  • 1. Data: 2007-08-01 03:00:22
    Temat: jakie definicje wyposażenia i środków trwałych?
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    Witam,
    W broszurce ze strony ministerstwa finansów występuje wyrażenie:
    ewidencja wyposażenia,
    wykaz środków trwałych,
    wykaz środków niematerialnych i prawnych

    Mam pytanie w dwóch wymiarach. Czy ewidencja = wykaz, oraz czy
    wyposażenie to jest to samo co środki trwałe?

    Dzięki

    Agryppa

  • 2. Data: 2007-08-01 08:50:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Jul 2007, Agryppa wrote:

    > Witam,
    > W broszurce ze strony ministerstwa finansów występuje wyrażenie:

    Primo: idź na .podatki!
    NTG.

    > ewidencja wyposażenia,
    > wykaz środków trwałych,
    > wykaz środków niematerialnych i prawnych
    >
    > Mam pytanie w dwóch wymiarach. Czy ewidencja = wykaz,

    Nie.
    "Wykaz" to ewidencja uproszczona, nie zawierająca wszystkich tych
    pól które zawiera "normalna" ewidencja.
    Ewidencja ST i ewidencja wyposażenia dotyczą opodatkowania na
    zasadach ogólnych, o ile wiem "wykazy" stosuje się przy ryczałcie.
    W momencie zmiany opodatkowania trzeba wg "wykazu" dokonywać
    przeliczania wszystkiego, co jest potrzebne do "ewidencji".

    > oraz czy
    > wyposażenie to jest to samo co środki trwałe?

    Przepraszam, tak z ciekawości, do czego Ci to potrzebne? ;)
    Bo mi to wygląda tak, jakby człowiek stojący przed skrzyżowaniem pytał
    "a to czerwone światło do czego służy?" :)

    Podstawy są w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
    w rozporządzeniach wykonawczych.
    W skrócie:
    - ST to są "samodzielne" (jak ustawa chce: "kompletne i sprawne") rzeczy
    i nieruchomości przeznaczone do długotrwałego użytku (*użytku*, nie
    do odsprzedaży lub wytwarzania, jak towary i meteriały)
    - ST rozlicza się podatkowo *inaczej* niż inne koszty, w szczególności
    wiąże się z nimi hasło "amortyzacja"
    - podatnik jednak MOŻE nie zaliczyć niektórych rzeczy do ST na podstawie
    odrębnych kryteriów - z grubsza są dwa, albo używanie krócej niż rok
    albo wartość mniejsza od progu (od wielu lat progiem jest 3500 zł).

    I teraz - te rzeczy, które:
    - nie zostały zaliczone do ST, bo są tanie *lub* podatnik nie ma zamiaru
    używać ich ponad rok LUB nie są "kompletne" (części zapasowe!!!)
    - nie stanowią również "ulepszenia ST" (które TEŻ poddaje się amortyzacji)
    - nie są towarem ani materiałem, bo są "wykorzystywane"

    ...zalicza się do "wyposażenia".

    Dla porządku - przy pełnej księgowości pojęcie "wyposażenia" skasowano,
    zastępuje je "niskocenne składniki majątku" (określane polityką
    księgowości, a nie ustawą), nie bierz sobie do pomocy księgowej z dużej
    firmy przed upewnieniem się że ma pojęcie jak bardzo i w którym miejscu
    różnią się "zasady" dla małych firm :)

    pzdr, Gotfryd