  • 11. Data: 2010-02-06 12:44:17
    Temat: Re: faktura na nie moją firmę
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    news:h7twbfb4bofv.8bii8ndqt3j8$.dlg@40tude.net...

    > Nieprawda. Wystawca faktury ma obowiązek sprawdzić poprawność danych,
    > inaczej czeka go sroga kara ze strony US w razie kontroli.

    Dlaczego kara?
    W pypadkukiedy sprzedawca ma juz kase fiskalna i nabija wszystko na kase a
    paragon podpina pod fakture, to przeciez US-owi powinno byc calkowicie Ganz
    egal czy podmiot gospodarczy na FV istnieje, czy nie.
    W przypadku gdy firma jest nie wysgtawca a odbiorca FV i sobie od niej
    odlicza VAT to moze byc to rzeczywiscie istotne, czy podmiot istnieje i czy
    jest platnikiem VAT czy nie.

  • 12. Data: 2010-02-06 13:14:20
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 06 Feb 2010 13:17:31 +0100, Krzysztof Jodłowski napisał(a):

    > A jaki przepis go do tego zobowiązuje i jak to przeprowadzić wg Ciebie w
    > praktyce (np. przy sprzedaży przez Internet czy nawet "przychodzi
    > człowiek do sklepu i podaje dane do faktury")?

    Faktycznie, ciężko to sprawdzić w praktyce, szczególnie że nawet
    ogólnodostępne bazy danych (np. baza regon) są aktualizowane dość rzadko
    (np. moja firma nie pojawiała się w bazie mimo że funkcjonowała już kilka
    miesięcy). Co do podstawy prawnej, to żadnego konkretu nie umiem podać.
    Utkwiło mi w pamięci, bo czytałem o tym jakiś czas temu w newsletterze; był
    przytaczany wyrok NSA do którego odwołał się podatnik, na którego US
    nałożył kary za wystawianie faktur na nieistniejącego kontrahenta. Niestety
    NSA podzielił zdanie US, że podatnik ma obowiązek sprawdzić te dane.

    --
    best regards,
    scream

  • 13. Data: 2010-02-06 13:36:44
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    Zwłaszcza jest to niesprawdzalne w żadnym wypadku (ochrona danych
    osobowych) w przypadku wystawienia faktury na osobę fizyczną.

    Jak sprzedawca mam obowiązek wystawić fakturę VAT - tak mówią przepisy.
    Odbiorca nie ma obowiązku przedstawiania czegokolwiek - nie ma tego w
    przepisach.

    To u wystawcy po wystawieniu faktury pojawia się obowiązek podatkowy.
    U odbiorcy nie. Przecież nie musi ujmować faktury w kosztach. Może ją po
    prostu wyrzucić. Więc tak na logikę (fakt, czasem jej nie ma w US) dane
    odbiorcy są bez znaczenia.

    --
    Krzysztof

  • 14. Data: 2010-02-06 13:49:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Feb 2010, Krzysztof Jodłowski wrote:

    > Tak.
    > Nawet danymi nieprawidłowymi (np. nieistniejącej firmy).
    >
    > Ale tylko ten, którego dane są na fakturze, może ją sobie wliczyć w koszty
    > (czyli np. Twój pracodawca).
    > Wystawcy faktury wszystko jedno komu wystawia.

    Nie zawsze i nie każdemu.
    Pierwszy z brzegu przykład: limit do kasy rejestrującej.
    Drugi z brzegu przykład: niezarejestrowanie na kasie...

    pzdr, Gotfryd
    (DG, VAT, bez kasy rejestrującej)

  • 15. Data: 2010-02-06 13:52:19
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "mokinc" <m...@o...pl> writes:

    > Normalnie. Mi się należy paragon. Ja kupuję okulary a nie pracodawca.
    > Pracodawca robi coś zupełnie innego - refunduje część kosztów a nie
    > dokonuje zakupu (i to tylko części tych kosztów a nie całej faktury).
    >
    > Jakoś tak się czuję, jakbym poświadczał nieprawdę - ja kupuję okulary
    > a fakturę wystawiam na firmę, która ich wcale nie kupiła.

    Zgadzam sie z powyzszym. Okulary kupione "na fakture na pracodawce" sa
    w CALOSCI wlasnoscia pracodawcy.

    Owszem, samo wziecie takiej faktury jest normalne i powszechne, ale
    wtedy, gdy kupuje sie cos dla pracodawcy w imieniu pracodawcy za
    pieniadze pracodawcy. Absolutnie nie wtedy, gdy kupuje sie cos dla
    siebie za swoje.

    MJ

  • 16. Data: 2010-02-06 13:56:04
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

    > Pomyśl jak będziesz się czuł, tankując samochód pracodawcy? Wymyślasz sobie
    > problem: faktura jest wystawiana dla podmiotu, który będzie mógł sobie coś
    > z niej odliczyć: np na Ciebie będzie faktura za internet, nawet jeżeli
    > używają go tylko Twoje dzieci.

    Faktura nie może być na pracodawcę.
    Choćby z tego względu, że pracodawca refunduje tylko określoną kwotę.
    A pracownik może kupić okulary znacznie droższe.

    mp.

  • 17. Data: 2010-02-06 14:41:15
    Od: "Le5zek" <l...@o...pl>

    Użytkownik "mokinc" <m...@o...pl> napisał w wiadomości grup

    > No ale wtedy to chyba jego samochód i jego benzyna.
    > Okulary natomiast są wyłącznie moje. Mogę je od razu na następny dzień po
    > załatwieniu sprawy wyrzucić.
    >
    > Po prostu pytam, czy od strony prawnej to normalna praktyka.

    Nie, to nie jest normalna praktyka. Faktura ma byc na Ciebie a pracodawcy
    masz przekazac kserokopie jako podstawe do refundacji.
    Jesli faktura bedzie na pracodawce, to pracodawca bedzie włąścicielem
    okularów. A to nieprawda. Ty jestes wlascicielem, a pracodawca tylk
    refunduje.

    --
    Le5zek Grelak

  • 18. Data: 2010-02-06 16:33:29
    Od: "beznick" <x...@a...cd>

    Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <b...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hkjra7$vo4$1@news.onet.pl...

    Szczególnie takiego http://www.rp.pl/artykul/423182.html odbiorcy :-(

  • 19. Data: 2010-02-06 16:38:38
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Przemysław Bernat wrote:

> [...]
    > mógł sobie coś z niej odliczyć: np na Ciebie będzie faktura za
    > internet, nawet jeżeli używają go tylko Twoje dzieci.

    hehe, tak wprost zachęcać do oszustwa skarbowego? ;-)

    --
    Pozdro
    Massai

  • 20. Data: 2010-02-06 17:57:31
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik scream n...@p...pl ...

    > Nieprawda. Wystawca faktury ma obowiązek sprawdzić poprawność danych,
    > inaczej czeka go sroga kara ze strony US w razie kontroli.

    hmmm
    jak dokonac sprawdzenia poprawnosci tych danych?