  • 1. Data: 2003-05-25 13:28:40
    Temat: karany czy nie?
    Od: "Pechowiec" <d...@w...pl>

    Witam,

    Mam pytanie, jestem po rozprawie w Sądzie Rejonowym, który ukarał mnie
    wyrokiem w zawieszeniu, ponieważ wniosłem apelacje do wyższej instancji
    gdzie może zapaść zupełnie inny wyrok, mam następujące pytanie: kiedy wg.
    prawa będę osbą karaną? Czy stałem się nią po zakończeniu procesu w Sądzie
    Rejonowym czy będę nią po zakończeniu obecnego procesu? A może mam czekać na
    uprawomocnienie się wyroku ale kiedy to nastąpi?
    Zaznaczam jednocześnie, że sprawa ciągnie się już piąty rok a końca nie
    widać czy mogę liczyć na przedawnienie?

    Wybaczcie, że w jednym poscie zadaje tyle pytań ale moja sytuacja coraz
    bardziej się komplikuje i będę bardzo wdzięczny za rozjaśnienie mi
    powyższych kwestii, z góry wielkie dzięki.

  • 2. Data: 2003-05-25 14:33:54
    Temat: Re: karany czy nie?
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-05-25 15:28, Użytkownik Pechowiec napisał:
    > mam następujące pytanie: kiedy wg.
    > prawa będę osbą karaną?

    W momencie gdy nastąpi prawomocne skazanie (oprócz odstąpienia od
    wymierzenia kary - wg mnie) a przed zatarciem skazania.

    > Czy stałem się nią po zakończeniu procesu w Sądzie
    > Rejonowym(...)

    Jeżeli została wniesiona apelacja, to wykonanie nieprawomocnego wyroku
    sądu rejonowego zostaje wstrzymane, więc jeszcze nie można powiedzieć,
    że ktoś jest karany.

    > (...)czy będę nią po zakończeniu obecnego procesu?

    To już zależy od wyroku sądu odwoławczego. Może on przecież uchylić
    zaskarżone orzeczenie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania lub
    postępowanie umorzyć albo zmienić zaskarżony wyrok i orzec odmiennie co
    do istoty [art. 437 kpk] i tym samym uniewinnić oskarżonego. Jeżeli sąd
    odwoławczy utrzyma wyrok sądu rejonowego albo zmieni tylko wymiar kary
    wtedy po uprawomocnieniu się wyroku oskarżony staje się skazanym.

    > A może mam czekać na
    > uprawomocnienie się wyroku ale kiedy to nastąpi?

    Wyrok sądu rejonowego (skoro została wniesiona apelacja) nie mógł się
    uprawomocnić. Natomiast w przypadku wyrok sądu apelacyjnego wydany na
    skutek wniesienia apelacji jest prawomocny z chwilą ogłoszenia (nie
    przysługuje od niego zwyczajny środek zaskarżenia, czyli apelacja [art.
    426 §1. kpk]). W przypadku uchylenia wyroku sądu rejonowego (a więc
    wyrok ten jest wyeliminowany z obrotu prawnego) i zwrotu sprawy do
    ponownego rozpoznania (do sądu rejonowego albo nawet do postępowania
    przygotowawczego) toczy się ona w w zasadzie od początku i potem znowu
    można wnieść apelację.

    > Zaznaczam jednocześnie, że sprawa ciągnie się już piąty rok a końca nie
    > widać czy mogę liczyć na przedawnienie?

    Należy odróżnić 3 instytucje:

    1) przedawnienie karalności przestępstwa (art. 101, 102, 104, 105 kk)

    W art. 101 kk wyszczególnione są okresy przedawnienia w zależności od
    zagrożenia karą za dane przestępstwo. Termin przedawnienia biegnie od
    momentu popełnienia czynu zabronionego (art. 6 §1 kk), a w przypadku
    przestępstw skutkowych (np.: zabójstwo, uszkodzenie ciała) od czasu
    nastąpienia skutku (art. 101 §3 kk) W przypadku wszczęcia postępowania
    do tych okresów należy dodać 5 lat (art. 102 kk). Karalność niektórych
    przestępstw nie przedawnia się (art. 105 kk). W postępowaniu
    przedawnienie ma ten skutek, że jest ujemną przesłanką procesową
    skutkującą umorzeniem postępowania (art. 17 §1. pkt. 6 kpk).

    2) przedawnienie wykonania kary (art. 103, 104, 105 kk)

    Art. 103 kk

    "§ 1. Nie można wykonać kary, jeżeli od uprawomocnienia się wyroku
    skazującego upłynęło lat:
    1)30 - w razie skazania na karę pozbawienia wolności przekraczającą 5
    lat albo karę surowszą,
    2)15 - w razie skazania na karę pozbawienia wolności nie przekraczającą
    5 lat,
    3)10 - w razie skazania na inną karę".

    Wykonanie kary w przypadku niektórych przestępstw nie przedawnia się
    (art. 105 kk)

    3) zatarcie skazania (art. 106-108 kk)

    Art. 106 kk "Z chwilą zatarcia skazania uważa się je za niebyłe; wpis o
    skazaniu usuwa się z rejestru skazanych".

    W art. 107 kk wskazane są okresy, po upływie których następuje zatarcie
    skazania (w zależności od wymierzonej kary)

    W przypadku pozytywnego upływu okresu próby (KARA Z WARUNKOWYM
    ZAWIESZENIEM WYKONANIA) zgodnie z art. 76 kk "skazanie ulega zatarciu z
    mocy prawa z upływem 6 miesięcy od zakończenia okresu próby".

    --
    Jubei

  • 3. Data: 2003-05-25 19:55:18
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > W momencie gdy nastąpi prawomocne skazanie (oprócz odstąpienia od
    > wymierzenia kary - wg mnie)

    Nawet gdy odstapi od wymierzenia kary to jest to wyrok skazujacy.

    Jezeli by tak nie bylo to po co bylo by uregulowane zatarcie takiego
    'skazania' ?

    Konrad

  • 4. Data: 2003-05-25 20:39:18
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-05-25 21:55, Użytkownik Konrad vel Legislator napisał:
    > Nawet gdy odstapi od wymierzenia kary to jest to wyrok skazujacy.
    >
    > Jezeli by tak nie bylo to po co bylo by uregulowane zatarcie takiego
    > 'skazania' ?

    Jak słusznie zauważyłeś jest to 'zatarcie skazania', a nie 'zatarcie
    ukarania'. Pechowiec zapytał 'karany czy nie?'. Ja po prostu rozróżniam
    (dla czystości konstrukcji) bycie skazanym od bycia karanym.

    Jubei

  • 5. Data: 2003-05-26 19:29:17
    Od: "Pechowiec" <d...@w...pl>

> [...]
    > nastąpienia skutku (art. 101 §3 kk) W przypadku wszczęcia postępowania
    > do tych okresów należy dodać 5 lat (art. 102 kk).

    O.K narazie wszystko rozumię, ale jeśli pierwszy z czynów zabronionych
    popełniny w ciągu przestępstw miał miejsce w 1999 roku, natomiast inne
    przestępstwa popełniane pojedyńczo tzn. nie w ciągu przestępstw miały
    miejsce już w 1998 roku a postępowanie sądowe nadal trwa (Sąd Apelacyjny) to
    kiedy konkretnie nastąpi przedawnienie karalności?

  • 6. Data: 2003-05-26 20:18:00
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Pechowiec wrote:
> [...]
    > miejsce już w 1998 roku a postępowanie sądowe nadal trwa (Sąd Apelacyjny) to
    > kiedy konkretnie nastąpi przedawnienie karalności?

    to już zależy od tego jakie to były pzestępstwa, dla każdego oddzielnie(?)

    KG

  • 7. Data: 2003-05-26 20:39:48
    Od: "Pechowiec" <d...@w...pl>

    > to już zależy od tego jakie to były pzestępstwa, dla każdego oddzielnie(?)

    marnie to wygląda ale są to:

    art. 289 & 2 kk w zw. z art. 91 & 1 kk
    art. 279 & 1 kk (1998 rok)
    art. 278 & 1 kk
    art. 291 & 1 kk

  • 8. Data: 2003-05-26 20:50:13
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Pechowiec wrote:
    > art. 289 & 2 kk w zw. z art. 91 & 1 kk

    10+5 lat

    > art. 279 & 1 kk (1998 rok)

    10+5 lat

    > art. 278 & 1 kk

    10+5 lat

    > art. 291 & 1 kk

    10+5 lat

    KG

  • 9. Data: 2003-05-27 18:15:18
    Od: "Pechowiec" <d...@w...pl>

    > 10+5 lat

    10 lat od momentu popełnienia przestępstwa ale poniewarz zostało wszczęte
    postępowanie doliczyć trzeba 5 lat, czy dobrze to rozumuję?

    Czyli w 2013 nastąpi przedawnienie pierwszego z występków, raczej marna to
    pociecha chyba, że zostanę uniewinniony.

    Dzięki za info i pozdrawiam ;-)