  • 1. Data: 2007-05-01 13:04:36
    Temat: emerutura - zus - marynarze - polservice - warunki szczegolne
    Od: "lobuz" <w...@w...pl>

    Mam bardzo nietypowe pytanie. Chodzi o mojego ojca, ktory swego czasu plywal
    na zagranicznych statkach kierowany przez panstwowa wowczas firme
    Polservice. Dzis kiedy chcialby przejsc na emeryture, ma problemy z
    zaliczeniem tego okresu. Choc dostal swiadectwo pracy z informacja, ze
    pracowal w warunkach szczegolnych, zus nie uznaje go.

    Zus argumentuje to w sposob nastepujacy:

    "do zatrudnienia w szczegolnych warunkach nie zaliczono okresow zatrudnienia
    za posrednictwem Polservice Warszawa (i tutaj padaja daty z lat 1998, 1986,
    1987) oraz w Morskiej Agencji w Gdyni (lata 1989), gdyz zgodnie z art. 42
    ustawy o zatrudnieniu i przeciwdzialaniu bezrobociu z 16.10.1991 r (Dz. u.
    nr 106 poz 457 ze zm.) prace u armatora zagranicznego zalicza sie do
    warunkow szczegolnych od 1.01.1990 do 31.12.1994, jezeli jednostka kierujaca
    miala zgode Ministerwstwa i oplacala skladke na Fundusz Emerytalno-Rentowy i
    Fundusz Pracy".

    Ojciec placil wowczas wszystkie obowiazujace podatki itd. Stad pytanie, czy
    ktos byl moze w podobnej sytuacji i udalo sie mu cos z tym fantem zrobic?
    Czy komus zaliczono prace w Polservice przed 1990 rokiem jako prace w
    warunkach szczegolnych? Jak ewentualnie zabrac sie do walki z zusem? Czy to
    w ogole ma sens? Jak argumentowac?

  • 2. Data: 2007-05-04 20:52:05
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@p...gmail.com>

    Dnia Tue, 1 May 2007 15:04:36 +0200, lobuz napisał(a):

> [...]
    > Czy komus zaliczono prace w Polservice przed 1990 rokiem jako prace w
    > warunkach szczegolnych? Jak ewentualnie zabrac sie do walki z zusem? Czy to

    Niestety ojciec obudził się ze snu, nagle przypomniało mu się, że trzeba
    iśc na emeryturę, a nie myślał o tym 20 lat temu. Podatki może i płacił,
    ale ZUSowych składek nie płacił i nie dbał o to czy ktokolwiek to za niego
    robi, więc moze mieć pretensje tylko do siebie.

    Niestety tak to jest... po iluś tam latach każdy z nas dojdzie do wniosku,
    ze gdyby 30 lat temu zrobił coś inaczej, to potem by miał lepiej np. więcej
    kasy. Na każdym kroku trzeba dbać o własne sprawy.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    http://foto.3mam.net + http://grupy.3mam.net

  • 3. Data: 2007-05-05 20:50:09
    Od: "lobuz" <w...@w...pl>

> [...]
    więcej
    > kasy. Na każdym kroku trzeba dbać o własne sprawy.

    A ty sie znasz na tych sprawach, czy tak sobie gadasz, by pogadac?

    Probowalismy wyjasnic sprawe w Polservice. Poza podatkami placone byly
    rowniez w tamtym okresie skladki do Zusu. Podano nam nawet obowiazujace
    wowczas akty prawne, ktore to regulowaly. Polservice to byla za poprzedniej
    epoki panstwowa firma (nie prywatna agencja), ktora wysylala ludzi na
    kontrakty zagranice. Tyle, ze skladki byly placone hurtowo, a wowczas nie
    bylo tak jak teraz indywidualnych kont emerytalnych. Dzis Zus niestety to
    odrzucil. Szukam wiec ludzi, ktorzy lepiej orientuja sie w temacie, badz
    przechodzili przez cos takiego, w koncu problem dotyczy wielu marynarzy.
    Chce sie dowiedziec maksymalnie jak najwiecej, jak walczyc z zusem.

    Moze ktos zna w Trojmiescie prawnika, ktory specjalizuje sie w takich
    sprawach?

  • 4. Data: 2007-05-05 21:15:50
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Poznałem takiego prawnika, ale straciłem namiary.
    Wykładał m.in. na kursie Bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna, popytaj w
    szkole morskiej lub w którejś
    agencji.
    Jac

  • 5. Data: 2007-05-06 17:14:23
    Od: "lobuz" <w...@w...pl>

    > Poznałem takiego prawnika, ale straciłem namiary.
    > Wykładał m.in. na kursie Bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna,
    popytaj w szkole morskiej lub w którejś
    > agencji.

    Nie pamietasz moze chociaz jego nazwiska?

    Sprobuje go znalezc.

  • 6. Data: 2007-05-07 06:41:52
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Młody był.