    From: "Jan" <k...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: dwa paragrafy wzajemnie niespójne - jak interpretować
    Date: 3 Mar 2008 17:09:44 +0100

    Witam prawników!

    Mam nadzieję, że znajdę tutaj pomoc w zrozumieniu
    prawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. Miałem
    zawartą na 12 miesięcy umowę na ubezpieczenie
    odpowiedzialności cywilnej jako posiadacz
    samochodu.

    Według art. 33 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r.:
    Umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
    ulega rozwiązaniu:
    1) z upływem okresu, na który została zawarta;

    Według art. 28 ww. Ustawy:
    1. Jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego nie później niż
    na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na
    który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów
    mechanicznych została zawarta, nie powiadomi na piśmie
    zakładu ubezpieczeń o jej wypowiedzeniu, uważa się, że
    została zawarta następna umowa na kolejne 12 miesięcy,
    z zastrzeżeniem ust. 2.

    Nie jest to dla mnie jednoznaczne. Wygląda mi na to,
    że w przypadku niepowiadomienia ubezpieczyciela o
    zamiarze rozwiązania umowy, będzie ona trwała
    w nieskończoność. Co czyni bezsensownym artykuł 33
    tej ustawy. Albo też można sprawę interpretować
    inaczej: Jeśli nic nie zrobisz, umowa i tak ulegnie
    rozwiązaniu, bo tak wynika z art. 33.

    Obecnie przy zmianie ubezpieczyciela nowy zakład
    wręcza klientowi druczek do złożenia rezygnacji
    z usług zakładu poprzedniego. Czy to jest konieczne?
    Co się dzieje, kiedy mam umowę ubezpieczenia OC,
    ale z zakładem innym niż w okresie poprzedniej
    umowy, z którym umowy nie wypowiedziałem?

    Pozdrawiam znawców prawa,

    Jan