  • 1. Data: 2004-01-04 19:05:19
    Temat: darowizna - grunt
    Od: "nero" <g...@d...pl>

    darowano mi 2/3 działki.czy darczyńca może, jeśli tak to w jaki sposób
    cofnąć darowiznę i do kiedy ?

  • 2. Data: 2004-01-04 19:33:40
    Temat: Re: darowizna - grunt
    Od: <l...@p...fm>

    > darowano mi 2/3 działki.czy darczyńca może, jeśli tak to w jaki sposób
    > cofnąć darowiznę i do kiedy ?

    Moze ze wzgledu na razaca niewdziecznosc wobec niego. Odwolanie moze
    nastapic w ciagu roku od dnia w ktorym darczynca dowiedzial sie o razacej
    niewdziecznosci obdarowanego.

    Dan.

  • 3. Data: 2004-01-04 20:15:01
    Od: "nero" <g...@d...pl>

    a jeśli obdarowany postawi budynek na tej działce ?

  • 4. Data: 2004-01-04 20:22:07
    Od: <l...@p...fm>

    Użytkownik "nero" <g...@d...pl> napisał w wiadomości
    > a jeśli obdarowany postawi budynek na tej działce ?

    To dojdzie kwestia rozliczenia nakladow poczynionych na gruncie. Nie wplynie
    to zasadniczo na mozliwosc odwolania darowizny.

    Dan.

  • 5. Data: 2004-01-04 20:31:06
    Od: "nero" <g...@d...pl>

    a jeśli nakłady poczynione na gruncie przewyższają jego wartość?

  • 6. Data: 2004-01-04 20:38:57
    Od: <l...@p...fm>

    > a jeśli nakłady poczynione na gruncie przewyższają jego wartość?

    Ten kto poczynil naklady przewyzszajace wartosc gruntu bedzie wystapic p-ko
    wlascicelowi grunt z powodztwem o zobowiazanie do sprzedania mu gruntu.
    Nie lepiej byc grzecznym i nie dokuczac darczyncy? Nie bedzie wtedy w ogole
    problemu.

    Dan.

  • 7. Data: 2004-01-04 20:40:41
    Od: "nero" <g...@d...pl>

    Źle zadałem pytanie .
    Czy darujący będzie musiał zwrócić nakłady poniesione przez obdarowanego np
    koszt budynku postawionego na gruncie ?

  • 8. Data: 2004-01-04 20:58:26
    Od: <l...@p...fm>

    > Czy darujący będzie musiał zwrócić nakłady poniesione przez obdarowanego
    np
    > koszt budynku postawionego na gruncie ?

    Tak.

    Nadal radze byc grzecznym. W woli scislosci-razaca niewdziecznosc to tak w
    ogolnosci zamierzone dzialanie godzace bezposrednio w dobra osobiste lub
    majatkowe obdarowanego lub jego najblizszych, o szczegolnym nacechowaniu
    zlej woli. W zakresie tego terminu nie mieszcza sie zwykle sprzeczki
    rodzinne itp. Nie mozna mowic o razacej niewdziecznosci takze w przypadku
    gdy dzialanie obdarowanego co prawda jest skierowane p-ko dobrom darczyncy
    ale zostalo sprowokowane jego nagannym zachowaniem wobec obdarowanego.

    Po drugie - odwolanie darowizny nastepuje co prawda przez jednostronne
    oswiadczenie darczyncy zlozone obdarowanemu ale co do nieruchomosci nie
    powoduje ono powrotnego przejscia wlasnosci nieruchomosci na darczynce.
    Konieczna jest do tego odrebna umowa miedzy darczynca a obdarowanym gdzie
    ten drugi przeniesie wlasnosc na darczynce. W braku woli zawarcia takiej
    umowy, darczynca moze wystapic z powodztwem o zobowiazanie do zawarcia
    umowy. I w tym miejscu sad ocenia czy odwolanie darowizny bylo skuteczne,
    tzn czy razaca niewdziecznosc faktycznie miala miejsce i czy nie uplynal
    roczny termin przedawnienia.
    Tak wiec nie martw sie az tak bo to nie takie proste odwolac darowizne i
    wymaga naprawde zlej woli i negatywnych dzialan obdarowanego skierowanych
    p-ko darczyncy. Buduj spokojnie:)

    Dan.

  • 9. Data: 2004-01-04 21:05:48
    Od: "nero" <g...@d...pl>

    Wielkie dzięki za odpowiedzi. Pozdrawiam

  • 10. Data: 2004-01-04 21:10:52
    Od: "nero" <g...@d...pl>

    mam jeszcze jedno pytanie: czy podział fizyczny gruntu przed rozpoczęciem
    budowy coś da?