  • 1. Data: 2007-11-16 19:13:46
    Temat: kolizja ustawy z umową międzynarodową
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

    Czy sąd w razie stwierdzenia kolizji między ustawą a umową międzynarodową
    ratyfikowaną za uprzednia zgodą wyrażoną w ustawie może odmówić zastosowania
    ustawy czy musi skierować pytanie prawne do TK w celu stwierdzenia
    niezgodności? Czy waszym zdaniem przepisy konstytucji rozstrzygają tę kwestię
    w sposób jednoznaczny?

    pozdrawiam:)

  • 2. Data: 2007-11-17 00:10:24
    Temat: Re: kolizja ustawy z umową międzynarodową
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Nov 2007, kuba wrote:

> [...]
    > ratyfikowaną za uprzednia zgodą wyrażoną w ustawie może odmówić zastosowania
    > ustawy czy musi skierować pytanie prawne do TK w celu stwierdzenia

    AFAIK 1. tak 2. nie.
    Były wyroki NSA, powołujące się właśnie na regulacje Dyrektyw UE.
    Wbrew krajowym przepisom. Ale przyznam że "w cache" nie mam sprawy
    "przeciw ustawie" (bo przeciw rozporządzeniom to pamiętam, np.
    jak idzie o podpisywanie korekt faktur).

    > Czy waszym zdaniem przepisy konstytucji rozstrzygają tę kwestię
    > w sposób jednoznaczny?

    Nie :)
    Ale AFAIR tłumaczy się to wykładnią: w umowie to PAŃSTWO się zobowiązało
    do jej przestrzegania. Obywatela obowiązuje i umowa i ustawa, ale państwo
    jest związane umową, więc nie może zrobić NIC co jest z nią sprzeczne.
    W szczególności sąd nie może (jako organ państwa) postąpić wbrew
    umowie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-17 03:34:53
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0711170106300.3996@athlon64...

> [...]
    > jest związane umową, więc nie może zrobić NIC co jest z nią sprzeczne.
    > W szczególności sąd nie może (jako organ państwa) postąpić wbrew

    Zgoda, ale to strasznie wydumane. W praktyce akty prawne mają priorytety
    i w tym przypadku przedstawiają się one tak:

    1. umowy między państwami
    2. ustawy
    3. rozporządzenia

    a później kupa innych, zarządzeń, praw miejscowych itp.

  • 4. Data: 2007-11-17 07:20:55
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "kuba " <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Czy sąd w razie stwierdzenia kolizji między ustawą a umową międzynarodową
    > ratyfikowaną za uprzednia zgodą wyrażoną w ustawie może odmówić
    > zastosowania
    > ustawy

    Z tymi kolizjami to trzeba ostrożnie, bo wystepują niezmiernie rzadko.
    Natomiast często mamy próby negowania ustaw jako sprzeczne z umową głównie
    UE, z tym że jest to wybieg prawny i po dokładnej weryfikacji prawa unijnego
    okazuje sie że żadnej kolizji nie ma.

    pozdr
    Janek