  • 21. Data: 2010-07-21 21:29:53
    Temat: Re: gdzie zgłosić oszusta
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@i...pl> napisał

    > Czyli można sobie bezkarnie narobić długów i śmiać się w nos
    > wierzycielom?

    Owszem.

    > To dlaczego wobec tego wszyscy tak drżą na samo słowo "komornik"?

    Nie wszyscy. Jak ktoś nie ma majątku i (legalnych) dochodów to
    komornika może witać śmiechem.

    > Oczywiście, że wszystko może się zdarzyć, ale trudno zakładać, że
    > ktoś ma dobre chęci, jeśli nie odbiera od nas telefonów, nie składa
    > żadnych sensownych wyjaśnień, generalnie nie kontaktuje się.

    Nie kontaktuje się bo nie ma więcej pomysłów na tłumaczenie się, bo mu
    wstyd, bo coś tam - nieważne. Dla istnienia przestępstwa oszustwa
    ważne jest to, co było w chwili popełniania czynu a nie dzisiaj.

    > A jednocześnie wcześniej, przez miesiąc zwodzi nas typowymi "tak,
    > oczywiście, jutro na bank robię przelew", "przepraszam, ale komputer
    > mi się zepsuł, wszystko ureguluję gotówką", "tak mi przykro, że nie
    > dojechałem, ale miałem wypadek", "jutro będę u klienta i na 100% do
    > państwa zajrzę", "nie zdążyłem, oczywiście dojechać, ale komputer
    > działa, więc przelew wychodzi jeszcze dziś wieczorem". Jak długo
    > można "łykać" takie ewidentne bzdety?

    Daj spokój, to tylko takie drobne kłamstewka. To nie jest karalne.

    > Nie wiem, czy mi zależy na ściganiu karnym, bo nawet nie wiem, "czy
    > to się je".
    > Chciałbym jak najszybciej i najskuteczniej odzyskać pieniądze albo
    > towar,

    A ma jeszcze ten towar albo pieniądze? Bo jak nie, to jak to sobie
    wyobrażasz?

    > Ale na litość boską, jak mam_po_fakcie_udowodnić, że facet chciał
    > nas miesiąc temu oszukać?
    > Przecież gdybym to wiedział w tamtym momencie, to oszukać bym się
    > nie dał.

    To raczej oczywiste. Ale udowodnić trzeba dzisiaj. Na podstawie tego
    co wiadomo dzisiaj trzeba udowodnić jaki był zamiar sprawcy wtedy.

  • 22. Data: 2010-07-21 21:56:51
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Prowadzisz firmę i masz takie braki w wiedzy?

    A od kiedy to, żeby prowadzić firmę trzeba być omnibusem?
    Od prawnika też będziesz wymagał znajomości działania serwera i centrali
    telefonicznej?
    A od weterynarza znajomości zasad rachunkowości?

    > Niewywiązywanie się z umowy nie jest karalne.

    To po grzyba zawiera się umowy, jeśli można się z nich nie wywiązywać bez
    żadnych konsekwencji?

    > To nie jest karalne.

    A "jakie" wobec tego jest?
    Normalne i zgodne z prawem na pewno nie.

    > Tak.

    Nie wiem, może nie do końca rozumiem, o co Tobie chodzi, albo Ty nie końca
    rozumiesz o co mi chodzi.
    Jakoś nie wydaje mi się, by sytuacja, w której człowiek zgarnia towar i nie
    zamierza za niego zapłacić w umówionym terminie była całkiem prawidłową
    sytuacją, zgodną z prawem, a ja zgłaszając to gdziekolwiek mogę co najwyżej
    spotkać się z reakcją podobną do Twojej i wyjaśnieniem "ale o co panu
    chodzi? przecież każdemu_wolno_wziąć sobie towar i nie zapłacić za niego".

    > W przypadku oszustów z allegro policja ściga za oszustwo:
    >
    > - podawali fałszywe dane w celu wprowadzenia w błąd i uzyskania korzyści
    > majątkowej
    > - sprzedawali towary, co do których wiedzieli, że nie będą mogli
    > dostarczyć - wyłącznie w celu wyłudzenia pieniędzy
    > itp.

    A skąd policja ma pewność, że nie będą w stanie dostarczyć towarów?

    > Bo Tobie najbardziej na tym zależy. W praktyce będzie to tak, że nawet
    > jeśli go przesłuchają, to on powie: tak, kupiłem, interes nie wypalił,
    > nie mam z czego płacić.

    I właściwie nie ma problemu. Wówczas już sam będę wiedział, co dalej z tym
    zrobić.
    Chodziło mi zasadniczo tylko o to, by ktoś (policja) skutecznie go
    odnalazł. Ale, żeby mógł odnaleźć, to musiałby najpierw zechcieć szukać i
    mieć ku temu podstawy. Ja nie mam takich możliwości, windykator też nie
    będzie miał takich narzędzi (i chęci przede wszystkim, bo on raczej zajmuje
    się ściąganiem kasy, a nie szukaniem dłużników), więc pozostałyby tylko
    organy ścigania.

    > Jeszcze raz: za długi do więzienia się nie idzie, i posiadanie długów nie
    > jest karalne.

    Nie wspominałem nic o więzieniu.
    Natomiast zadałem już komuś pytanie - jeśli długi nie są karalne, to
    dlaczego wszyscy tak bardzo boją się komornika?

    > Jest takie przysłowie: Polak mądry po szkodzie. Jest też inne: i przed
    > szkodą, i po szkodzie głupi. Mam wrażenie, że to drugie bardziej do
    > Ciebie pasuje :)

    Ojejku :)
    W końcu się dowartościowałeś, prawda? Prawie jak Jotte.
    Niech Ci będzie, ale skromna prośba z mojej strony - jeśli tylko na tym
    chciałbyś poprzestać, to daruj sobie, bo ja naprawdę nie oczekiwałem
    głupiomądrych przerywników i moralizatorstwa, tylko prosiłem o jakąś realną
    poradę. Jak widzę przerasta Cię to coraz bardziej i usiłujesz nadrabiać
    tanimi wstawkami, tylko po co? Do niczego mi się to nie przyda.

    > Nie, nie można "wyskrobać" utopionych u dłużnika pieniędzy, jeśli o to
    > chodzi.

    A teraz to spadłem z krzesła ze śmiechu.
    Bo Tobie się to nigdy nie udało? Poważnie pytam, choć coraz bardziej
    powątpiewam w to, czy stać Cię na jakąś mądrą odpowiedź.

    > Jest to normalne ryzyko prowadzenia firmy i dawania na kredyt.

    Ojejku po raz drugi!
    OK, a teraz wróć do mojego pierwszego posta i odpowiedz, w jaki sposób to,
    co napisałeś powyżej, ma się do mojego pytania? Równie dobrze mogłeś
    napisać, że zęby należy myć rano i wieczorem, bo inaczej się popsują.
    Dokładnie takie samo odkrywanie Ameryki.

    > Czy ktoś Ci kazał mu coś dawać na kredyt?

    A co to ma do rzeczy? Co Cię to w ogóle obchodzi?

    > Dostałeś ją w 100%. Nie moja wina, że nie umiesz skorzystać.

    Za to w końcu dowiedziałem się, że jesteś jedynie zwykłym bucem.
    EOT

    K.

  • 23. Data: 2010-07-21 22:17:40
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> napisał

    > Nie kontaktuje się bo nie ma więcej pomysłów na tłumaczenie się, bo mu
    > wstyd, bo coś tam - nieważne. Dla istnienia przestępstwa oszustwa ważne
    > jest to, co było w chwili popełniania czynu a nie dzisiaj.

    Skąd zatem policja po fakcie wie, co było w chwili zawierania transakcji na
    allegro?
    Jeśli nie wie tego nawet sam poszkodowany, a wie jedynie to, że nie dostał
    towaru za który zapłacił?

    > Daj spokój, to tylko takie drobne kłamstewka. To nie jest karalne.

    A czym się różnią owe drobne kłamstewka od oszustwa?

    > A ma jeszcze ten towar albo pieniądze? Bo jak nie, to jak to sobie
    > wyobrażasz?

    Normalnie :) A w jaki sposób udało nam się ściągnąć długi z innych firm?
    Różnica była tylko i wyłącznie taka, że tamci byli bardziej kontaktowi i
    łatwiej namierzalni. Ten nie jest, a w każdym razie nie dla mnie.
    Stąd pomysł, by na tę chwilę ominąć prostą windykację (bo sobie odpuszczą
    szukanie kogoś, kto nie odbiera telefonu i nie przebywa tam, gdzie podaje),
    a włączyć w proces bardziej kompetentne organy takie jak policja/prokurator
    itp.
    A że nie wiem po prostu (bo akurat tego nigdy wcześniej nie robiłem), jak
    się za to zabrać, to zadałem tutaj pytanie.

    > To raczej oczywiste. Ale udowodnić trzeba dzisiaj. Na podstawie tego co
    > wiadomo dzisiaj trzeba udowodnić jaki był zamiar sprawcy wtedy.

    To brzmi mniej więcej jak udowadnianie, że się nie jest wielbłądem.
    Na pewno masz na myśli wyrażenie "udowodnić" (czyli przedstawić konkretne
    dowody), czy jedynie przedstawić swoje podejrzenia i domniemania na
    podstawie swojej obecnej wiedzy?

    Pozdrawiam
    K.

  • 24. Data: 2010-07-21 22:20:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Krzysztof pisze:

    > A czym się różnią owe drobne kłamstewka od oszustwa?

    Przeczytaj w końcu artykuł w kodeksie karnym, to nie będziesz się
    kompromitował na grupie. Karalne jest wprowadzanie w błąd w celu
    doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem. Kłamstewka, o
    których piszesz, nie doprowadzają cię do niekorzystnego rozporządzenia,
    bowiem rozporządzenie mieniem nastąpiło dużo wcześniej.

    --
    Liwiusz

  • 25. Data: 2010-07-22 06:57:11
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@i...pl> napisał

    > To po grzyba zawiera się umowy, jeśli można się z nich nie
    > wywiązywać bez żadnych konsekwencji?

    Konsekwencje mogą być, ale nie karne.

    > A "jakie" wobec tego jest?
    > Normalne i zgodne z prawem na pewno nie.

    Nie wszystko co nienormalne czy niezgodne z prawem jest karalne.

    > Chodziło mi zasadniczo tylko o to, by ktoś (policja) skutecznie go
    > odnalazł.

    Akurat to jest możliwe.
    Składasz w prokuraturze zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia
    przestępstwa (oszustwa, przywłaszczenia czy co tam przypasuje) na
    twoją szkodę. Zostaniesz przesłuchany i jeśli to co napisałeś i
    zeznałeś ma sens to nastepnym krokiem będzie przesłuchanie
    podejrzewanego. W tym celu policja musi go odnaleźć. Ty masz prawo
    wglądu w akta i tak dowiesz się gdzie dłużnik przebywa i uruchamiasz
    windykację. A postępowanie karne toczy sie dalej albo nie, ale to, jak
    rozumiem, nie ma dla ciebie zasadniczego znaczenia. Ale uwaga, jeśli
    doniesienie lub twoje zeznania będą do niczego to otrzymasz odmowę
    wszczęcia i dalszego ciągu może nie być. Dlatego jednak skorzystaj z
    pomocy fachowca.

  • 26. Data: 2010-07-22 07:35:36
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> napisał

    > Nie wszystko co nienormalne czy niezgodne z prawem jest karalne.

    Nie jestem prawnikiem, więc niestety nie posługuję się nomenklaturą
    prawniczą ;-)
    Dla mnie, zwykłego zjadacza chleba, jeśli dzieje się coś, co jest niezgodne
    z prawem, to podlega jakimś konsekwencjom, pojmowanym ogólnie jako "kara".
    Ale czy te konsekwencje w istocie nazywają się karą czy nie - to tylko
    kwestia - jak wyżej wspomniałem - odpowiedniego nazewnictwa, którego po
    prostu nie znam.

> [...]
    > policja musi go odnaleźć. Ty masz prawo wglądu w akta i tak dowiesz się
    > gdzie dłużnik przebywa i uruchamiasz windykację.

    Właśnie o coś takiego mi chodziło.
    Alek, dziękuję serdecznie za - jedyne jak dotąd - sensowne podejście do
    tematu.

    > A postępowanie karne toczy sie dalej albo nie, ale to, jak rozumiem, nie
    > ma dla ciebie zasadniczego znaczenia.

    Nie ma to dla mnie większego znaczenia.
    Jak wspominałem - chciałbym przede wszystkim odzyskać pieniądze/towar
    (jeśli się nie uda - trudno) i mieć czyste sumienie, że nie załatwiłem tej
    sprawy machnięciem ręki.

    > Ale uwaga, jeśli doniesienie lub twoje zeznania będą do niczego to
    > otrzymasz odmowę wszczęcia i dalszego ciągu może nie być. Dlatego jednak
    > skorzystaj z pomocy fachowca.

    Bez tego się raczej nie obejdzie.
    Jeszcze raz dzięki!

    Pozdrawiam
    K.

  • 27. Data: 2010-07-22 16:58:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jul 2010, Krzysztof wrote:

    > "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> napisał

    > Czyli można sobie bezkarnie narobić długów i śmiać się w nos wierzycielom?

    Ale już tylko pod pewnymi warunkami.

    > To dlaczego wobec tego wszyscy tak drżą na samo słowo "komornik"?

    Bo tzw. "normalnemu człowiekowi" wadzą warunki o których mowa wyżej
    (nieposiadanie majątku osobistego, nieuzyskiwanie legalnych przychodów).

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2010-07-24 15:15:26
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Właśnie o coś takiego mi chodziło.
    > Alek, dziękuję serdecznie za - jedyne jak dotąd - sensowne podejście do
    > tematu.

    A dlaczego chcesz w taki podstepny sposob marnotrawic pieniadze podatnikow?
    Twoj dluznik, Twoj interes wiec ta sprawa powinien zajmowac sie detektyw za
    ktorego Ty bedziesz placil...
    Nie kaz mi placic za swoje gapiostwo!

    Nie od dzis wiadomo, ze wyludzenia towarow na kredyt kupiecki to dosc
    powszechna praktyka. Dlatego wiele firm udziela kredytow kupieckich po
    czasie i limit kredytu podwyzsza stopniowo. Przy sprzedawaniu towarow na
    termin bardzo trudno udowodnic, ze kupujacy nie mial w planach zaplacic za
    towar i dzialal z pelna premedytacja.

    --
    Picasso

  • 29. Data: 2010-07-24 19:41:22
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "P_ablo" <o...@o...pl> napisał

    > A dlaczego chcesz w taki podstepny sposob marnotrawic pieniadze
    > podatnikow?

    Dobrze się aby czujesz? Jakbyś nie miał takiej świadomości, to podobnie jak
    większość w tym kraju również płacę podatki.
    CIT od dochodów firmy i PIT od własnego wynagrodzenia. O VAT, podatku
    akcyzowym i paru innych nie wspominając.

    > Twoj dluznik, Twoj interes wiec ta sprawa powinien zajmowac sie detektyw
    > za ktorego Ty bedziesz placil...

    A z jakiej niby racji? Policja państwowa jest tylko dla wybrańców?
    A może i sądy również sobie powinienem załatwić prywatne?
    W sumie to nawet bardzo chętnie, bylebym tylko nie musiał na to całe
    budżetowe towarzystwo płacić comiesięcznego haraczu.

    K.

  • 30. Data: 2010-07-24 21:04:51
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

> [...]
    > CIT od dochodów firmy i PIT od własnego wynagrodzenia. O VAT, podatku
    > akcyzowym i paru innych nie wspominając.

    I uwazasz, ze te Twoje pare zlociszy starczy na oplacenie tej calej machiny?

> [...]
    > W sumie to nawet bardzo chętnie, bylebym tylko nie musiał na to całe
    > budżetowe towarzystwo płacić comiesięcznego haraczu.

    To, ze wziecie czegos na termin i nieodbieranie telefonow nie jest
    przestepstwem juz napisano. Jesli dluznik nie chce dobrowolnie oddac dlugu a
    ma z czego - tez nie popelnia przestepstwa. Jesli chcesz odzyskac swoje
    pieniadze i wiesz, ze dluznik ukrywa majatek, to mozesz wynajac detektywa
    ktory moze to wszystko wytropi. Oczywiscie pisze o prawdziwych dlugach a
    nie o drobnych... Policja i prokuratura nie jest do zalatwiania Twoich
    prywatnych spraw a Twoje wierzytelnosci wlasnie takimi sa.

    --
    Picasso