  • 1. Data: 2007-01-13 03:36:18
    Temat: jaki akt prawny?
    Od: "jano1" <j...@e...pl>

    Poszukuję aktu prawnego, bądź innych materiałów mówiących o istnieniu
    ujemnej przesłanki procesowej w warunkach unijnych, w sytuacji, gdy o ten
    sam czyn już wcześniej wszczęto postępowanie lub wydano rozstrzygnięcie w
    sąsiednim kraju. Konkretnie dot. to przypadku przemytu na styku
    Polska-Niemcy.

  • 2. Data: 2007-01-13 09:23:25
    Temat: Re: jaki akt prawny?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    jano1 napisał(a):

> [...]
    > sam czyn już wcześniej wszczęto postępowanie lub wydano rozstrzygnięcie w

    2003.02.11 wyrok TS C-187/01

    1. Zasada ne bis in idem, ustanowiona w art. 54 Konwencji wykonawczej do
    Układu z Schengen, której celem jest zapewnienie, iż nikt nie jest
    ścigany za ten sam czyn w kilku Państwach Członkowskich z tego względu,
    że korzystał z prawa do swobodnego przepływu, ma również zastosowanie do
    postępowania, na mocy którego dalsze ściganie jest niedopuszczalne,
    wskutek czego prokurator w danym Państwie Członkowskim umarza
    postępowanie karne wszczęte w tym państwie, bez udziału sądu, po
    spełnieniu przez oskarżonego określonych obowiązków, a w szczególności
    po uiszczeniu kwoty ustalonej przez prokuratora.
    Po zakończeniu takiego postępowania, dana osoba musi zostać uznana za
    taką, której proces zakończył się wydaniem prawomocnego wyroku dla
    potrzeb wyżej wymienionego art. 54 oraz po spełnieniu przez oskarżonego
    nałożonych na niego obowiązków, kara wymierzona w tym postępowaniu musi
    być uznana za wykonaną dla potrzeb art. 54.
    Skutki takiego postępowania muszą, w braku wyraźnego przeciwnego
    wskazania w art. 54, być uznane za wystarczające, by można było stosować
    ustanowioną tym przepisem zasadę ne bis in idem, nawet jeśli żaden sąd
    nie uczestniczy w postępowaniu, a rozstrzygnięcie, którym kończy się
    postępowanie, nie przybiera formy wyroku.
    Ponadto nigdzie w tytule VI Traktatu o Unii Europejskiej odnoszącym się
    do współpracy w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
    bądź w Układzie z Schengen lub Konwencji wykonawczej do tego Układu
    stosowanie art. 54 zależne jest od zharmonizowania lub przynajmniej
    zbliżenia przepisów karnych Państw Członkowskich odnoszących się do
    postępowania, na mocy którego dalsze ściganie jest niedopuszczalne.
    W takich okolicznościach zasada ne bis in idem siłą rzeczy oznacza, iż,
    niezależnie od sposobu nałożenia kary, Państwa Członkowskie darzą
    wzajemnym zaufaniem swe systemy wymiaru sprawiedliwości oraz że każde z
    nich uznaje obowiązujące w innym Państwie Członkowskim prawo karne,
    nawet jeśli wyrok byłby inny, gdyby zastosowane zostało prawo krajowe
    [danego Państwa Członkowskiego] (zob. pkt 27-33, sentencja).
    2. Jedynym skutkiem zasady ne bis in idem, wyrażonej w art. 54 Konwencji
    wykonawczej do Układu z Schengen, jest zapewnienie, że osoba, której
    proces zakończył się wydaniem prawomocnego wyroku w jednym Państwie
    Członkowskim, nie będzie ścigana za ten sam czyn w innym Państwie
    Członkowskim. Zasada ta, kiedy znajduje zastosowanie do decyzji o
    ostatecznym odstąpieniu od ścigania karnego prowadzonego przeciwko danej
    osobie, przyjętych bez udziału sądu i nieprzyjmujących formy wyroku, nie
    uniemożliwia ofierze lub jakiejkolwiek innej osobie pokrzywdzonej w
    wyniku zachowania oskarżonego wytoczenia powództwa cywilnego w celu
    dochodzenia roszczeń majątkowych wynikających bezpośrednio z popełnienia
    przestępstwa (zob. pkt 47).

    --
    @2007 Johnson

  • 3. Data: 2007-01-14 04:31:49
    Od: "jano1" <j...@e...pl>

    Już sam znalazłem materiały odnośnie istnienia ujemnej przesłanki
    procesowej, po wydaniu rozstrzygnięcia w innym państwie unijnym .Niestety,
    co do przeszkód równoległego wszczęcia postępowania karnego na necie brak
    informacji. Czy naprawdę nikt nie potrafi pomóc?