  • 1. Data: 2006-06-05 12:09:41
    Temat: kara umowna za wypowiedzenie umowy
    Od: tg <c...@p...onet.pl>

    witam,
    ostatnio czytalem taki pkt umowy."W przypadky wypowiedzenia niniejszej
    umowy w okresie jej trwania X zaplaci Y kare umowna wysokosci 5 tys. PLN
    w ciagu 14 dni od wypowiedzenia umowy"

    jest to umowa miedzy osoba fizyczna a firma.

    moze sie myle, ale czasem ten zapis nie nalezy do katalogu
    niedozwolonych postanowien w KC - art. 385(3) pkt 16 "16) nakładają
    wyłącznie na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy na wypadek
    rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy,"

    w art. powyzszym mowa o konsumencie, nie wiem tylko, czy ten przepis
    bedzie mial zastosowanie do umowy zlecenia (umowa wylacznosci).w tej
    umowie nikt nic nie kupuje zadnego produktu czy tez uslugi..

    ewentualnie jesli ktos zna jakies orzeczenie sadu, ktore podwazaja
    wszelkiego typu kary umowne zwiazane z wypowiedzeniem umowy to bardzo
    prosze o pomoc.

    hmm... mam jeszcze inne przemyslenia, ze moze w umowie cywilnej mozna
    swobodnie kreowac stosunki miedzy podmiotami, ale w granicach prawa.
    czasem art. 5 KC nie znalazl w tym przypadku uzasadnienia?

    a generalnie czy Waszym zdaniem nie jest to wykorzystywanie pozycji
    silniejszej strony, poprzez wywindowanie duzej kary umowej w celu
    ograniczenia swobody podejmowania dzialan przez strone?

    btw. ja bym takiej umowy nie podpisal, ale niestety znajomy zadzialal
    pod wplywem chwili i teraz taki klops.

    BARDZO bede wdzieczny za wskazowki

    pozdrawiam serdecznie