  • 1. Data: 2007-07-18 12:07:39
    Temat: działki mniej niż na akcie notarialnym - czy oszustwo?
    Od: "Marcin D" <j...@N...gazeta.pl>

    Mam taką nietypową (chyba?) sprawę. Żona i jej siostra od lat są
    właścicielkami działki oddziedziczonej po dziadkach. Ostatnio
    działka "dojrzała" do sprzedaży (czytaj: osiągneła dobrą cenę:)) wynajęlismy
    więc geodetę celem wykonania dokładnych pomiarów i podzielenia gruntu na
    działki budowlane. No i wtedy okazało się, ze choć w akcie notarialnym mamy
    wpisane ok. 1,5 ha to w rzeczywistości gruntu jest ok. 1 ha czyli o jedną
    trzecią mniej!!
    Co z tym fantem zrobić, czy w ogóle cokolwiek mozna zrobić? Podejrzewamy, że
    mogło dojść do przesuniecia kamieni geodezyjnych przez któregoś z sąsiadów,
    albo i przez wszystkich - tylko czy to się w ogóle daje udowodnić?

  • 2. Data: 2007-07-18 12:13:37
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin D" <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sąsiadów,
    > albo i przez wszystkich - tylko czy to się w ogóle daje udowodnić?

    a co na to plany?
    sprawdzcie jakie granice ma dzialka na planach w gminie i jak sie to ma do
    stanu rzeczywistego

  • 3. Data: 2007-07-18 15:17:14
    Od: "Marcin D" <j...@g...pl>

    szerszen <s...@t...pl> napisał(a):

    > a co na to plany?
    > sprawdzcie jakie granice ma dzialka na planach w gminie i jak sie to ma do
    > stanu rzeczywistego

    Na planach w gminie wszystko jest według mnie w porządku. Mam wypis i wyrys
    w skali 1:1000 - po przemierzeniu z dokładnoscią do 1 mm wyszło mniej więcej
    tyle samo co w akcie notarialnym, czyli że plany potwierdzają że mamy 1,5 ha.
    Jak ruszyć taką sprawę?

  • 4. Data: 2007-07-18 15:33:10
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-07-18 17:17, Marcin D wrote:

> [...]
    > tyle samo co w akcie notarialnym, czyli że plany potwierdzają że mamy 1,5 ha.

    A czy znaki graniczne są umieszczone w tych samych miejscach co na
    mapie? W każdym razie zanim można będzie podjąć dalsze kroki należy
    ustalić, przy pomocy geodety, czy stan w terenie jest zgodny ze stanem
    na mapie geodezyjnej.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 5. Data: 2007-07-18 15:43:58
    Od: "JanKo" <b...@m...inv>

    Marcin D nadaje:
> [...]
    > Podejrzewamy, że mogło dojść do przesuniecia kamieni geodezyjnych
    > przez któregoś z sąsiadów, albo i przez wszystkich - tylko czy to się

    Geodeta powinien sprawdzić nie tylko powierzchnię ale również poprawność
    dokumentacji i położenia znaków granicznych. Gdyby doszło do
    przesunięcia kamieni to wykryłby to natychmiast i zgłosił do
    prokuratury. Czyn ten zagrożony jest karą ograniczenia wolności do lat
    dwóch. IMHO najprawdopodobniej jednak w/w działka nigdy nie była
    rozgraniczana (nie było wcale stabilizacji granic lub w b. małej ilości)
    a jako jej powierzchnię przyjęto stan ewidencyjny. Błąd ponad 30% to
    gruby błąd i wymaga wyjaśnienia jednak się zdarza i to nierzadko.

  • 6. Data: 2007-07-18 16:06:42
    Od: "Marcin D" <j...@g...pl>

    Przemysław Płaskowicki <p...@p...name> napisał(a):

    > A czy znaki graniczne s=B1 umieszczone w tych samych miejscach co na=20
    > mapie?

    A po czym ja to mam rozpoznac czy w tych samych miejscach? Tam nie ma
    żadnych znaków orientacyjnych w rodzaju drogi czy drzewa, tzn droga jest z
    jednej strony i tam oczywiście znaki sa w tym samym miejscu co na planie.

    W ka=BFdym razie zanim mo=BFna b=EAdzie podj=B1=E6 dalsze kroki na=
    > le=BFy=20
    > ustali=E6, przy pomocy geodety, czy stan w terenie jest zgodny ze stanem =
    >
    > na mapie geodezyjnej.

    Stan w terenie nie jest zgodny ze stanem na mapie, bo gdyby był to pole
    rombu którym jest działka, obliczone w cm i pomnozone przez 1000 (skala
    mapki) wyniosłoby tyle ile wyniósł pomiar zrobiony przez geodetę - w terenie
    brakuje zaś ok. pół hektara.

  • 7. Data: 2007-07-18 16:16:15
    Od: "Marcin D" <j...@g...pl>

    JanKo <b...@m...inv> napisał(a):

    >IMHO najprawdopodobniej jednak w/w działka nigdy nie była
    > rozgraniczana (nie było wcale stabilizacji granic lub w b. małej ilości)
    > a jako jej powierzchnię przyjęto stan ewidencyjny.

    Czy "rozgraniczana" oznacza to samo co wymierzona przez geodetę? Bo mierzona
    przez geodetę była w roku przyjęcia przez żonę (tj moją przyszłą żonę)
    spadku czyli w roku 1982. I właśnie wtedy geodeta wymierzył tych 1,5 ha z
    których obecnie brakuje 0,5 ha. Nasz geodeta nic nie wspomniał o tym że
    kamienie były ruszane a myśmy nie pytali, w ogóle na początku nie
    zajarzylismy że coś z tą wielkoscią działki jest nie tak.

  • 8. Data: 2007-07-18 17:37:37
    Od: "william" <n...@m...mnie.pl>

    IMHO zacząć musisz od usługi geodezyjnej która zwie się "wznowienie granic
    działki". Jeśli okaże się, że znaki graniczne są źle posadowione lub
    przesunięte to zostanie to skorygowane. Jeśli są zaś dobre to zamówisz u
    geodety kolejną usługę - wykonanie wykazu synchronizacyjnego który będzie
    podstawą do zmian w ewidencji. Tak czy inaczej pare tysięcy nie twoje :)

  • 9. Data: 2007-07-18 20:57:04
    Od: "JanKo" <b...@m...inv>

    Marcin D nadaje:
    > Czy "rozgraniczana" oznacza to samo co wymierzona przez geodetę?

    Rozgraniczenia dokonuje się gdy na gruncie brak znaków granicznych a
    materiały z ośrodka dokumentacji nie pozwalają jednoznacznie określić
    przebiegu granic. Gdy są znaki, lub dokumenty pozwalają ustalić ich
    położenie dokonuje się wznowienia granic. Wynikiem tych prac jest
    protokół i najczęściej wykaz zmian powierzchni prostujący dane
    ewidencyjne bo powierzchnia zmienia się ZAWSZE. Jest to wynikiem nowych
    metod pomiaru, niedokładności w mapach i 1001 innych czynników.
    Powierzchnia jest sprawą wtórną. Najważniejsze są znaki graniczne.

> [...]
    > nic nie wspomniał o tym że kamienie były ruszane a myśmy nie pytali,
    > w ogóle na początku nie zajarzylismy że coś z tą wielkoscią działki

    Różnica jest olbrzymia ale czasami się zdarza. To był rok stanu
    wojennego, może godzina milicyjna przegoniła mierniczych z pola, może
    stali w kolejce do monopolowego po podcentr ceramiczny do
    stabilizacji... Różnie to bywa. Poprosiłbym tego geodetę (lub innego) o
    opinię. To nic nie kosztuje albo niewiele skoro znaki graniczne są i
    były w komplecie. Powiedzmy, dniówka grzebania w papierach. Może w
    międzyczasie poszerzano drogi przyległe do działki? Pewnie kilka razy
    robiono odnowienie ewidencji w tej wsi i stąd te dzikie zmiany?
    Najlepiej zapytać fachowca.

  • 10. Data: 2007-07-19 06:54:43
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin D" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > żadnych znaków orientacyjnych w rodzaju drogi czy drzewa, tzn droga jest
    > jednej strony i tam oczywiście znaki sa w tym samym miejscu co na

    to nie ty jestes od rozpoznawania tylko geodeta, wiec kaz my wytyczyc
    granice dzialki tak jak na planie w gminie, jak juz bedziesz wiedzial jak
    te granice ida i jak powinny isc, to wtedy bedziesz mogl dzialac dalej,
    byc moze ktorys z sasiadow zagarnal twoj kawalek ziemi i trzebo go odebrac
    :)