  • 1. Data: 2006-10-02 14:35:52
    Temat: dane firmy- ewidencja a przepisy prawne, proszę o pomoc
    Od: "morela" <m...@p...onet.pl>

    witam

    mam pytanie, być może ktoś pomoże mi w rozwiązaniu problemu i poda
    obowiązujące przepisy

    jeżeli zarejestrowałam skróconą nazwę firmy ograniczając się do jej nazwy
    bez imienia i nazwiska ( taka możliwość istnieje, bowiem w sytuacji , iż
    dadanie do nazwy firmy imienia i nazwiska znacząco wydłużyłoby jej nazwę i
    takie wyjaśnienie otrzymałam rejestrując firmę )
    i w punkcie 1. we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako NAZWA:
    widnieje jedno słowo "......." bez imienia i nazwiska

    czy mogę w takiej sytuacji prosić o wystawianie FV na dane firmy z nazwą
    skróconą zarejestrowaną we wspisie? taki był cel i założenie rejestrowania
    nazwy skróconej firmy, dla ułatwienia życia

    obecnie spotykałam się z firmą , która robi problem, a ja chciałabym na
    przyszłość wiedzieć czy mogę jednak upominać się o wystawinie FV na dane
    jakie są zarejestrowane w ewidencji i widnieją na zaświadczeniu?

    drugie pytanie:
    dowiadując się u szeregu księgowych dowiedziałam się, że mając dwa miejsca
    wykonywania działalności w dwóch miastach, oba adresy również widniejące w
    ewidencji punkt 3 ( dwa różne miasta - jeden zakład główny drugi miejsce
    wykonywania działalności ) mogę podawać dane do FV zgodnie z tym na jaki
    dany towar zostanie przesłany i oba są właściwe do wystawianie FV ?

    dziękuję za wszelką pomoc
    Lidia

  • 2. Data: 2006-10-07 21:02:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Oct 2006, morela wrote:

    > jeżeli zarejestrowałam skróconą nazwę firmy ograniczając się do jej nazwy
    > bez imienia i nazwiska ( taka możliwość istnieje,

    IMO nie istnieje.
    Imię i nazwisko są firmą i już (BTW: nie "nazwą firmy" - firma
    w tym rozumieniu to właśnie *nazwa*!), do nich można dopisać
    "określenia dowolnie wybrane".
    Mam dwa określenia - pełne i skrócone.
    Ale przepisu pozwalającego "skrócić imię i nazwisko" nie ma.

    > bowiem w sytuacji , iż
    > dadanie do nazwy firmy imienia i nazwiska

    Imię i nazwisko *jest firmą* (tak stanowi przepis), przy czym
    oprócz imienia i nazwiska w firmie może być jeszcze "coś" - wedle
    uznania.

    > znacząco wydłużyłoby jej nazwę i
    > takie wyjaśnienie otrzymałam rejestrując firmę )
    > i w punkcie 1. we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako NAZWA:
    > widnieje jedno słowo "......." bez imienia i nazwiska

    Właśnie: "nazwa".
    W PDG (o tempora, dopiero niedawno na .podatki wyszło że nie wiedziałem
    iż do 31.XII br. niektóre przepisy PDG jeszcze obowiązują, a DG prowadzę
    :>) jest użyte "oznaczenie przedsiębiorcy".
    W K.C. - "firma".
    IMO "nazwa" jest tym co w K.C. określono mianem "określenia".
    Czyli tego co DODAJE się do imienia i nazwiska!

    > czy mogę w takiej sytuacji prosić o wystawianie FV na dane firmy z nazwą
    > skróconą zarejestrowaną we wspisie?

    Tak, ale z nazwiskiem i imieniem.
    Jak masz nazwę "Ważne Przedsiębiorstwo Sprzedaży Tulipanów"
    oraz skrót "WPST", to firmą jest Ważne Przedsiębiorstwo Sprzedaży
    Tulipanów Lidia X zaś skrótem firmy WPSR Lidia X :)
    Na obie formy bym f-rę wystawił. Bez nazwiska i imienia - nie.

    > obecnie spotykałam się z firmą , która robi problem

    Dobrze robią :(
    Lepiej Tobie niż jakby im US miał zrobić.

    > przyszłość wiedzieć czy mogę jednak upominać się o wystawinie FV na dane
    > jakie są zarejestrowane w ewidencji i widnieją na zaświadczeniu?

    Ale masz zarejestrowaną NAZWĘ a na f-rze podaje się FIRMĘ!
    Przejrzyj archiwum - i zajrzyj do Kodeksu Cywilnego.
    _117.html
    +++ Cytat +++
    Art. 43[4].
    Firmš osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to
    włšczenia do firmy pseudonimu lub okreœleń wskazujšcych na przedmiot
    działalnoœci przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych
    okreœleń dowolnie obranych.
    --- i starczy ---

    BTW: pytania IMO kwalifikują się (ze względu na f-rę :)) na .podatki

    pzdr, Gotfryd