  • 1. Data: 2003-08-04 07:57:56
    Temat: jak zostac polakiem :)
    Od: "krzysiek" <b...@a...email>

    Witam

    Nie wiem czy ten temat byl juz poruszany na forum grupy, byc moze jest
    jakies FAQ o ktorym nie wiem. Chcialem sie dowiedziec jakie sa mozliwosci
    otrzymania polskiego obywatelstwa ? I gdzie mozna przeczytac dokladne
    paragrafy tego prawa ?

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-08-04 11:54:26
    Temat: Odp: jak zostac polakiem :)
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik krzysiek <b...@a...email> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bgl3tb$hhk$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > jakies FAQ o ktorym nie wiem. Chcialem sie dowiedziec jakie sa mozliwosci
    > otrzymania polskiego obywatelstwa ? I gdzie mozna przeczytac dokladne

    Ustawa o obywatelstwie polskim z 15.02.1962r.
    Rozdział 2
    Nabycie obywatelstwa polskiego
    Art. 4. Dziecko nabywa przez urodzenie obywatelstwo polskie, gdy:
    1) oboje rodzice są obywatelami polskimi albo
    2) jedno z rodziców jest obywatelem polskim, a drugie jest nieznane bądź
    nieokreślone jest jego obywatelstwo lub nie posiada żadnego obywatelstwa.
    Art. 5. Dziecko urodzone lub znalezione w Polsce nabywa obywatelstwo
    polskie, gdy oboje rodzice są nieznani bądź nieokreślone jest ich
    obywatelstwo lub nie posiadają żadnego obywatelstwa.
    Art. 6. 1. Dziecko rodziców, z których jedno jest obywatelem polskim, drugie
    zaś obywatelem innego państwa, nabywa przez urodzenie obywatelstwo polskie.
    Jednakże rodzice w oświadczeniu złożonym zgodnie przed właściwym organem w
    ciągu trzech miesięcy od dnia urodzenia się dziecka mogą wybrać dla niego
    obywatelstwo państwa obcego, którego obywatelem jest jedno z rodziców,
    jeżeli według prawa tego państwa dziecko nabywa jego obywatelstwo.
    2. W braku porozumienia między rodzicami każde z nich może zwrócić się w
    ciągu trzech miesięcy od dnia urodzenia się dziecka o rozstrzygnięcie do
    sądu.
    3. Dziecko, które nabyło obywatelstwo obce zgodnie z ust. 1 lub 2, nabywa
    obywatelstwo polskie, jeżeli po ukończeniu szesnastu lat, a przed upływem
    sześciu miesięcy od dnia osiągnięcia pełnoletności złoży odpowiednie
    oświadczenie przed właściwym organem i organ ten wyda decyzję o przyjęciu
    oświadczenia.
    Art. 7. 1. Zmiany w ustaleniu osoby albo obywatelstwa jednego lub obojga
    rodziców podlegają uwzględnieniu przy określeniu obywatelstwa dziecka,
    jeżeli nastąpiły przed upływem roku od dnia urodzenia się dziecka.
    Trzymiesięczny termin określony w art. 6 ust. 1 i 2 liczy się od dnia, w
    którym zmiana została ustalona.
    2. Zmiany w ustaleniu osoby ojca, wynikające z orzeczenia sądu wydanego na
    skutek powództwa o zaprzeczenie ojcostwa lub o unieważnienie uznania,
    podlegają uwzględnieniu przy określeniu obywatelstwa dziecka, chyba że
    osiągnęło ono już pełnoletność. Jeżeli dziecko ukończyło szesnaście lat,
    zmiana obywatelstwa może nastąpić jedynie za jego zgodą.
    Art. 8. 1. Cudzoziemcowi można na jego wniosek nadać obywatelstwo polskie,
    jeżeli zamieszkuje w Polsce na podstawie zezwolenia na osiedlenie się, co
    najmniej pięć lat.
    2. W przypadkach szczególnie uzasadnionych można cudzoziemcowi nadać na jego
    wniosek obywatelstwo polskie, chociażby nie odpowiadał on warunkom
    określonym w ust. 1.
    3. Nadanie obywatelstwa polskiego może być uzależnione od złożenia dowodu
    utraty lub zwolnienia z obywatelstwa obcego.
    4. Nadanie obywatelstwa polskiego obojgu rodzicom rozciąga się na dzieci
    pozostające pod ich władzą rodzicielską.
    5. Nadanie obywatelstwa polskiego tylko jednemu z rodziców rozciąga się na
    dzieci, jeżeli:
    1) pozostają wyłącznie pod jego władzą rodzicielską albo
    2) drugie z rodziców jest obywatelem polskim lub
    3) drugie z rodziców wyraziło zgodę przed właściwym organem na nabycie
    przez dziecko obywatelstwa polskiego.
    6. Dzieciom pozostającym pod opieką obywatelstwo polskie może być nadane
    jedynie za zgodą opiekuna wyrażoną w odpowiednim oświadczeniu złożonym przed
    właściwym organem po uprzednim zadośćuczynieniu wymogom właściwego prawa
    obcego.
    7. Nadanie lub rozciągnięcie nadania obywatelstwa polskiego na dzieci, które
    ukończyły szesnaście lat, następuje jedynie za ich zgodą.
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 9. 1. Może być uznana za obywatela polskiego osoba o nieokreślonym
    obywatelstwie lub nie posiadająca żadnego obywatelstwa, jeżeli zamieszkuje w
    Polsce na podstawie zezwolenia na osiedlenie się, co najmniej pięć lat.
    2. Uznanie za obywatela polskiego następuje na wniosek osoby
    zainteresowanej.
    3. Uznanie za obywatela polskiego rozciąga się na dzieci uznanego, jeżeli
    zamieszkują w Polsce.
    4. Przepisy art. 8 ust. 4-7 stosuje się odpowiednio.
    orzeczenia sądów
    Art. 10. 1. Cudzoziemiec, któremu udzielono zezwolenia na osiedlenie się na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i który pozostaje co najmniej 3 lata w
    związku małżeńskim z osobą posiadającą obywatelstwo polskie, nabywa
    obywatelstwo polskie, jeżeli w terminie określonym w ust. 1a złoży
    odpowiednie oświadczenie przed właściwym organem i organ ten wyda decyzję o
    przyjęciu oświadczenia.
    1a. Termin do złożenia oświadczenia woli, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6
    miesięcy od dnia uzyskania przez cudzoziemca zezwolenia na osiedlenie się
    albo 3 lata i 6 miesięcy od dnia zawarcia związku małżeńskiego z osobą
    posiadającą obywatelstwo polskie.
    2. Przyjęcie oświadczenia może być uzależnione od złożenia dowodu utraty lub
    zwolnienia z obywatelstwa obcego.
    orzeczenia sądów
    Art. 11. 1. Osoba, która utraciła obywatelstwo polskie przez nabycie
    obywatelstwa obcego wskutek zawarcia małżeństwa z cudzoziemcem lub w związku
    z zawarciem takiego małżeństwa, odzyskuje obywatelstwo polskie, jeżeli po
    ustaniu tego małżeństwa lub jego unieważnieniu złoży odpowiednie

  • 3. Data: 2003-08-04 14:10:23
    Temat: Re: jak zostac polakiem :)
    Od: "krzysiek" <b...@a...email>

    Dziekuje uprzejmie