    From: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: instrukcje obslugi faktury po ludzku
    Date: Tue, 26 Sep 2006 12:01:40 +0200

    Witam,

    czy jest gdzies po *ludzku* opisane, co trzeba a czego nie trzeba
    podczas wystawiania faktur?

    Mianowicie niektorzy moi polscy klienci przekonuja mnie, ze faktury,
    ktora im wystawiam, nie moge wysylac mailem, ze musi byc przeslana
    wylacznie fizycznie - musza otrzymac papier przeze mnie podpisany.
    Niektorzy mnie nawet zmuszaja do podbicia pieczatka, ktorej jednak nigdy
    nie mialem -- ale zawsze mi sie udalo ich przekonac, ze pieczatka
    naprawde nie jest obowiazkowa.

    Moim zdaniem ci klienci sie myla, bo inne polskie firmy przyjmuja moje
    faktury droga elektroniczna (bez podpisu, bez pieczatki) bez
    jakichkolwiek zastrzezen.

    W czeskim prawie jest nastepujaco:
    * Firmy nie maja obowiazku posiadania pieczatki.
    * Faktura moze byc wyslana w dowolny sposob (tez elektronicznie: fax,
    e-mail).
    * Faktura nie musi byc podpisana przez firme wystawiajaca fakture.
    * Faktura musi byc podpisana tylko przez osobe z firmy przyjmujacej,
    ktora (osoba) jest odpowiedzialna za zaksiegowanie faktury (ale to juz
    nie moja sprawa).

    (Tak naprawde w czeskim prawie nie ma nawet slowa "faktura", mowi sie
    ogolnie o "dokumencie podatkowym".)

    Czy jest wiec gdzies jakas polska strona internetowa, gdzie by bylo po
    polsku i jednoczesnie po ludzku w kilku punktach napisane, jak to jest z
    fakturami w Polsce? Takie instrukcje obslugi faktury. Chodzi mi o to,
    zebym ewentualnie mogl przesylac odsylacz moim polskim klientom, jezeli
    beda utrzymywac, ze wedlug polskiego prawa musze wysylac fakture
    papierowa i przeze mnie podpisana.

    Ludek