  • 1. Data: 2010-02-06 11:10:49
    Temat: faktura na nie moją firmę
    Od: "mokinc" <m...@o...pl>

    Witam.
    Pracodawca poinformował mnie, że żeby dostać zwrot za okulary muszę
    przedstawić mu fakturę wystawioną na niego (nie paragon, i nie fakturę na
    siebie, bo ja nie mam firmy, tylko właśnie na pracodawcę).

    Nie znam się, ale czy to rzeczywiście tak działa, że każdy może sobie prosić
    o faktury z danymi dowolnej firmy?
    Równie dobrze mógłbym prosić o fakturą na jakąkolwiek firmę, bo to są
    przecież ogólnodostępne dane. Tak ma być?

  • 2. Data: 2010-02-06 11:23:15
    Temat: Re: faktura na nie moją firmę
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-06 12:10, mokinc pisze:
    > Równie dobrze mógłbym prosić o fakturą na jakąkolwiek firmę, bo to są
    > przecież ogólnodostępne dane. Tak ma być?

    No a w czym problem? Są co prawda przypadki, gdy to może komuś
    zaszkodzić, ale jest ich tak niewiele, że można je pominąć. A z drugiej
    strony, jak sobie wyobrażasz żeby każdych zakupów dokonywał osobiście
    właściciel?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 3. Data: 2010-02-06 11:24:14
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > Równie dobrze mógłbym prosić o fakturą na jakąkolwiek firmę, bo to są
    > przecież ogólnodostępne dane. Tak ma być?

    Tak.
    Nawet danymi nieprawidłowymi (np. nieistniejącej firmy).

    Ale tylko ten, którego dane są na fakturze, może ją sobie wliczyć w
    koszty (czyli np. Twój pracodawca).
    Wystawcy faktury wszystko jedno komu wystawia.

    --
    Krzysztof

  • 4. Data: 2010-02-06 11:33:49
    Od: "mokinc" <m...@o...pl>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > A z drugiej strony, jak sobie wyobrażasz żeby każdych zakupów dokonywał
    > osobiście właściciel?

    Normalnie. Mi się należy paragon. Ja kupuję okulary a nie pracodawca.
    Pracodawca robi coś zupełnie innego - refunduje część kosztów a nie dokonuje
    zakupu (i to tylko części tych kosztów a nie całej faktury).

    Jakoś tak się czuję, jakbym poświadczał nieprawdę - ja kupuję okulary a
    fakturę wystawiam na firmę, która ich wcale nie kupiła.

  • 5. Data: 2010-02-06 11:35:22
    Od: "mokinc" <m...@o...pl>

    mokinc wrote:

    > Jakoś tak się czuję, jakbym poświadczał nieprawdę - ja kupuję okulary
    > a fakturę wystawiam na firmę, która ich wcale nie kupiła.

    No i chyba nie muszę dodawać, że takie okulary są po prostu moje a nie
    "firmowe" ;)

  • 6. Data: 2010-02-06 11:39:17
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-06 12:24, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > Tak.
    > Nawet danymi nieprawidłowymi (np. nieistniejącej firmy).

    No to już jest chamstwo wobec sprzedawcy niestety i może go doprowadzić
    do upadłości.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2010-02-06 11:39:44
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 06 Feb 2010 12:24:14 +0100, Krzysztof Jodłowski napisał(a):

    > Wystawcy faktury wszystko jedno komu wystawia.

    Nieprawda. Wystawca faktury ma obowiązek sprawdzić poprawność danych,
    inaczej czeka go sroga kara ze strony US w razie kontroli.

    --
    best regards,
    scream

  • 8. Data: 2010-02-06 11:41:52
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Sat, 6 Feb 2010 12:33:49 +0100, mokinc napisał(a):

    > Jakoś tak się czuję, jakbym poświadczał nieprawdę - ja kupuję okulary a
    > fakturę wystawiam na firmę, która ich wcale nie kupiła.

    Pomyśl jak będziesz się czuł, tankując samochód pracodawcy? Wymyślasz sobie
    problem: faktura jest wystawiana dla podmiotu, który będzie mógł sobie coś
    z niej odliczyć: np na Ciebie będzie faktura za internet, nawet jeżeli
    używają go tylko Twoje dzieci.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 9. Data: 2010-02-06 12:08:47
    Od: "mokinc" <m...@o...pl>

    Przemysław Bernat wrote:

    > Pomyśl jak będziesz się czuł, tankując samochód pracodawcy?

    No ale wtedy to chyba jego samochód i jego benzyna.
    Okulary natomiast są wyłącznie moje. Mogę je od razu na następny dzień po
    załatwieniu sprawy wyrzucić.

    Po prostu pytam, czy od strony prawnej to normalna praktyka.

  • 10. Data: 2010-02-06 12:17:31
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Nieprawda. Wystawca faktury ma obowiązek sprawdzić poprawność danych,
    > inaczej czeka go sroga kara ze strony US w razie kontroli.

    A jaki przepis go do tego zobowiązuje i jak to przeprowadzić wg Ciebie w
    praktyce (np. przy sprzedaży przez Internet czy nawet "przychodzi
    człowiek do sklepu i podaje dane do faktury")?

    --
    Krzysztof