eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › [dlugie] Inwestycja "Okopowa" na rynku pierwotnym / Wawa - problemy w komunikacji z deweloperem, dziwne zagrywki - radzcie

  • 1. Data: 2006-07-21 23:35:18
    Temat: [dlugie] Inwestycja "Okopowa" na rynku pierwotnym / Wawa - problemy w komunikacji z deweloperem, dziwne zagrywki - radzcie
    Od: "news.gazeta.pl - okopowa" <o...@g...pl>

    Witam,

    DISCLAIMER:
    Na wstepie wyjasnie, ze moj liscik nie powinien zostac odebrany negatywnie
    przez przyszlych klientow czy pracownikow PKO Pirelli Development. Nic
    niedobrego sie jeszcze nie wydarzylo oraz byc moze nigdy nie wydazy. Pytania
    potraktujcie luzno, ale konkretnie. Pech chcial, ze znajomy mi radca prawny
    wlasnie sie urlopuje. Czy w obliczu naglego kryzysu (czyt. nizej) grupowicze
    poradza mi jakas kancelarie w Warszawie? Zalezy mi na tym aby byla to
    kancelaria (/ prawnik) zajmujaca sie zarowno sprawami z zakresu powodztwa
    cywilnego jak i sprawami z zakresu prawa budowlanego (tematyka rynku
    pierwotnego). Chcialbym aby uzupelnili oni mojego radce w najblizszym
    czasie. Dobrze byloby wiec, gdyby miescili sie w miare blisko centrum
    (zarowno radcy jak i mnie byloby blisko). No i ceny mogliby miec sensowne
    (UWAGA: chce zaplacic za specjaliste od prawa budowlanego a nie amatora)...

    INWESTYCJA - DANE
    rynek pierwotny, docelowo 17 pietrowy budynek, ok. 260 mieszkan, developer:
    Pekao Pirelli Development (poprzednio: Pekao Development, wiecej tu:
    http://media.pekao.com.pl/notatka_54603.html), w poprzednim roku zawarlam
    umowe rezerwacyjna (kaucyjna), wykonawca budowy i wartosc kontraktu jest juz
    znana: Mostostal Warszawa (kontrakt
    http://www.mostostal.waw.pl/html/wydarzenia.html)

    UMOWY KAUCYJNE (czytac uwaznie)
    #1 kaucyjna (wielokrotnie aneksowana):
    Pani XXX <tu prawie wszystkie moje dane> oswiadcza, ze
    a) jest zainteresowana nabyciem mieszkania <tu pelne dane M + odwolania do
    zalacznikow precyzujacych ktore to mieszkanie i garaze + nr KW + numery
    dzialek>
    b) zostala poinformowana, ze prace obejmujace sporzadzenie dokumentacji
    projektowej do zamiennego pozwolenia na budowe inwestycji o ktorej mowa w
    ust.1 nie zostaly zakonczone i projektowana powierzchnia mieszkania moze
    ulec zmianie +/- 5% w stosunku do wyzej podanej
    c) umowa przedwstepna sprzedazy nieruchomosci za cene X (X = przyzwoite)
    zawarta zostanie w terminie Y. W przypadku zmiany powierzchni projektowanej
    zmianie ulegnie rowniez cena mieszkania przy zalozeniu kwoty Z za 1 m2
    powierzchni. W przypadku wzrostu ceny Mieszkania nabywcy przysluguje prawo
    odstapienia od niniejszej umowy i zwrot kaucji
    d) zapoznal sie ze standardem wykonania i dostepna dokumentacja projektowa
    e) znany jest mu orientacyjny termin zabudowy i zawarcia umowy sprzedazy

    Oprocz tego jest wiele aneksow dot. daty Y, tj. zawarcia umowy przedwstepnej
    (srednio 1 aneks / 3 msce)

    #2 kaucyjna:
    Pani XXXX <tu prawie wszystkie moje dane> zwana dalej Potencjalnym Nabywca
    (przeze mnie PN) oswiadcza, ze:
    a) to prawie to samo co w a #1 - tylko sporo mniej danych (brak nr KW, brak
    jakichkolwiek odwolan do zalacznikow)
    b) zostal poinformowany, ze orientacyjna cena mieszkania wynosi X i moze
    ulec zmianie z zaleznosci od zmiany powierzchni projektowanego M przy
    zalozeniu Z za 1 m2
    c) rzut mieszkania <tu dane mieszkania: pietro, itd.> znajduje sie w
    zalaczniku 1
    d) zostal poinformowany, ze termin realizacji nie zostal ustalony w zwiazku
    z brakiem koniecznych zezwolen administracyjnych; o terminie, miejscu i
    szczegolowych warunkach zawarcia umowy zostanie on poinformowany odrebnym
    pismem; wraz z zawiadomieniem PN otrzyma projekt umowy przedwstepnej
    e) wplacil kaucje rezerwacyjna w wysokosci J na <dane rachunku, itp.>

    Pekao Pirelli zastrzega:
    a) niniejsza rezerwacja stanowi wylacznie jednostronne oswiadczenie nabywcy
    o zainteresowaniu nabyciem okreslonej nieruchomosci i nie bedzie stanowic
    podstawy do jakichkolwiek roszczen w stosunku do spolki
    b) brak wplaty kaucji rezerwacyjnej przez PN powoduje nieskutecznosc
    rezerwacji. Powyzsza kaucja zostanie zaliczona na poczet ceny nabycia
    nieruchomosci PN w przypadku podpisania umowy przedwstepnej
    c) w przypadku ktorym umowa przedwstepna nie zostanie podpisana z
    jakichkolwiek przyczyn w terminie do dnia 31 lipca 2006 rezerwacja wygasa. W
    takim wypadku kaucja podlega zwrotowi w kwocie nominalnej w terminie 14 dni
    od wygasniecia rezerwacji
    d) umowa przedwstepna moze zostac zawarta przez podmiot wskazany przez
    spolke ktorego udzialowcem bedzie Pirelli & C. Real Estate S.p.A. - glowny
    udzialowiec Pirelli Pekao Real Estate Sp. z o.o.

    Jest to ostatni podpisany przeze mnie dokument. Czytajcie nizej.

    OKOLICZNOSCI
    Podpisujac ten dokument zastanawialam sie intensywnie oraz rozmawialam z
    moim opiekunem ze strony PKO RE. Zapewnial mnie on, ze nowa umowa w takim
    brzmieniu jest wymagana przez nowego inwestora, ze poprzednia jest juz
    niewazna oraz ze sprzedaz bedzie prowadzona lada dzien. Szacowal, ze nie
    bedzie kolejnego aneksu. Obawialam sie co prawda zapisow dot. ceny
    mieszkania, ale opiekun wyjasnil mi, ze (restrukturyzowana) nowa spolka musi
    przeliczyc ponownie oplacalnosc ceny mieszkania. Obecnie obawiam sie zwyzki
    do ceny rynkowej mieszkania.

    OBECNA SYTUACJA U DEVELOPERA
    Peako toczy boje z swoim nowym inwestorem. Obecnie panuje rozgardiasz,
    nowopowstala spolka restrukturyzuje sie po wlosku. Pracownicy biora dlugie
    urlopy, choruja lub dostaja czkawki. Firma cierpi na brak komunikacji -
    slowem ilekroc tam (do)dzwonie (sie) to mam wrazenie ze ogladam czeski film.
    Pracownicy (nizszego i wyzszego szczebla) nie chca powiedziec niczego
    konkretnego, niczego potwierdzic / niczemu zaprzeczyc. W kontakcie
    bezposrednim maja tak samo, albo nawet gorzej - namietnie posluguja sie nic
    nie znaczacymi ogolnikami. Jednym slowem albo padl blady strach, albo
    wprowadzono nowa, wloska, polityke kontaktow z klientem, albo najblizsze
    plany spolki sa nie fair wobec mnie. Na prosbe ustna nie mozna otrzymac
    zadnego dokumentu. Wizytujac spolke przed dwoma dniami czulam sie jak zly
    agent. Nie wydano mi ani jednego dokumentu o ktory prosilam! Zlozylam wiec
    prosbe na pismie i licze ze przed 31wym otrzymam odpowiedzi / dokumenty o
    ktore poprosilam.
    Deweloper buduje obecnie na pozwoleniu z roku 2001 wg starej bryly
    konstrukcyjnej. Ma (mial?) problemy z uzyskaniem prawomocnego pozwolenia na
    budowe wg. zmodyfikowanego projektu (zerknijcie na lacze do Mostostalu).

    Wierze w dobre intencje i imie spolki (tak mnie zapewniano), ale jednak nie
    czuje sie komfortowo:
    1. Walczyc ostro czy byc spolegliwym? Pomimo permanentnego braku czasu
    zamierzam walczyc w postaci prawnika i znajomego radcy. Radca niestety wroci
    za pozno z wakacji, ale zakladam ze po przekazaniu wszystkich dokumentow od
    radcy prawnik mi pomoze. Jestescie w stanie ocenic jakos szanse i
    podywagowac na temat strategii?
    2. Deweloper nie chcial przedstawic mi swojej najblizszej strategii
    postepowania (znow czeski film). Wg. nich w nadchodzaca srode powinnam
    podpisac umowe przedwstepna (bo podobno jest to ciagle mozliwe), zas w
    przeciwnym wypadku aneks (choc nie maja zadnej oficjalnej informacji w tym
    temacie). Taka dezinformacja (takze na poziomie managerskim) jest dla mnie
    cokolwiek podejrzana.
    3. Czy wierzyc deweloperowi, ktory twierdzi ze opoznienia sa spowodowane
    przez protestujace okoliczne wspolnoty mieszkaniowe? Do tej pory wierzylam i
    ufalam, ze tak jest. Teraz wierze i ufam juz tak mocno, ze chce to
    zweryfikowac. Zachowanie "wyczekujace" poradzil mi radca, po obejrzeniu
    ostatniej wersji podpisanego przeze mnie dokumentu (rzekomo nie musial on
    byc podpisywany bo stary nie utracil waznosci). W Miejskiej Pracowni
    Planowania Przestrzeni i Strategii Rozwoju (Plac Defilad 1) uzyskalam
    informacje, ze z ich strony wlasnie wszystko zostalo zalatwione i miasto nie
    spowalnia tej inwestycji. Podobno decyzja rozeszla sie do stron i czeka na
    uprawomocnienie (tj. ew. oprotestowanie). Oznacza to chyba, ze deweloper nie
    ma szans podpisac do srody umowy przedwstepnej i pogrywa sobie ze mna. Od
    tego Biura Planowania nie moge uzyskac informacji na pismie zeby przedstawic
    deweloperowi, bo nie jestem strona. Ile razy mozna i w jakim trybie mozna
    oprotestowywac decyzje budowlane? Kiedy staja sie prawomocne? (ostateczne)
    4. Czy deweloper musi udostepnic mi zadane przeze mnie dokumenty zwiazane z
    sytuacja prawna inwestycji? (zaslanial sie tajnoscia dokumentow) Przeciez
    nie dla wszystkich urzedow jestem strona. Zaznacze tylko, ze hipoteka jest
    ok.
    5. Ile czasu deweloper moze odpowiadac na moje pisma? Jest jakis limit
    czasowy?
    6. Kogo ewentualnie ze strony miasta (nie mediow) w swojej obronie
    zainteresowac sprawa? Podbno radni dzialajacy w komisjach terenowych (w tym
    chodzi o Wolę) prowadza dyzury i przyjmuja petentow?
    7. Czy Polski Zwiazek Deweloperow moze mi w jakikolwiek sposob pomoc w tej
    sytuacji?
    8. Czy uchwaly zarzadu spolki akcyjnej, takiej jak Pekao RE sa gdzies
    publikowane?

    Co Wy o tym wszystkim myslicie? Momentami mysle, ze latwiej, szybciej i
    przyjemniej bylo kupic mi mieszkanie na rynku wtornym. Nie zamierzam
    odpuscic mojej rezerwacji, bo musze zmienic moja kawalerke na wieksze.

    Pozdrawiam
    Okopująca się powoli

    PS. Jedynym pozytywem bylo to ze pozwolili mi skorzystac z toalety ;)

  • 2. Data: 2006-07-21 23:47:44
    Od: "news.gazeta.pl - okopowa" <o...@g...pl>

    > nie dla wszystkich urzedow jestem strona. Zaznacze tylko, ze hipoteka jest
    > ok.
    KW dzialki oczywiście a nie hipoteka (wlascicielem dzialki jest Pekao
    Development).

    Czekajaca i Okopujaca sie