  • 1. Data: 2003-07-10 16:45:45
    Temat: kolejne pytanie o spadek (i kredyt)...
    Od: "Jacek W." <j...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mam nastepujace pytanie. Zmarl ojciec (O), glowny zywiciel rodziny. Mama
    (M) zyje, jest na rencie (~500 PLN) i jest i corka (C) - studiuje, nie
    pracuje. Wnukow, rozdzielnosci majatkowej brak.

    Sytuacja:
    Samochod - O. wlasciciel
    Działka - M O wspolwlasciciele
    Konto Bankowe (gigantyczny kredyt) - M O wspolwlasciciele
    Polisa ubezpieczeniowa: M C uposazeni

    Pytania:
    1. Czy konieczne jest postepowanie sadowe (spadkowe)?
    2. Czy C dziedziczy "pol" dzialki, "pol" samochodu, "pol" kredytu do
    splacenia?
    3. Czy jest sens starac sie o umozenie czesci kredytu czy o "odwleczenie"
    splaty kredytu (nie ma mozliwosci splacenia) (kredyt byl bez zadnego
    poreczenia itp.)
    4. Czy w przypadku "odmowy" banku (pkt. 3) moze Bank poprzez wyrok sadowy
    zajac dzialke, ew. samochod, ew. przez komornika wsiasc na rente?
    5. Jak najprosciej wyjsc z impasu? Jakies pomysly?

    dziekuje,
    Jacek

  • 2. Data: 2003-07-11 09:25:14
    Temat: Re: kolejne pytanie o spadek (i kredyt)...
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Jacek W." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Polisa ubezpieczeniowa: M C uposazeni
    >
    > Pytania:
    > 1. Czy konieczne jest postepowanie sadowe (spadkowe)?

    No oczywiscie.....

    > 2. Czy C dziedziczy "pol" dzialki, "pol" samochodu, "pol" kredytu do
    > splacenia?

    Nie... Polowe SPADKU.

    W sklad masy spadkowej wchodzi polowa samochodu (ze wzgledu na wspolnosc
    majatkowa)?
    polowa dzialki i polowa kredytu...

    > 3. Czy jest sens starac sie o umozenie czesci kredytu czy o "odwleczenie"
    > splaty kredytu (nie ma mozliwosci splacenia) (kredyt byl bez zadnego
    > poreczenia itp.)

    Gigantyczny kredyt jest moze zabezpieczony .. (hipoteka?)

    > 4. Czy w przypadku "odmowy" banku (pkt. 3) moze Bank poprzez wyrok sadowy
    > zajac dzialke, ew. samochod, ew. przez komornika wsiasc na rente?
    > 5. Jak najprosciej wyjsc z impasu? Jakies pomysly?

    Pomysly na co ?
    Na wymiganie sie ze splacenia krdytu ?

    Corka niemousi placic dlugow ojca:

    Art. 1012.

    Spadkobierca może bądź przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności za
    długi

    (przyjęcie proste), bądź przyjąć spadek z ograniczeniem tej
    odpowiedzialności

    (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza), bądź też spadek odrzucić.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-07-11 11:16:13
    Od: "Jacek W." <j...@p...onet.pl>

    Wielkie dzieki,

    > Gigantyczny kredyt jest moze zabezpieczony .. (hipoteka?)

    Nie, nie jest. Byl to tzw. debet w koncie, niczym nie zabezpieczony.

    > Pomysly na co ?
    Np. Prosba do Banku o rozlozenie kredytu na raty? Umozenie czesci kredytu
    (itp)

    > Na wymiganie sie ze splacenia krdytu ?
    To by bylo najlepiej. Aczkolwiek moj wyrzut sumienia dreczyl by mnie przez
    reszte zycia, wiec raczej odpada :))

    raz jeszcze dzieki,
    Jacek

  • 4. Data: 2003-07-11 11:24:51
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    > Wielkie dzieki,

    > "odwleczenie"

    > Nie, nie jest. Byl to tzw. debet w koncie, niczym nie zabezpieczony.

    No to nie byl na tyle gigantyczny, by polowa domu be wystarczyla do splaty..

    > Np. Prosba do Banku o rozlozenie kredytu na raty? Umozenie czesci kredytu
    > (itp)

    Z bankiem mama (wspolwlascicielka rachunku) oczywiscie powinna negocjowac.

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-07-11 11:51:33
    Od: "Jacek W." <j...@p...onet.pl>

    To jeszcze pozwole sobie Szanownego Pana wykorzystac z jednym pytaniem.
    Zalozmy, ze Corka wybiera opcje "z dobrodziejstwem inwenatrza". Corka sie
    uczy, nie pracuje.

    Dla przykladu: wartosc czesci dzialki: 10K, wartosc czesc samochodu 10K.
    Dlug wzgledem banku:15K. I co teraz? Zakladamy, ze corka ma zerowe konto -
    wiec? Czy dostanie "nakaz" zlicytowania w/w dobr aby pokryc dlug wzgledem
    banku (czy ma na to jakis czas, np 30 dni), czy komorknik moze "wsiasc" na
    wspomniana czesc dobr (?), czy zostanie to odwleczone jakims cudem do czasu,
    kiedy zacznie zarabiac?

    pozdrawiam i dziekuje,
    Jacek

  • 6. Data: 2003-07-11 23:26:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jul 2003, Jacek W. wrote:
    [...Bogusławowi...]
> [...]
    >+ wspomniana czesc dobr (?), czy zostanie to odwleczone jakims cudem do czasu,

    Mi się *wydaje*, że skoro z zasady dziedziczy się zarówno dobra
    jak i długi - to i tak tu będzie. Komornik "wsiądzie" dopiero
    jeśli bank się upomni ! I to wierzyciel (bank) będzie miał najwięcej
    do powiedzenia w kwestii długu: *może* zgodzić się na przeniesienie
    go na inną osobę...
    Dajmy na to: przyjąć hipotekę (działki) i zastaw (samochodu) na
    pokrycie długu i zgodzić się na kontynuację kredytu/pożyczki !

    pozdrowienia, Gotfryd