  • 1. Data: 2005-09-28 23:51:32
    Temat: czy koniecznie muszę założyć firmę (DG)?
    Od: skillya <s...@p...fm>

    Witam serdecznie,
    jestem studentką informatyki a hobbystycznie zajmuję się malowaniem
    kubków, koszulek itp.
    Jeżeli chciałabym swoje dziełka sprzedawać (na allegro, mojej stronie
    internetowej czy coś w tym stylu), to czy muszę zakładać działalność
    gospodarczą?
    Bardzo proszę o odpowiedź.
    Pozdrawiam,
    Kaja Halszka Modrzejewska

  • 2. Data: 2005-09-29 00:05:49
    Temat: Re: czy koniecznie muszę założyć firmę (DG)?
    Od: scream <n...@p...pl>

    skillya napisał(a):
    > Jeżeli chciałabym swoje dziełka sprzedawać (na allegro, mojej stronie
    > internetowej czy coś w tym stylu), to czy muszę zakładać działalność
    > gospodarczą?

    Tak - jeśli będziesz to sprzedawać cyklicznie. Nie - jeśli tylko od
    czasu do czasu. W praktyce trudno wyznaczyć granicę. Jeśli uwzględnisz
    zyski z tego w PIT rocznym i odprowadzisz dochodowy, to nikt nie
    powinien się czepiać.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2005-09-29 00:44:12
    Od: Miernik <m...@f...org>

    scream <n...@p...pl> wrote:

    > Tak - jeśli będziesz to sprzedawać cyklicznie. Nie - jeśli tylko od
    > czasu do czasu. W praktyce trudno wyznaczyć granicę.

    USTAWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
    (Dz. U. Nr 173, poz. 1807)
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2004/1807.htm

    mówi:

    Art. 2. Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza,
    (...) wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

    Art. 14. 1. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po
    uzyskaniu wpisu do (...) Ewidencji Działalności Gospodarczej, zwanej
    dalej "ewidencją".

    Tak więc jeśli działalność ta nie będzie zorganizowana lub nie będzie
    ciągła, to nie trzeba zakładać DG.

    Pytanie co to znaczy ciągła/nieciągła? Czy jeśli pomalujesz kubek
    codziennie to będzie ciągła, a jak tylko dwa razy w tygodniu to nie
    będzie ciągła?

    Czy jest dostępne jakieś orzecznictwo w sprawie sądowej gdzie obywatel
    uważał że jego działalność nie jest ciągła i nie zakładał DG, a jakiś
    urząd uznał że jest ciągła i zrobił mu sprawę sądową o niezarejestrowaną
    działalność gospodarczą?

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Save Europe from Software Patents
    http://www.gnu.org/philosophy/savingeurope.html

  • 4. Data: 2005-09-29 01:01:26
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    skillya wrote:
    > Witam serdecznie,
    > jestem studentką informatyki a hobbystycznie zajmuję się malowaniem
    > kubków, koszulek itp.

    Sama piszesz: hobbystycznie :)

    > Jeżeli chciałabym swoje dziełka sprzedawać (na allegro, mojej stronie
    > internetowej czy coś w tym stylu), to czy muszę zakładać działalność
    > gospodarczą?

    Nie. Żeby mieć DG, musiałabyś tę działalność prowadzić w sposób
    zorganizowany (cokolwiek to znaczy) i ciągły (czego nikt precyzyjnie nie
    określił).

    Żeby być zupełnie w porządku w stosunku do tego złodzie... ahem...
    znaczy się wobec tego kochanego urzędu skarbowego, wystarczy uwzględnić
    dodatkowy dochód na rocznym formularzu PIT. Określasz to jako umowy o
    dzieło (nie muszą mieć formy pisemnej) i jesteś 'kryta'.

    Coś tam swego czasu knuli, żeby wprowadzić konkretny limit (AFAIR
    dochody powyżej 10'000 euro rocznie miały być uznawane za granicę
    okreslającą zorganizowanie i ciągłość) ale nawet gdyby już był, to chyba
    takiej rocznej sumy nie uzyskasz z tego ;)

    A tak to grunt, żebyś nie miała stałych godzin pracy ;)

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 5. Data: 2005-09-29 02:18:35
    Od: scream <n...@p...pl>

    Miernik napisał(a):
    > Tak więc jeśli działalność ta nie będzie zorganizowana lub nie będzie
    > ciągła, to nie trzeba zakładać DG.

    To samo napisałem, tylko innymi słowami.

    Dołączam się do pytania.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 6. Data: 2005-09-29 10:36:38
    Od: skillya <s...@p...fm>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > [ciach] wystarczy uwzględnić
    > dodatkowy dochód na rocznym formularzu PIT. Określasz to jako umowy o
    > dzieło (nie muszą mieć formy pisemnej) i jesteś 'kryta'. [ciach]

    Właściwie to mój jedyny dochód, chyba że liczy się stypendium. Wybaczcie
    moją niewiedzę, ale ja po prostu się w ogóle nie orientuję w PIT-ach
    itp., nawet nie wiem, czy mam się rozliczać (skoro nie mam dochodu).

    Pozdrawiam,
    KHM

  • 7. Data: 2005-09-29 20:01:29
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    skillya napisał(a):

    > Właściwie to mój jedyny dochód, chyba że liczy się stypendium. Wybaczcie
    > moją niewiedzę, ale ja po prostu się w ogóle nie orientuję w PIT-ach
    > itp., nawet nie wiem, czy mam się rozliczać (skoro nie mam dochodu).

    Stypendium to tez jest dochod.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 8. Data: 2005-09-29 23:36:02
    Od: skillya <s...@p...fm>

    Mithos napisał(a):
    > Stypendium to tez jest dochod.

    Czy z tego co napisałeś wynika, że powinnam się rozliczać z US?

    Pozdrawiam,
    KHM (skillya)

  • 9. Data: 2005-09-30 01:13:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    skillya wrote:

    > Czy z tego co napisałeś wynika, że powinnam się rozliczać z US?

    Nie da się ukryć.

    Pytanie ogólne: w życiu nie dostawałem stypendium, więc nie wiem -
    uczelnia wystawia roczny PIT za stypendium?

  • 10. Data: 2005-09-30 03:36:58
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Pytanie ogólne: w życiu nie dostawałem stypendium, więc nie wiem -
    > uczelnia wystawia roczny PIT za stypendium?

    Nie podapada pod podatek dochodowy. Zależy jeszcze dokładnie jakie, ale
    generalnie, nie.