  • 1. Data: 2004-11-09 01:34:54
    Temat: działanie na szkodę wierzycieli?
    Od: "Gargamel" <p...@p...onet.pl>

    Pewien człowiek oszukał mnie i moją firmę na całkiem spora sume. Oczywiscie
    złozyłem odpowiednią sprawę w sądzie gdzie wygrałem zwrot całej zasądzonej
    kwoty , problem w tym ze jak to w życiu bywa dłużnik jest goły i wesoły i
    komornik nie sciągnął ani zlotówki.
    Rok póżniej dłużnik odziedziczył(a własciwie mógł odziedziczyć) spory spadek
    (nieruchomość ,spora ilość pieniędzy na koncie itp..) , który w znaczym
    stopniu pokrył by moje wierzytelnosci.
    Już się cieszyłem że odzyskam część pieniędzy , tymczasem dłużnik więdząć że
    będę egzekwował od niego swoją należność , działając na naszą szkodę
    odrzucił cały spadek, który w efekcie przyjęła jego siostra :(((

    Słyszałem że istnieje paragraf , który mówi , że jeżeli dłuznik celowo
    działa na szkodę wierzycieli podlega karze pozbawienia wolności, czy to
    prawda ??

  • 2. Data: 2004-11-09 06:03:29
    Temat: Re: działanie na szkodę wierzycieli?
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Gargamel napisał(a) w wiadomości
> [...]
    >
    > Słyszałem że istnieje paragraf , który mówi , że jeżeli dłuznik celowo
    > działa na szkodę wierzycieli podlega karze pozbawienia wolności, czy to

    Radziłbym się zainteresować raczej art. 1024 kc.

    --
    JOHNSON :)

  • 3. Data: 2004-11-09 07:43:19
    Od: "Dawid Milczarek" <d...@w...home.pl>

    Mysle, ze w Twojej sytuacji o wiele wlasciwsze byloby podjecie krokow w
    celu uzyskania zasadzonej kwoty pienieznej, anizeli ukaranie nielojalnego
    dluznika.

    W zwiazku z powyzszym mozesz powolac sie na tzw. ochrone paulianska, czyli
    ochrone wierzyciela w razie niewyplacalnosci dluznika, ktora jest
    uregulowana w art. 527 i nastepne KC.

    Co do zasady:

    "Gdy wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową, każdy z wierzycieli
    może żądać uznania tej czynności za bezskuteczną w stosunku do niego,
    jeżeli dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli, a osoba
    trzecia o tym wiedziała lub przy zachowaniu należytej staranności mogła się
    dowiedzieć."

    Na podstawie art. 527 KC bedziesz mogl domagac sie stwierdzenia czynnosci
    prawnej dluznika za bezskuteczna w stosunku do Ciebie i spokojnie bedziesz
    mogl zaspokoic sie z przedmiotu spadku, ktory nie wszedl do majatku
    dluznika wskutek jego specjalnych w tym wzgledzie zabiegow.

    Aby skorzystac z ochrony paulianskiej, musza byc zatem spelnione
    nastepujace przeslanki:

    1. Chroniona wierzytelnosc musi miec charakter pieniezny i musi byc
    zaskarzalna. Nie musi natomiast byc wymagalna. Jak rozumiem dlug, ktorego
    nie mozesz wyegzekwowac opiewa na wartosc pieniezna i jest zaskarzalny
    (pisales, ze sad przyznal Ci racje).

    2. Chroniony bedziesz tylko przed skutkami czynnosci prawnej dluznika.
    Zrzeczenie sie spadku jest jak najbardziej czynnoscia prawna, w zwiazku z
    tym i ta przeslanka wydaje sie byc spelniona.

    3. W wyniku czynnosci prawnej dluznika musisz byc pokrzywdzony.
    Pokrzywdzenie moze polegac badz na tym, ze wskutek czynnosci prawnej
    dluznika stal sie on calkowicie niewyplacalny, badz tez na tym, ze stal sie
    niewyplacalny w wiekszym stopniu, anizeli byl poprzednio.

    4. Dluznik dokonujac czynnosci prawnej musi dzialac ze swiadomoscia
    pokrzywdzenia wierzyciela. Przeprowadzenie dowodu na te okolicznosc jest
    dosyc trudne do przeprowadzenia, jednakze ustawodawca ustanowil pewne
    dogodne dla wierzyciela domniemania. Zgodnie z art. 529 KC jeżeli w chwili
    darowizny dłużnik był niewypłacalny, domniemywa się, iż działał ze
    świadomością pokrzywdzenia wierzycieli. To samo dotyczy wypadku, gdy
    dłużnik stał się niewypłacalny wskutek dokonania darowizny.

    5. Osoba trzecia musi miec swiadomosc tego, ze dluznik dzialal ze
    swiadomoscia pokrzywdzenia wierzyciela.

    Rowniez i ta przeslanka jest trudna do udowodnienia, jednakze rowniez i w
    tym przypadku sa pewne domniemania. Jeżeli bowiem wskutek czynności prawnej
    dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli uzyskała korzyść majątkową
    osoba będąca w bliskim z nim stosunku, domniemywa się, że osoba ta
    wiedziała, iż dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli.
    Jeżeli natomiast wskutek czynności prawnej dokonanej przez dłużnika z
    pokrzywdzeniem wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową
    bezpłatnie, wierzyciel może żądać uznania czynności za bezskuteczną,
    chociażby osoba ta nie wiedziała i nawet przy zachowaniu należytej
    staranności nie mogła się dowiedzieć, że dłużnik działał ze świadomością
    pokrzywdzenia wierzycieli.

    **************************************
    Uznanie za bezskuteczną czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli następuje w drodze powództwa lub zarzutu
    przeciwko osobie trzeciej, która wskutek tej czynności uzyskała korzyść
    majątkową.

    W wypadku gdy osoba trzecia rozporządziła uzyskaną korzyścią, wierzyciel
    może wystąpić bezpośrednio przeciwko osobie, na której rzecz rozporządzenie
    nastąpiło, jeżeli osoba ta wiedziała o okolicznościach uzasadniających
    uznanie czynności dłużnika za bezskuteczną albo jeżeli rozporządzenie było
    nieodpłatne.

    Pozdrawiam

    Mam nadzieje, ze moj wywod do czegos sie przyda. W razie pytan prosze
    dzwonic: 0888-09-30-30

    Dawid Milczarek

    Dawid Milczarek | E-mail: d...@w...pl | Telefon: +48 888-09-30-30

  • 4. Data: 2004-11-09 12:08:24
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Dawid Milczarek napisał(a) w wiadomości

    > Mam nadzieje, ze moj wywod do czegos sie przyda. W razie pytan prosze
    > dzwonic: 0888-09-30-30

    Twoje wywody choć piękne są lekko nie na temat. Skarga Pauliańska nie dotyczy
    wprost odrzucenia spadku. Stosuje się te zasady tylko odpowiednio.
    W szczególności całkiem nie na temat są rozważania w pkt. 5.

    --
    JOHNSON :)

  • 5. Data: 2004-11-10 16:26:35
    Od: "Dawid Milczarek" <d...@w...home.plfifarafa_karaok>

> [...]
    > wprost odrzucenia spadku. Stosuje się te zasady tylko odpowiednio.
    > W szczególności całkiem nie na temat są rozważania w pkt. 5.

    Chetnie sie dowiem dlaczego uwazasz, ze moj wywod jest nie na temat.
    Zwlaszcza z przyjemnoscia dowiem sie czym wlasnie, jak nie ochrona
    paulianska, jest ochrona wierzyciela w razie odrzucenia przez dluznika
    spadku z pokrzywdzeniem wierzyciela. Fakt, ze instytucja ta nie jest
    omowiona w trakcie wykladu z prawa zobowiazan, a jedynie w ramach wykladu
    na temat prawa spadkowego, o niczym nie przesadza.

    Napisalem, ze osoba trzecia (ta, ktora w wyniku odrzucenia spadku osiaga
    korzysc majatkowa) musi miec swiadomosc tego, ze dluznik dzialal ze
    swiadomoscia pokrzywdzenia wierzyciela. Chetnie dowiem sie dlaczego uwazasz,
    ze tak byc nie musi.

    I jeszcze jedno: art. 527 i n. KC stosuje się wprost, a nie odpowiednio.
    Jeżeli spadkobierca odrzucił spadek z pokrzywdzeniem wierzycieli, każdy z
    wierzycieli, którego wierzytelność istniała w chwili odrzucenia spadku,
    może żądać, ażeby odrzucenie spadku zostało uznane za bezskuteczne w
    stosunku do niego WEDŁUG O OCHRONIE WIERZYCIELI W RAZIE NIEWYPŁACALNOŚCI
    DŁUŻNIKA (art. 1024. § 1 KC).

    I jeszce jedna uwaga: nie ma konieczności pisania wyrażenia "skarga
    pauliańska" z wielkiej litery.

    Pozdrawiam

    Dawid Milczarek

  • 6. Data: 2004-11-12 06:47:04
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]

    > może żądać, ażeby odrzucenie spadku zostało uznane za bezskuteczne w
    > stosunku do niego WEDŁUG O OCHRONIE WIERZYCIELI W RAZIE NIEWYPŁACALNOŚCI

    Stosuje się przepisy o ochronie wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika.
    Faktycznie nie jest napisane wyraźnie odpowiednio. Ale że stosuje się to
    odpowiednio wynika z tego że trzeba uwzględnić odrębności związane z różnicą
    miedzy odrzuceniem spadku (tu nie ma czynności prawnej miedzy dłużnikiem a osobą
    trzecią), a inną typową czynnością prawną (między dłużnikiem a osobą trzecią).
    Według mnie bez znaczenia jest w takiej sytuacji to czy osoba trzecia ma
    świadomość że dłużnik działał że świadomością pokrzywdzenia wierzycieli gdyż
    nabycie przez nią spadku następuje nie na podstawie jakiejkolwiek czynności
    między dłużnikiem, a osobą trzecią, lecz na mocy samej ustawy. I tyle.
    A to czy piszę się DUŻĄ literą, czy małą to jakie to ma znaczenie? Pisze tak jak
    mi wygodnie.

    --
    JOHNSON :)

  • 7. Data: 2004-11-15 09:20:22
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Gargamel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Słyszałem że istnieje paragraf , który mówi , że jeżeli dłuznik celowo
    > działa na szkodę wierzycieli podlega karze pozbawienia wolności, czy to

    Prawda. Art 300 par. 2 kk od 3 do 5 lat odsiadki. Tyle, że nie przyjęcie
    spadku nie oznacza uszczuplania majatku. Tu raczej starałbym się wykazać,że
    zaszłyprzesłanki z art. 301 par. 1 kk - pozorne bankructwo.

  • 8. Data: 2004-11-16 08:01:09
    Od: "Dawid Milczarek" <d...@w...home.pl_fifarafa_>

> [...]
    > między dłużnikiem, a osobą trzecią, lecz na mocy samej ustawy. I tyle.
    > A to czy piszę się DUŻĄ literą, czy małą to jakie to ma znaczenie? Pisze

    Uważam, że jeśli jest napisane, że wierzyciel może żądać ażeby odrzucenie
    spadku zostało uznane za bezskuteczne w stosunku do niego WEDŁUG PRZEPISOW
    O OCHRONIE WIERZYCIELI W RAZIE NIEWYPŁACALNOŚCI DŁUŻNIKA, to znaczy, ze te
    przepisy stosuje sie wprost, a nie odpowiednio. Co do odrębności związanych
    z nabyciem lub odrzuceniem spadku, to wydaje mi się, że można bronić
    poglądu, że osoba, która spadek nabędzie powinna mieć świadomość tego, że
    dłużnik działa ze świadomością pokrzywdzenia wierzyciela. Dlaczego bowiem
    miałaby być słabiej chroniona od osoby, która świadomie uczestniczy w
    czynności prawnej krzywdzącej wierzyciela?

  • 9. Data: 2004-11-16 12:09:18
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]
    > miałaby być słabiej chroniona od osoby, która świadomie uczestniczy w
    > czynności prawnej krzywdzącej wierzyciela?

    Choćby dlatego że nie podejmowała żadnych działań prawnych, a wiec nie musiała
    rozważać czy narusza czyjeś prawa czy też nie. Spadek dostała z mocy ustawy.

    --
    JOHNSON :)

  • 10. Data: 2004-11-16 18:18:38
    Od: "Dawid Milczarek" <d...@w...home.pl_fifarafa_>

    > Choćby dlatego że nie podejmowała żadnych działań prawnych, a wiec nie
    > musiała
    > rozważać czy narusza czyjeś prawa czy też nie. Spadek dostała z mocy
    > ustawy.

    Ale to wcale nie oznacza, ze nieodplatnie.