni, bo jego
    > zdaniem znajduj? si? na nim odciski palców innej osoby, co mo?e by?
> [...]

    To, że na narzędziu zbrodni nie ma odcisków palców oskarżonego bynajmniej
    nie stanowi dowodu niewinności. Ślady oskarżonego mogły zostać zatarte,
    mógł uzywać rękawiczek, czy złapać przez chusteczkę. A zatem brak takich
    śladów oznacza tylko, że brak jest dowodu na to, że oskarzony dotykał
    narzędzia.

    > Jednak s?dy wszystkich instancji odmawiaj? tego
    > dowodu i wydaj? wyrok skazuj?cy.

    Oddalić wniosek dowodowy mozna miedzy innymi z tego powodu, że nie da się
    go przeprowadzić (np ewidentnie na narzędziu nie ma żadnych śladów, bo je
    potem umyto) albo dowód jest nieprzydatny dla stwierdzenia danej
    okoliczności.

    Pewnie ze uczciwy.

    --
    Falkenstein