  • 1. Data: 2008-11-23 17:32:28
    Temat: dziedziczenie właśnościowego spółdzielczego prawa do lokalu
    Od: "Bear" <b...@w...pl>

    Witam !

    Mam pytanie. Otóż mój wujek po śmierci swojej żony (3 lata temu) nie
    wystąpił z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku. Niedawno otrzymał pismo
    ze spółdzielni mieszkaniowej (której członkiem była zmarła ciocia), aby
    przedstawił dokument stwierdzający to nabycie. Mieszkanie ma status
    własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu. Czy w tej sytuacji wujek
    powinien przeprowadzić postępowanie spadkowe po cioci i wykazać się
    odpowiednim dokumentem przed spódzielnią, czy też wystarczy, że przedstawi w
    niej akt zgonu cioci ? Proszę o odpowiedź, za którą z góry dziękuję !

    Bear.

  • 2. Data: 2008-11-23 20:46:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bear" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przedstawi w
    > niej akt zgonu cioci ? Proszę o odpowiedź, za którą z góry dziękuję !

    Wujek musi wystąpić do sądu o stwierdzenie nabycia spadku. Dział spadku
    jest konieczny tylko, o ile są inni spadkobiercy czyli głównie jakiekolwiek
    dzieci ciotki. A, i to, jeśli są, to wydaje mi się, iż wystarczy, że złożą
    w spółdzielni oświadczenie, że się na rzecz swojego ojca prawa własności
    zrzekają. Choć nie wiem, czy nie trzeba tego zrobić przed notariuszem.
    Własnościowe prawo do lokalu nie może stanowić współwłasności.

    Spółdzielnia oczekuje również od wujka wpłaty wpisowego. Zwrócą mu za to
    kilka groszy wpisowego ciotki, bo zwraca się to w gołej kwocie sprzed
    rewaloryzacji, co biorąc pod uwagę inflacje na przełomie lat 80/90
    powoduje, że przeważnie się to zaokrągla do jednego grosza. Wpłacić będzie
    musiał wg stawki obecnie obowiązującej. Gdyby nie to, to najpewniej nikt w
    spółdzielni by sobie głowy tym problemem nie zawracał.